The paradigms of authenticity in the interpretation of Variações by Llobet on Op. 15 by Sor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8286

Keywords:

Interpretação Musical

Abstract

This article discusses historical and personal authenticity in the interpretative approach of Llobet's Variations on a theme of Sor - Op. 15a (1908), from the perspectives of Kivy (1995) and Young (2013). The objective is to understand the structural and aesthetic transformations of this work resulting from the passage of time between Sor's composition and Llobet's composition, capable of modifying its meaning and impacting its interpretation. For this purpose, a comparative analysis was carried out between Llobet's Variations and Sor's Op. 15a (c.a. 1822-1825), considering the semiotic classification (iconic, indexical and symbolic) of musical notation proposed by Treitler (1982) and Mammi (1999). Such classification allowed musical notation and its significant elements to be contrasted with the technical, aesthetic and musical thinking of the composers, providing recognition of such changes (structural and aesthetic) in the aforementioned work and providing a basis for its interpretation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano Souto, Universidade do Estado do Amazonas

Luciano Hercílio Alves Souto é Doutor em Música/Performance-violão, com Pós-doutorado em Música/Performance-viola de arame pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-SP, Instituto de Artes, Câmpus São Paulo). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade do Estado do Amazonas, onde atua no Curso de Música e no Programa de Pós-graduação em Letras e Artes (PPGLA-UEA).

Adrielle Clara Silva Melo, Universidade do Estado do Amazonas

Adrielle Clara Silva Melo é Mestre em Letras e Artes pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA) e bacharel em Administração pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Atualmente, é graduanda no Curso de Licenciatura em Música/Instrumento-Violão e pesquisadora vinculada à Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

References

ABDO, Sandra. Execução e interpretação musical - uma abordagem filosófica. Per musi, Belo Horizonte, n. 1, 2000. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/down load/38347/29870/120135. Acesso em: 16 mar. 2024.

AFFONSO, Guilherme de Camargo Barros. A Guitarra do século XIX em seus aspectos técnicos e estilísticos-históricos a partir da tradução comentada e análise do “Método para Guitarra” de Fernando Sor. 2005. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade do Estado de São Paulo, São Paulo, 2005. Disponível em: https://www.guilhermedecamargo.com.br/wp-content/uploads/20 17/05/Mestrado-Guilherme-de-Camargo.pdf. Acesso em: 16 mar. 2024.

APRO, Flávio. Folias de Espanha - o eterno retorno. São Paulo: USP, 2009. Tese (Doutorado em Música - Universidade do Estado de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27157/tde-27102010-1 42724/publico/914211.pdf . Acesso em: 16 mar. 2024.

BENNETT, Roy. Uma breve história da música. Rio de Janeiro: Zahar, 1986.

BURKHOLDER, J. Peter; GROUT, Donald Jay; PALISCA, Claude V. A History of Western Music. New York: W. W. Norton, 2019.

CASTAGNA, Paulo. André da Silva Gomes (1752-1844): memória, esquecimento e restauração. Revista Digital de Música Sacra Brasileira, São Paulo, n. 2, p.7-159, fev./abr, 2018. Disponível em: https://docs.wixstatic.com/ugd/e60192_871ee7f5f58848429be90c85a2f46f07.pdf. Acesso em: 16 mar. 2024.

COOK, Nicholas. Beyond the score: music as performance. New York: Oxford University Press, 2014.

DÍAZ, Pumpeyo Pérez. Dionísio Aguado y la Guitarra Clássico-Romântica. Madrid: Alpuerto, 2003.

FIGUEIREDO, Carlos A. Tipos de Edição. Debates - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música, S. l., n. 7, 2014. Disponível em: https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/403 4/3595. Acesso em: 16 mar. 2024.

FIORENTINO, Giuseppe. Música española del Renacimiento. Entre tradición oral y transmisión escrita: el esquema de Folía en procesos de composición e improvisación. 2009. Granada: Universidade de Granada. Tese (Doutorado Historia e Ciencias de la Musica). Disponível em: https://digibug.ugr.es/handle/10481/2138. Acesso em 16 mar. 2024.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. São Paulo: Editora Cultrix, 1979.

HARNONCOURT, Nikolaus. O Diálogo Musical - Monteverdi, Bach e Mozart. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993.

HERRMANN, Frederico. Homenaje de Manuel de Falla - Influência e intertextualidade no desenvolvimento do repertório guitarrístico moderno. 2020. Tese (Doutorado em Música) - Universidade de Aveiro, Aveiro, 2020. Disponível em: https://ria.ua.pt/bitstream/10773/2939 1/1/Documento_Frederico_Tavares_Herrmann.pdf. Acesso em: 16 mar. 2024.

HAYNES, Bruce. The End of Early Music - a period performer's history of music. New York: Oxford University Press, 2007.

KIVY, Peter. Authenticities - Philosophical reflections on musical performance. London: Cornell University, 1995.

