Formação Continuada e Desenvolvimento Profissional Docente: Perspectivas e Desafios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.3.9807

Abstract

This article analyzes teachers' understanding of continuing education, its necessity, methods of provision, and the differences between institutional training and those pursued by personal initiative. It also discusses the concepts of self-education, hetero-education, and eco-education in professional development for teachers (PDT). The research, with a qualitative and exploratory approach, used a virtual questionnaire with five open-ended questions applied to teachers who graduated from UERN, Advanced Campus of Pau dos Ferros. For data analysis, we employed an interpretive approach, correlating it with discourse analysis. The theoretical framework includes authors such as Garcia (1999), Nóvoa (2010; 2019), André (2011), Fiorentini (2008), and Caldas (2021), who address teacher training and PDT. The results show that teachers recognize the importance of continuing education for their development and highlight the need to balance institutionally provided training with autonomous initiatives based on personal interests. It is concluded that DPD is a continuous and dynamic process, requiring both institutional support and teacher proactivity.

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Author Biographies

Hermenegildo Moreira da Costa Neto, UERN

Mestrando em Ensino - PPGE/UERN; graduado em Pedagogia pela UFRN. Faz parte do Grupo de Pesquisa e Laboratório de Educação, Novas Tecnologias e Estudos Étnico-Raciais da UFRN/CERES e do Grupo de Pesquisa em Formação e Profissionalização do Professor da UERN/CAPF.

Lindovon Dias Pessoa , UERN

Possui graduação em Serviço Social pela Faculdade Santa Maria - FSM (2016), Graduação em Ciências Jurídicas e Sociais - Direito, pela Faculdade de Católica da Paraíba (2021), Licenciatura Plena em Pedagogia, pela Universidade Paulista - UNIP (2021), Pós-Graduação em Docência do Ensino Superior, pela Faculdade Santa Maria - FSM (2017), Pós-Graduação em Educação em Direitos Humanos, Diversidade e Questões Étnico - Sociais ou Raciais, pela Faculdade Venda Nova do Imigrante - FAVENI (2020). Mestrando em Ensino (2023), pelo PPGE - UERN, Campus Avançado de Pau dos Ferros - RN. Advogado, inscrito na Ordem dos Advogados do Brasil, Seccional do Estado da Paraíba, OAB N 30.339. Professor e Presidente do CME de São João do Rio do Peixe, Paraíba.

Iandra Fernandes Caldas, UERN

Doutora em Letras - PPGL/CAPF/UERN  (2021), Mestra em Educação - POSEDUC/UERN (2013), Especialização em Psicopedagogia pela FVJ/CE (2004), Pós-Graduação em Literatura e Estudos Culturais CAPF/UERN (2009), Graduada em PEDAGOGIA - CAPF/UERN (2001). Professora da UERN (2011-Atual), Departamento de Educação - DE com Dedicação Exclusiva. Professora do  PPGE/CAPF/UERN (2023 - Atual). É membro da ANDIPE e da  AINPGP.

Published

2024-12-18