O CONTINENTE DE PONTA-CABEÇA
Discursos e Impossibilidades da Bienal Ceará América
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.9337Resumo
The ambitions of the 1st Ceará América Biennial, which opened in December 2002, were not small: to invert the logic of North-South subordination within the continent; to found an international event in a geography far from the major centers of the art system; to combat the pejorative regionalist sense associated with Latin American production; to expand local cultural spaces and broaden the audience attentive to contemporary art. The biennial was dedicated to the production of the "three Americas", under the sign of the American post-9/11 era and a new chapter in global imperialism. This text discusses the curatorial project, the discourses outlined by the contrast between the coast and the interior, seeking to make distinct temporalities explicit from the city's geography. To improve our analysis, we have chosen to present the context of the event, its reception by national critics and the political and economic conditions for the show not to go ahead.
Downloads
Downloads
Publicado
Versões
- 2024-09-11 (2)
- 2024-09-11 (1)
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Art&Sensorium
Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).