THE CONTINENT UPSIDE DOWN
DISCOURSES AND IMPOSSIBILITIES OF THE CEARÁ AMÉRICA BIENNIAL
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.9337Keywords:
Bienal Ceará América, Exposições, Curadoria, Bienais de Arte, Artur BarrioAbstract
The ambitions of the 1st Ceará América Biennial, which opened in December 2002, were not small: to invert the logic of North-South subordination within the continent; to found an international event in a geography far from the major centers of the art system; to combat the pejorative regionalist sense associated with Latin American production; to expand local cultural spaces and broaden the audience attentive to contemporary art. The biennial was dedicated to the production of the "three Americas", under the sign of the American post-9/11 era and a new chapter in global imperialism. This text discusses the curatorial project, the discourses outlined by the contrast between the coast and the interior, seeking to make distinct temporalities explicit from the city's geography. To improve our analysis, we have chosen to present the context of the event, its reception by national critics and the political and economic conditions for the show not to go ahead.
Downloads
References
1 BIENAL Ceará América: de ponta cabeça. Universes in universe, Berlin, 2002.Disponível em: http://universes-in-universe.de/car/ceara-america/2002/txt/e-concept.htm. Acesso em: jun. 2024.
BARRIO realizará sua maior obra, Folha de São Paulo, São Paulo, 12 dez. 2002. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq1212200217.htm. Acesso em: maio 2024.
BARRIO, A. Artur Barrio, Grande Prémio Fundação EDP Arte: “Entrei na arte sem medo, o meu medo era ser comprado”. [Entrevista concedida a] Bruno Horta.Obervador,Lisboa,03 fev. 2017. Disponível em: https://observador.pt/2017/02/03/artur-barrio-grande-premio-fundacao-edp-arte-entrei-na-arte-sem-medo-o-meu-medo-era-ser-comprado/. Acesso em: maio 2024.
CALABRE, L.Políticas culturais no Brasil: dos anos 1930 ao século XXI. Rio de Janeiro: FGV, 2009.
CASCUDO, L. C. Jangadeiros. Rio de Janeiro: Serviço de Informação do Ministério da Agricultura, 1957.
COELHO, T. Correção no cenário. Revista Bravo!, São Paulo, ano 5, p.30-31, dez.2002.
COUTO, M. F. M. “El Bloqueo” e a 3ª Bienal de Havana (1989).Porto Arte: Revista De Artes Visuais,Porto Alegre, v. 25, n. 43, jun. 2020.DOI: https://doi.org/10.22456/2179-8001.108109.
COUTO, M. F. M.A Bienal de São Paulo e a América Latina: trânsitos e tensões (1950-1970).Campinas: Editora Unicamp, 2023.
CYPRIANO, F. Bienal no Ceará quer “terrorismo” artístico.Folha de São Paulo, São Paulo, 27 jul.2002a.Caderno de Artes Plásticas.
CYPRIANO, F. Ambientes são surpresa da 1ª Bienal Ceará América. Folha de São Paulo, São Paulo, 17 dez.2002b.Caderno de Artes.
FIALHO, A. L. As exposições internacionais de arte brasileira: discursos, práticas e interesses em jogo.Sociedade eEstado,Brasília, v. 20, n. 3, p.689-713, set./dez. 2005. Disponível em:https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/5186. Acessoem: fev.2023.
GIUNTA, A. Vanguardia, internacionalismo y política: arte argentino en los años sesenta. Buenos Aires: Paidós, 2001.
HOSKOTE, R. Bienales de la Resistencia. In: OJEDA, D.; NUEZ, R. (ed.). Trazos discontinuos: Antología crítica sobre las bienales de arte en Asia Pacífico. Leiden: Almenara, 2021. p.80-94.
KNAAK, B. Bienal do Mercosul: reescrever a história da artena América Latina. In: CAVALCANTI, A.; OLIVEIRA, E. D.; COUTO, M. F. M.; MALTA, M.(org.).Histórias da arte em exposições: modos de ver e exibir no Brasil. Rio de Janeiro: Rio Books, 2016, p.213-226.
MORAES, A. Consistência e Leveza.Revista Bravo!, ano 6, p.15-35, fev.2003.
MORAIS, F. Artes Plásticas na América Latina: do transe ao transitório. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.
MORALES GARCÍA, L. Las Biennales Iberoamericanas de Arte del Instituto Cultural Domecq, celebradas en la Ciudad de México de 1978 a 1998. 2009. 288 f. Tese(Doutorado em História daArte) –Faculdadede Filosofia eLetras,UniversidadeNacional Autónoma doMéxico,Cidade do México,2009.
OLIVA, F. Bienal cearense extrai sua força da precariedade.O Estado de São Paulo, p. 33, 28 dez.2002.
OSÓRIO, L. C. Artur Barrio. In: HUG, Alfons (Ed.). 26º Bienal de São Paulo:artistas convidados. [Catálogo de exposição]. São Paulo: Fundação Bienal, 2004, p.266-271.
OSÓRIO, L.C. Artur Barrio: aspectos de uma poética.In: OSÓRIO, L. C. Olharà margem:caminhos da arte brasileira. São Paulo: SESI-SP, 2016.
PINHEIRO, A.V.M.A. Pulsão irrefreável: gênero, artes visuais e políticas públicas.2007.Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Sociedade) –Programa de Políticas Públicas e Sociedade, Universidade Estadual do Ceará, Ceará, 2007.
ROCCA, M. C.; PANZETTA, R. Bienales de Córdoba: arte, ciudad e ideologías.Estudios Digital, n. 10, p. 93-108,jul. / dez. 1998. Disponível em: https://doi.org/10.31050/re.v0i10.13683. Acesso em:maio2024.
RUPP, B. Curadorias na arte contemporânea: precursores, conceitos e relações com o campo artístico.2010. 240 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) –Programa de Pós-graduação em Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2010.
SMITH, T. Biennials: Four Fundamentals, Many Variations, Biennial Foundation. Biennial Foundation, Austin,6 dez.2016. Disponível em: www.biennialfoundation.org/2016/12/biennials-four-fundamentals-many-variations/. Acesso em: jun.2023.
UMA NUEVA bienal em el mapa, Pagina12, Buenos Aires, 10 dez. 2002. Disponível em: https://www.pagina12.com.ar/diario/artes/11-13947-2002-12-10.html. Acesso em: maio 2024.
XAVIER, P. P. O Dragão do Mar na “Terra da Luz”: a construção do herói jangadeiro (1934-1958).2010. 141 f. Dissertação(Mestradoem História Social). Programa de Pós-Graduação em História Social, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
Downloads
Published
Versions
- 2025-05-28 (3)
- 2024-09-11 (2)
- 2024-09-11 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).