Tabular and Graphical Representation in Statistics in the 5th grade from a Lesson Study

Autores

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.17-39

Resumo

The lesson study, originating in Japan at the end of the 19th century, characterizes an approach to professional development centered on the teacher’s practice and focused on students’ and teachers’ learning. Considering the students’ difficulties in mathematics, we focused on highlighting and discussing the statistical learning of 5th-grade students through a lesson study. This qualitative research was developed in a lesson study structured in eleven meetings involving teachers from a public school in Pinhalzinho, Santa Catarina, Brazil. The empirical material consists of transcriptions of recordings, class observation scripts, and student worksheets. The analysis of this material highlighted important aspects of statistical learning, which were grouped into central themes, thus constituting the research analysis categories, of which we will address in this article the category tabular representation and transcription of data into the graph. By discussing this category, we observed students’ learning developed in the competencies in literacy, reasoning, and statistical thinking, as well as elements of the graph: axes, scale, titles, and source. The lesson study enabled the learning of statistical components and concepts and contributed to the teachers’ professional development, minimizing possible lack of confidence and difficulties in this curriculum topic.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Tainá Both, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestre em Educação - Universidade Federal da Fronteira Sul

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal da Fronteira Sul

Professora da Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina.

Referências

ABRANTES, P.; SERRAZINA, L.; OLIVEIRA, I. A Matemática na educação básica. Lisboa: Departamento da Educação Básica, Ministério da Educação. 1999.

BALDIN, Y. Y. El proceso de introducción de Estudio de Clases en Brasil, p. 306 a 315, 2012. In: ISODA, M.; ARCAVI, A.; LORCA, A. M. (Eds.). El estúdio de Clases Japonés en matemáticas: Su importancia para el mejoramiento de los aprendizajes en el escenario global, 3. ed., Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile, 2012. ISBN: 978-956-17-0408-4

BOGDAN, R; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 31. mai. 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf Acesso em: 22 jul.2020.

CAMPOS, Celso Ribeiro et al. Educação estatística no contexto da educação crítica. Bolema-Boletim de Educação Matemática, v. 24, n. 39, p. 473-494, 2011.

CAMPOS, C. R.; PERIN, A. P. Sobre as competências crítica e comportamental na Educação Estatística. ZETETIKÉ. Revista de Educação Matemática, v. 28, p. 1-19, 2020

CAMPOS, S. G. V. B.; WODEWOTZKI, M. L. L. Educação estatística e desenvolvimento do sentido de número: uma inter-relação possível. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 2, p. 88-106, 2018.

CARVALHO, B. N. Literacia estatística e aprendizagem de domínios específicos das ciências naturais: contributo de uma prática integrada no 2º ciclo do ensino básico. 2019. Tese de Doutorado.

CAZORLA, Irene et al. Estatística para os anos iniciais do ensino fundamental. Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Biblioteca do Educador-Coleção SBEM, v. 9, 2017.

DENZIN, N. K; LINCOLN, Y. S. Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In: DENZIN, N. K; LINCOLN, Y. S. Handbook of Qualitative Research. 2nd ed. London: Sage, 2000. p. 1-28.

FELIX, T. F. Pesquisando a melhoria de aulas de Matemática seguindo a proposta curricular do Estado de São Paulo, com a metodologia da pesquisa de aulas (lesson study). 2010. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4412 Acesso em: 16 abril. 2022.

FRANCESCHI, L.; RICHIT, A. Desenvolvimento Curricular a Partir dos Estudos de Aula (Lesson Study). In: 5º Fórum Nacional sobre Currículos de Matemática, 2021, Canoas. Anais... Canoas: Editora da Ulbra, 2021. v. 1. p. 1-11.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-30, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/ZX4cTGrqYfVhr7LvVyDBgdb/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 17. Mai. 2022.

GOMES, M. L. G. et al. Organização e tratamento de dados e a promoção de literacia estatística no 1. º CEB. APEduC Revista-Investigação e Práticas em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia, v. 3, n. 1, p. 63-80, 2022.

MARIETTO, M. L. Observação Participante e Não Participante: Contextualização Teórica e Sugestão de Roteiro para Aplicação dos Métodos. Revista Iberoamericana de Estratégia, v. 17, p. 05-18, 2018.

CARRIJO NETO, L. A. A pesquisa de aula (lesson study) no aperfeiçoamento da aprendizagem em matemática no 6° ano segundo o currículo do estado de São Paulo. 2013. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4458 Acesso em: 19 abril. 2022.

PIMENTEL, D. E. Metodologia da resolução de problemas no planejamento de atividades para a transição da Aritmética para a Álgebra. 2010. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4421 Acesso em: 19 abril. 2022.

LEWIS, C. Lesson Study: The Core of Japanese Professional Development. Japan: National Science Foundation, 2000

LOPES, C. E. O Ensino da Estatística e da Probabilidade na Educação Básica e a Formação dos Professores. Cadernos CEDES, Campinas, v.28, p. 57-73, 2008. Disponível em https://www.scielo.br/j/ccedes/a/gwfKW9py5dMccvmbqyPP8bk/ Acesso em 13. Jun. 2022.

LOPES, C. E. A educação estatística no currículo de matemática: um ensaio teórico. IN: REUNIÃO ANUAL DA ANPED. 33., 2010, Caxambu (MG). Anais... Disponível em: http://33reuniao. anped. org. br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos% 20em% 20PDF/GT19-6836--Int. pdf v. 4, 2015.

RICHIT, A. Professional Development of Professors in Lesson Study. Educação Unisinos (Online), v. 27, p. 01-18, 2023.

RICHIT, A. Estudos de aula na perspectiva de professores formadores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.25, p. 1-24, 2020.

RICHIT, A.; PONTE, J. P.; QUARESMA, M. Aprendizagens Profissionais de Professores colaboração profissional em estudos de aula na perspectiva de professores participantes. Bolema, v. 33, n. 64, p. 937-962, 2019.

RICHIT, A.; TOMKELSKI, M.L. Meanings of mathematics teaching forged through reflection in a lesson study. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, v. 18, p. em2151-15, 2022.

RICHIT, A.; PONTE, J. P.; TOMKELSKI, M.L. Estudos de aula na formação de professores de matemática do ensino médio. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 100, p. 54-84, 2019.

RICHIT, A.; VENTURIN, S.; BATISTA RODRIGUES, B.M. Ensino da Estatística nos Livros Didáticos Ápis e Coopera do Quarto Ano do Ensino Fundamental. Revista de Educação Matemática, v. 19, p. e022017-30, 2022.

SILVA, K. F.. Inadequações em formulações de enunciados de atividades e avaliações escritas. Revista Enciclopédia, v. 8, n. 1, p. 58-68, 2011.

SOUZA, M. A. V. F. Lesson Study sem fronteiras: limitações, desafios e algumas soluções de implementação. In: I SILSEM - Seminário Internacional de Lesson Study no Ensino de Matemática, 2022, Brasília. Seminário Internacional de Lesson Study no Ensino de Matemática. Vitória-ES: EDIFES. v. 1. p. 49-57. 2022.

STIGLER, J.; HIEBERT, J. The teaching gap: best ideas from the world’s teachers for improving education in the classroom. New York: The Free Press, 1999.

TRIVINÕS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, Atlas, 1987.

Publicado

19-12-2023

Como Citar

Both, T., & Richit, A. (2023). Tabular and Graphical Representation in Statistics in the 5th grade from a Lesson Study. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(29), 17–39. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.17-39