KAM, Kenneth. Nineteenth-Century Performance Practice: Miguel Llobet’s interpretation of J. S. Bach. Soundboard, v. 47, n. 4, 2021. Disponível em: https://www.guitarfoundation.org/pag e/DigDownload20Pres. Acesso em 16 mar. 2024.

KERMAN, Joseph. Musicologia. São Paulo: Martin Fontes, 1987.

LABOISSIÈRE, Marília. Interpretação Musical: a dimensão recriadora da "comunicação" poética. São Paulo: Annablume, 2007.

LLOBET, Miguel. Variaciones sobre un tema de sor (Op. 15). Madrid: Unión Musical Española, 1964.

LOPÉZ-CANO, Rubén. Música Dispersa: apropriación, influencias, robôs y remix em la era da escucha digital. Barcelona: Musikeon Books, 2018.

MAMMÌ, L. A Notação Gregoriana: Gênese e Significado. Revista Música. São Paulo: Revista Música, v. 10, 1999. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistamusica/article/view/61749. Acesso em: 12 set. 2023.

MOLINA, Sidney. O Violão na Era do Disco - interpretação e desleitura na arte de Julian Bream. 2006. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/4729/1/O%20 Violao%20na%20Era%20do%20Disco.pdf. Acesso em: 16 mar. 2024.

NARDOLILLO, Jo. All Things Strings - An illustrated dictionary. London: Rowman e Littlefield, 2014.

NATTIEZ, Jean-Jacques. Musical Analyses and Musical Exegesis. Rochester: University of Rochester Press, 2021.

NEGREIROS, Vasco Manuel Paiva de Almeida. Representação gráfica como manifestação de estilo. Revista Performance online, da Universidade de Aveiro, p. 01-20, 2006.

NOGUEIRA, Gisela. Viola com anima: uma construção simbólica. 2008. Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) - Universidade do Estado de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-15052009-140811/p ublico/5034077.pdf. Acesso em: 16 mar. 2024.

PURCELL, Ronald. Miguel Llobet Guitar Works - 11 Original Compositions. 2 Etudes, Mazurka, 4 Preludes, Romanza, Respuesta, Scherzo-Vals, Variaciones sobre un Tema de Sor. Vol. 1. London: Chanterelle Verlag, 1989.

QUEIROZ, Luís Ricardo. A música como fenômeno sociocultural: perspectivas para uma educação musical abrangente. João Pessoa: Editora da Universidade Federal da Paraíba, 2005.

RINK, John. Sobre a performance: o ponto de vista da musicologia. Revista Música, São Paulo, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 32-60, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistamusica/article /view/55105. Acesso em: 16 mar. 2024.

______. Music in Profile: Twelve Performance Studies. New York: Oxford University Press, 2024.

ROMÃO, Paulo César Veríssimo. A Guitarra Clássico-Romântica: Histórica dos Métodos de um instrumento. 2011. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade do Estadual Paulista, São Paulo, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/75c8da66-0ef3-423a-b9d9-336d4e5800fa. Acesso em: 16 mar. 2024.

SOUTO, Luciano. Inter-relações entre performance e musicologia histórica. 2015. Tese (Doutorado em Música). Universidade Estadual Paulista. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bits tream/handle/11449/123954/000830810.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 16 mar. 2024.

SOR, Fernando. Las folías de España - Tema y variaciones para guitarra / F. Sors. Revisado por Daniel Fortea. Madrid: Biblioteca Fortea, 1900.

______. Les folies d'Espagne, Op.15a. Paris: Meissonnier, c.a. 1822-1825.

______. Les folies d'Espagne, Op.15a. Bonn: N. Simrock, 1924.

______. Méthode pour la Guitare. Bonn: Simrock. 1830. Fac-símile. Disponível em: https://vmirror.imslp.org/files/imglnks/usimg/8/83/IMSLP246100-PMLP58779-Sor_Methode.p df. Acesso: 12/09/2023.

TREITLERH, Leo. The Early History of Music Writing in the West. Journal of American Musicological Society XXXV, v. 2, 1982. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/831146. Acesso em: 16 mar. 2024.

URLIK, Sheldon. A Collection of Fine Spanich Guitars - from Torres to the Present. Yates: Sunny Knoll Publishing Company, 1997.

WADE, Graham. A concise history of the classic guitar. Saint Louis: Mel Bay, 2001

YOUNG, James O. Authenticity in performance. Routledge Companion to Aesthetics, 3ª ed. Londres: Routledge, 2013.

______. A History of Western Philosophy of Music. New York: Cambridge University Press, 2023.

Published

2024-03-28

How to Cite

Souto, L., & Silva Melo, A. C. (2024). The paradigms of authenticity in the interpretation of Variações by Llobet on Op. 15 by Sor. Vortex Music Journal, 12, 1–39. https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8286

Issue

Section

Research Papers