ENSINO DE LÍNGUA OU DE GRAMÁTICA?

AS COMPETÊNCIAS DISCURSIVAS EM FOCO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2023.12.24.482-501

Keywords:

Ensino de Língua Portuguesa. Ensino de Gramática. BNCC. Competências discursivas.

Abstract

Portuguese language teaching is often mistaken for grammatical classification teaching. However, language teaching is not limited to conceptualizing and classifying linguistic elements, nor does the concept of grammar. Therefore, the present study aims to explain the differences between language and grammatical classification teaching, considering the implications of grammar in language use and the potential explorations in school activities toward the effective development of the discursive skills of students. The study is based on Possenti (1996), Neves (2019), Oliveira (2010), Geraldi (2006), and Fiorin (2007) and the propositions in the Brazilian National Common Core Curriculum (BNCC) (BRASIL, 2018).

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Author Biographies

Luciana Maria Crestani, Universidade de Passo Fundo (UPF)

Doutora em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professora do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras das Universidade de Passo Fundo. 

Letícia Regina Marcolin, Universidade de Passo Fundo

Graduada em Letras Português/Inglês pela Universidade de Passo Fundo. 

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Published

2023-12-14