Physics Teaching and Superconductivity: Applications and Environmental Impacts in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.2.10063

Abstract

This work is linked to the extension project of the Research Group on Science and Physics Teaching (RGSPT) at UFPA seeks to improve physics teaching in high school by incorporating superconductivity, highlighting its applications to environmental issues. The practical approach included a seminar, experimental activities and e-book for 70 students from E.E.E.F.M. Raimundo Vera Cruz, located in Ananindeua-PA, aiming to explore the concepts, applications and environmental impacts of superconductivity in an accessible and interactive way. A questionnaire containing 10 multiple-choice questions was applied via Google Forms, collecting 70 responses. The results show that the inclusion of topics like superconductivity in the school curriculum facilitates practical understanding of how science can be used to address environmental challenges and impacts. Through practical examples, the students could understand the relevance of this technology for sustainability. This educational strategy not only broadens students' understanding of advanced and contemporary physical phenomena but also empowers them to relate science and innovation to environmental preservation. Finally, the work contributes effectively to making physics teaching more engaging and meaningful, sparking students' interest and raising their awareness of the importance of scientific solutions to environmental issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Cordeiro da Silva, UFPA

Graduando do Curso de Licenciatura em Física da FACFIS-CANAN-UFPA. Foi bolsista e professor residente de Física do Programa Residência Pedagógica (PRP) da UFPA.

Andrew da Silva Favacho, UFPA

Graduando no curso de Licenciatura em Física da FACFIS-CANAN-UFPA.

João Pedro Alves Ferreira, UFPA

Graduando no curso de Engenharia de Energia da FAEE-CANAN-UFPA.

Alessandra Nascimento Braga, UFPA

Professora Adjunta, Nível III, Classe C, da FACFIS-CANAN-UFPA. Possui Doutorado (2016) e Mestrado (2013) em Física pelo PPGF-UFPA. Especialização em Psicologia da Educação e Aprendizagem pela Faculdade Conexão - Grupo Prominas (2023). Graduação em Licenciatura Plena em Física (2010) pela UFPA e Graduação em Licenciatura em Pedagogia (2024) pela Faculdade Única de Ipatinga. Tem 22 artigos publicados, 14 capítulos de livro e 1 livro na área de ensino e pesquisa em Física.

Carlos Alberto Brito da Silva Junior, UFPA

Bacharel (2000), Licenciado (2003) e Mestre (2006) em Física e Doutor em Engenharia Elétrica (2011) pela UFPA. Professor ASSOCIADO III da FACFIS-CANAN-UFPA, Professor Permanente do PPGCEM-CANAN-UFPA e do MNPEF-SBF-UFPA. Tem 58 artigos publicados, Índice-H = 9 na Web of Science e Scopus com 169 e 192 Citações. É Bolsista Produtividade em Física PQ-2 e Consultor Ad Hoc CNPq. 

Vicente Ferrer Pureza Aleixo, UFPA

Bacharel em Física (2005), mestre (2009) e doutor (2013) em Engenharia Elétrica (2013) pela UFPA. Atualmente é professor permanente Associado II da FACFIS-CANAN-UFPA. Tem 12 artigos publicados. 

Published

2025-08-29