O OLHO MAQUÍNICO
investigando a interação entre tecnologia e paisagem em “A Região Central” de Michael Snow
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.8956Keywords:
Cinema Experimental, Estética da Paisagem, Imagens Técnicas, Tecnologia, ArteAbstract
Este artigo investiga o filme experimental A Região Central [La Région Centrale], de Michael Snow, com objetivo de estudar a relação entre a estética da paisagem, o uso da tecnologia e a adoção de uma perspectiva não humana. Por meio da exploração da forma, do movimento e da duração, essa obra de Snow provoca os limites da percepção em direção a outros agenciamentos. O artigo analisa o filme como um catalisador para reimaginar as fronteiras entre as perspectivas humanas e não humanas, provocando um discurso crítico sobre a interação entre arte, tecnologia e nossa compreensão do mundo natural.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas. Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. v. 1. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BERSGON, Henri. O riso - ensaio sobre a significação do cômico. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.
CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: Visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Ed. Contraponto, 2013.
CAUQUELIN, Anne. A Invenção da Paisagem. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento – cinema 1. São Paulo: Brasiliense, 1985. FARBER, Manny. Negative Space – Manny Farber on the movies. Nova York: Praeger Publisher, 1971.
GIDAL, Peter. “Theory and Definition of Structural/Materialist Film”. In: GIDAL, Peter (Org.). Structural Film Anthology. Londres: BFI Publishing, 1976.
LEFEBVRE, Martin. Landscape and Film. Nova York: Routledge, 2006.
LOCKE, John. “W. Michael Snow’s ‘La Région Centrale:’ How You Should Watch the Best Film I Ever Saw,” Artforum, v. 12, n. 3, Nov, 1973.
MACIUNAS, George. “Alguns comentários sobre O cinema estrutural, de P. Adams Sitney, (Film Culture n. 47, 1969)”. In: DUARTE, Theo; MOURÃO, Patrícia (orgs.). Cinema Estrutural. Rio de Janeiro: Caixa Cultural, 2015.
O’BRIAN, John; WHITE, Peter (orgs.). Beyond Wilderness: The Group of Seven, Canadian Identity, and Contemporary Art. Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2007.
PANOFSKY, Erwin. A perspectiva como forma simbólica. Lisboa: Edições 70, 1999.
SCHAMA, Simon. Paisagem e Memória. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
SITNEY, Paul Adams. “Landscape in the cinema: the rhythms of the world and the camera”. In: KEMAL, Salim (org.). Natural Beauty and the Arts. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
SITNEY, Paul Adams. Visionary Film: The American Avant-Garde, 1943-2000. Nova York: Oxford University Press, 2002.
THOMAS, David. Vertov, Snow, Farocki – Machine vision and the posthuman. Nova York: Bloomsbury, 2013.
TOWSEND, Charlotte. “Convergindo para La Région Centrale: uma conversa entre Michael Snow e Charlotte Townsend” (1971). In: DUARTE, Theo; MOURÃO, Patrícia (orgs.). Cinema Estrutural. Rio de Janeiro: Caixa Cultural Rio de Janeiro, 2015.
WILSON, Chris; GROTH, Paul (ed.). Everyday America: Cultural Landscape Studies after J. B. Jackson. Berkeley: University of California Press, 2003.
YOUNGBLOOD, Gene. Expanded Cinema. New York: P. Dutton & Co., Inc, 1970.
Downloads
Published
Versions
- 2025-05-28 (2)
- 2024-06-26 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).