Professional learning in moments of whole-class discussion in a Lesson Study

Autores

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.40-57

Resumo

This article aims to present 1st cycle of basic education Portuguese teachers’ learning of teaching pupils between 6 and 7 years of age, when they plan, lead and reflect on the moment of whole-class discussion, during a lesson study in mathematics. It is a qualitative research, and data collection was carried out by non-participant observation with the elaboration of a logbook and audio and video recording of sessions. The results show that, when planning the whole-class discussion, the teachers became aware of the importance of planning teaching in detail, paying attention to the objectives that are intended to achieve and the role of the teacher in the whole-class discussion. When they conducted and reflected on the discussion, the teachers understood the need to act during the undertaking of the task, in order to support pupils in terms of mathematical language so that they could better communicate their reasoning to their colleagues.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. (ed.). Handbook of research on teaching. 3. ed. New York: Macmillan, 1986, p. 119-161.

FONSECA, G.; PONTE, J. P. da. O estudo de aula no desenvolvimento do conhecimento sobre o ensino da matemática de professores do 1.º ciclo. RELIME, v. 25, n. 2, p. 223-246, jun. 2022.

FUJII, T. Lesson study and teaching mathematics through problem solving: The two wheels of a car. In: QUARESMA, M.; WINSLØW, C.; CLIVAZ, S.; PONTE, J. P. da; SHÚILLEABHÁIN, A. N.; TAKAHASHI, A. (ed.). Mathematics lesson study around the world: theoretical and methodological issues. Switzerland: Springer, 2018, p. 1-19.

GOMES, P.; QUARESMA, M.; PONTE, J. P. da. Leading whole-class discussions: from participating in a lesson study to teaching practice. International Journal for Lesson & Learning Studies, v. 12, n. 2, p. 139-151, 17 nov. 2022.

GUERRERO, A.; FERREIRA, R. A. T.; MENEZES, L.; MARTINHO, M H. Comunicação na sala de aula: a perspetiva do ensino exploratório da matemática. Zetetike, v. 23, n. 2, p. 279, 18 mar. 2016.

INOUE, N. Zen and the art of neriage: Facilitating consensus building in mathematics inquiry lessons through lesson study. Journal of Mathematics Teacher Education, [S.L.], v. 14, n. 1, p. 5-23, maio 2010.

LIM, C. S.; KOR, L. K.; CHIA, H. M. Revitalising mathematics classroom teaching through Lesson Study (LS): a Malaysian case study. ZDM Mathematics Education, v. 48, n. 4, p. 485-499, 2 abr. 2016. Springer Science and Business Media LLC.

MURATA, A. Introduction: conceptual overview of lesson study. In: HART, L. C.; ALSTON, A. S.; MURATA, A. (ed.). Lesson study research and practice in mathematics education: learning together. New York, NY: Springer, 2011. p. 1-12.

OLIVEIRA, H.; MENEZES, L.; CANAVARRO, A. P. Conceptualizando o ensino exploratório da Matemática: Contributos da prática de uma professora do 3.º ciclo para a elaboração de um quadro de referência. Quadrante, v. 22, n. 2, p. 29-53, out. 2013.

PONTE, J. P. da. Gestão curricular em Matemática. In: GTI (ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005. p. 11-34.

PONTE, J. P. da. Estudiando el conocimiento y el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas. In: PLANAS, Núria (Ed.). Teoría, crítica y práctica de la educación matemática. [S. L.]: Graó, 2012, p. 83-98.

PONTE, J. P. da; OLIVEIRA, H. Remar contra a maré: a construção do conhecimento e da identidade profissional na formação inicial. Revista de Educação, Lisboa, v. 2, n. 11, p. 145-163, 2002.

PONTE, J. P. da.; QUARESMA, M.; MATA-PEREIRA, J.; BAPTISTA, M. O Estudo de Aula como processo de desenvolvimento profissional de Professores de Matemática. Bolema, Rio Claro (Sp), v. 30, n. 56, p. 868-891, dez. 2016.

QUARESMA, M.; PONTE, J. P. da. Comunicação, tarefas e raciocínio: aprendizagens profissionais proporcionadas por um estudo de aula. Zetetike, v. 23, n. 44, p. 297-310, jul/dez. 2015.

RICHIT, A.; PONTE, J. P. da. Conhecimentos profissionais evidenciados em estudos de aula na perspectiva de professores participantes. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, n. 12, p. 1-29, dez. 2020.

SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Washington, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

STEIN, M. K.; ENGLE, R. A.; SMITH, M. S.; HUGHES, E. K. Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical Thinking And Learning, v. 10, n. 4, p. 313-340, 21 out. 2008.

Publicado

19-12-2023

Como Citar

Schlichting de Souza, T. S. de ., Fonseca, G., & da ´Ponte, J. P. (2023). Professional learning in moments of whole-class discussion in a Lesson Study. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(29), 40–57. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.40-57