The planning of manipulative materials in the context of Lesson Study in continuous teacher training for inclusive mathematical literacy

Autores

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.168-187

Resumo

With the goal of exploring aspects of planning based on Lesson Study methodology to fit into the stages of developing, aligning, or adapting, and applying manipulative materials for inclusive mathematical literacy, we offered a continuing education training for teachers. Guided by the research question: what aspects of teacher training on manipulative materials in the context of inclusive mathematical literacy did [or did not] contribute to teacher learning? We proposed a workflow that, at each stage of planning, provides theoretical foundations related to the curricula and specific topics of mathematics, as well as practical guidelines for the moments of planning and adaptation of manipulative materials with the help of a specialist in special education. These steps comprised our data production for the research. From the results, we report on the work developed by two teacher groups, respectively dealing with the concepts of fractions and number construction, targeting Early Years and Early Childhood Education students. We understand that the workflow provided participating teachers with autonomy and confidence, culminating in the elaboration, alignment, and adaptation of potentially inclusive manipulative materials that were used by the entire class, a characteristic we consider essential for materials with this focus. The participating teachers were provided with new knowledge about mathematical content, curriculum, and ways of approaching the classroom that can improve teaching and learning in their future professional practice.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALVES, L. H. B. A formação de pedagogos e pedagogas sob a perspectiva da Educação Inclusiva: um olhar para os projetos pedagógicos de cursos paranaenses de formação inicial. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, 2021. Disponível em: bit.ly/3yDvOBw. Acesso em: 20 jul. 2023.

BALDIN, Y. Y.; FELIX, T.F. A pesquisa de aula (Lesson Study) como ferramenta de melhoria da prática na sala de aula. In: Conferência Interamericana de Educação Matemática, 13., 2011. Recife. Anais [...]. CIAEM, 2011.

BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa e ensino em sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

DANYLUK, O. S. Alfabetização Matemática: as primeiras manifestações da escrita

infantil. Passo Fundo: UPF Editora, 2015.

D’AMBRÓSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. São Paulo: Papirus, 1996.

FERRONATO, R. A contribuição de instrumento de inclusão no ensino de matemática. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2004, p. 49-78.

GAIGHER, V. R.; SOUZA, M. A. V. F. de.; WROBEL, J. S.; Planejamentos colaborativos e reflexivos de aulas baseadas em resolução de problemas verbais de matemática. Vidya, v. 37, n. 1, p. 51-73, 2017.

GATTI, B. A. Formação de Professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.

MACEDO, A. D. R.; BELLEMAIN, P. M. B. Jugyokenkyuu: Contribuição à Formação de Professores de Matemática. In I Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática, 2016. Bonito. Anais [...]. LADIMA, 2016. Disponível em: http://grupoddmat.pro.br/wp-content/uploads/2020/05/MACEDO-BELLEMAIN.pdf. Acesso em 21 ago. 2023.

NOGUEIRA, C. M. I., ROSA, F. M. C. D., ESQUINCALHA, A. D. C., BORGES, F. A., SEGADAS-VIANNA, C. Um panorama das pesquisas brasileiras em educação matemática inclusiva: a constituição e atuação do GT13 da SBEM. Educação Matemática em Revista, v. 24, n. 64, p. 04-15, set./dez. 2019.

SADOVSKY, P. O Ensino de matemática hoje: Enfoques, sentidos e desafios. São

Paulo: Ática, 2010.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

SILVA, D. C. Formação de Professores em Materiais Manipulativos no contexto da Lesson Study com vistas a uma Alfabetização Matemática Inclusiva. 2023. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2023. Disponível em: https://tede.unioeste.br/handle/tede/6714. Acesso em 24 nov. 2023.

SILVA, M. A.; PIRES, C. M. C. Quais os objetivos para o ensino de Matemática? Revista Iberoamericana de Educación Matemática, v. 8, n. 31, p. 21-44, 2012.

SKOVSMOSE, O. Inclusões, encontros e cenários. Educação Matemática em Revista, v. 24, n. 64, p. 16-32, 2019.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 13 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

Publicado

19-12-2023

Como Citar

Silva, D. C. da, Boscarioli, C., & Belford Powell, A. . (2023). The planning of manipulative materials in the context of Lesson Study in continuous teacher training for inclusive mathematical literacy. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(29), 168–187. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.168-187