As pesquisas sobre diversidade étnico-racial no ensino médio em teses e dissertações no sul do Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.3.10100

Abstract

he text presents the results of a bibliographic research on the relationship between ethnic-racial diversity, in light of the implementation of Law 10.639/2003 in high school education in southern Brazil. The objective is to analyze how the theses and dissertations defended between 2014 and 2024 in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) address these topics. The guiding question of the article is: how is the issue of ethnic-racial diversity in high school education in southern Brazil addressed in theses and dissertations over the past 10 years? The research uses a bibliographic approach, utilizing the descriptors “High School,” “Law 10.639/03,” “ethnic-racial diversity,” “Paraná,” “Santa Catarina,” and “Rio Grande do Sul.” The results show that, out of a total of 8 dissertations found, 6 were defended in Paraná and 2 in Rio Grande do Sul, with no research recorded from the state of Santa Catarina. Although no theses were located, the dissertations offer important contributions to the debate on ethnic-racial relations in the school context, varying in objectives and methods. The final considerations point to advances in students' critical training, teaching materials, school staff, and the fight against racism, but also reveal the persistence of stereotypes and the need for greater investment in public policies for more effective implementation of Law 10.639/03.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonel Luiz dos Santos, FURB

Possuí licenciatura plena em História, atualmente é mestrando do programa de pós-graduação em educação da Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB).

Cíntia Régia Rodrigues, Universidade Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Possui graduação em Licenciatura Plena em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Foi bolsista Alfa/PET (Programa especial de Treinamento), vinculado a Capes. Mestrado em História, no qual recebeu bolsa do CNPq, e Doutorado em História, tendo recebido bolsa da Capes, (2007) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos/UNISINOS. Atualmente é professora do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Coordena o Laboratório de Didática da História - LADIH/FURB. Integra o Grupo de Pesquisa Laboratório de estudos em educação, diversidades e inclusão (LAEDI). Membro do GT Índios na História (ANPUH).Tem experiência na área de História, com ênfase em História do Brasil, em pesquisa trabalha com povos indígenas e política indigenista, história indígena, cultura e ensino de história. Atualmente atua nos seguintes temas: Educação e diversidades étnico-raciais, populações tradicionais, cultura e grupos étnicos, migrações.

Published

2025-12-03