Approaches to Public Health in Biology Textbooks

Main Article Content

Marcia Regina Royer
Viviane Fernandes Mendonça
Flávia Tatiane Ruiz Braga

Abstract

The aim of the research was to investigate how collective immunization, immunological memory, disease eradication, and vaccines are addressed in the collections of Natural Sciences and its Technologies textbooks in high school in Brazil. As a methodology, we used content analysis of seven collections of textbooks, each with six volumes, published in 2020.We evaluated the presence of conceptual errors, the clarity and adequacy of the language, the historical contextualization in the approach, proposals for complementary reading, suggestions for activities and/or group discussions, and the relationship of content with biotechnology and the anti-vaccine movement. The results show that the topic of active immunization is present in all textbooks, although the approach is superficial, dedicating between 1 and 16 pages to the topic, depending on the collection. We observed that topics suchs as the anti-vaccination movement, the importance of herd immunity and the relationship between vaccines and biotechnology have not been sufficiently explored. The works analyzed textbooks address the proposed themes, use updated vocabulary, suitable for high school, and are free from conceptual errors. Thus, textbooks have the potential to be significant, enabling the formation of reflective, critical and participatory citizens within society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos
Author Biographies

Marcia Regina Royer, Unespar, campus de Paranavaí­

Doutora em Agronomia. Bióloga. Docente da Universidade Estadual do Paraná, campus de Paranavaí, do Colegiado de Ciências Biológicas e do Mestrado em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (PPIFOR/UNESPAR).

 

Viviane Fernandes Mendonça, SEED-PR

Bióloga. Mestra em Ensino (UNESPAR/PPIFOR).  Docente da Secretaria de Estado da Educação do Paraná – SEED, NRE-Paranavaí.

Flávia Tatiane Ruiz Braga, SEED-PR

Licenciada em Letras. Mestra em Ensino (PPIFOR/UNESPAR).  Docente da Secretaria de Estado da Educação do Paraná – SEED, NRE-Paranavaí.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016. 280 p.

BADZINSKI, C.; HERMEL, E. do E. S. A representação da genética e da evolução através de imagens utilizadas em livros didáticos de biologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 434-454, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/10100. Acessado em: 05 de jul. de 2025.

DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172015170208

BATISTA, M. V. de A.; CUNHA, M. M. da S.; CÂNDIDO, A. L. Análise do tema virologia em livros didáticos de biologia do ensino médio. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 145-148, 2010. Acessado em: https://www.scielo.br/j/epec/a/cFt9HQYRH3bXv7gFrXTyRxG/?lang=pt Disponível em: 01 de nov. de 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172010120109.

BEZERRA, R. G.; SUESS, R. C. Abordagem do bioma cerrado em livros didáticos de biologia do ensino médio. Holos, v. 1, p. 233-242, 2013. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1289. Acessado em: 02 de nov. de 2024. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2013.1289.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 29 nov. 2024.

BRASIL. Guia Digital do PNDL 2020: Ciências da Natureza e suas tecnologias: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2021_didatico/pnld_2021_didatico_codigo_colecoes. Acesso em: 01 nov. 2024.

BRASIL, LEI Nº 14.945, DE 31 DE JULHO DE 2024. Diário Oficial da União - Seção 1 - 1/8/2024, Página 5. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2024/lei-14945-31-julho-2024-796017-publicacaooriginal-172512-pl.html.

CARNEIRO, M. H. S. As imagens no livro didático. In: MOREIRA, M. A. et al. (orgs.). In: I ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIENCIAS. Águas de Lindóia, 1997. p. 366-373. Anais eletrônicos... Águas de Lindóia, 1997. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ienpec/ienpec.html. Acessado em: 02 set 2024.

LAJOLO, M. Livro didático: um (quase) manual de usuário. Revista Em Aberto Inep. Brasília, DF, v. 16, n. 69, p. 3-9, 1996. Disponível em:

https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2368/2107. Acessado em:07 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.16i69.2061

MEGID NETO, J.; FRACALANZA, H. O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência e Educação, v. 9, n. 2, p. 147-157, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/FYMYg5q4Wj77P8srQ795H5B/?format=pdf&lang=pt. Acessado em: 10 jun. 2025.

MORAES, F. N.; NETO, A. L. M.; MORAIS, W. R. O não-lugar da biotecnologia e a pandemia da Covid-19 no Brasil. Gláuks - Revista de Letras e Artes, v. 21, n. 01, p. 303-326, 2021. Disponível em: https://www.revistaglauks.ufv.br/Glauks/article/view/219/166. Acessado em: 10 dez. 2024.

MOREIRA, M. A. Negociação de significados e aprendizagem significativa. Ensino, Saúde e Ambiente, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 2-13, 2008. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21027. Acessado em: 11 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2008.v1i2.a21027

SANCHES, S. H. D. F. N.; CAVALCANTI, A. E. L. W. Direito à saúde na Sociedade da Informação: a questão das fake news e seus impactos na vacinação. Revista Jurídica, v. 3, n. 52, p. 448-466, 2018.Disponível em: https://revista.unicuritiba.edu.br/index.php/RevJur/article/view/3227. Acessado em 08 de dez. 2024.

SARAIVA, L. J. C.; DE FARIA, J. F. A Ciência e a Mídia: A propagação de Fake News e sua relação com o movimento anti-vacina no Brasil. In: 42º CONGRESSO BRASILEIRO DE CIENCIAS DA COMUNICAÇÃO – Belém, v. 42, n. 01, p. 01-15, 2019. Anais eletrônicos... Belém, 2019. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2019/resumos/R14-1653-1.pdf . Acesso em: 30 nov. 2024.

SILVA, C. C.; GASTAL, M. L. Ensinando ciências e ensinando a respeito das ciências. In: PAVÃO, A. C.; FREITAS, D. de. (org.). Quanta ciência há no ensino de ciências. São Carlos: EdUFSCar. 2008. p. 35-44.

SILVA, L. M.; CAVALLET, V. J.; ALQUINI, Y. O professor, o aluno e o conteúdo no ensino de botânica. Educação, Santa Maria, v. 31, n. 1, p. 67-80, jan./jun. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1490. Acessado em: 20 dez. 2024.

VIEIRA, W. B. Um blend entre o livro didático e metodologias ativas: Uma alternativa à centralidade da pedagogia de Freinet. Projeção e Docência, v. 11, n. 1, p. 95-106, 2020. Disponível em: https://www.projecaociencia.com.br/index.php/Projecao3/article/view/1638. Acessado em: 20 nov. 2024.

VILELA, M. L.; SELLES, S. E. É possível uma Educação em Ciências crítica em tempos de negacionismo científico?. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Niterói, v. 37, n. 3, p. 1722-1747, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74999. Acessado em: 15 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1722.