This is an outdated version published on 2025-08-15. Read the most recent version.

NOTES ON REDUCTION: CONTRIBUTIONS TO A HISTORIOGRAPHY OF CONTEMPORARY ART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.10995

Keywords:

Redução em arte, Renato de Fusco, Modelos de Tempo em Historiografia da Arte, Arte Conceitual, História da arte contemporânea

Abstract

This article discusses the idea of ​​reduction as a notional issue in the historiography of contemporary art. Given the pressing debate about models of time and their regimes in the history of art, this research seeks to identify theoretical and methodological expedients traversed by artistic practices from the second half of the 20th century that imply the notion of reduction. To this end, we propose here a temporal framework that starts with Marcel Duchamp in the 1940s, passing through the texts of Clement Greenberg in the 1950s and Barbara Rose in the 1960s, until we arrive at the regime of temporality inferred from Storia dell’Arte Contemporanea, written by Renato de Fusco in 1983. These writings allow us to reflect on the line of reduction transversally to a critique of models of temporality present in the process of historicization of contemporary art, raising fundamental questions for the understanding of conceptualist tendencies and objectuality since the second half of the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Moreira, Universidade de Brasília

Doutorando na linha de Teoria e História da Arte do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade de Brasília (PPGAV/ UnB). Professor voluntário do Bacharelado em Teoria, Crítica e História da Arte no Departamento de Artes Visuais da UnB. Desenvolve pesquisa em Teoria, História e Historiografia da Arte Contemporânea, com ênfase nas Neovanguardas e na Minimal Art nos anos 1960. Integrante do Laboratório de Teoria e História da Arte

Vera Pugliese, Universidade de Brasília

Vera Pugliese é docente e pesquisadora de Teoria e História da Arte no Departamento de Artes Visuais e PPGAV/IdA da Universidade de Brasília (UnB), coordena o Laboratório de Teoria e História da Arte. Realizou seu pós-doutorado no CEHTA/EHESS, Paris (bolsa FAP-DF, 2019-2020), preside o Comitê Brasileiro de História da Arte (CBHA, 2023-2025) e é vice-líder do Grupo de Pesquisa Laboratório de Historiografia da Arte no Brasil e Américas (Lab|HABA/EBA/UFRJ). Coordenou o Bacharelado em Teoria, Crítica e História da Arte VIS/IdA/UnB (2011-2015) e o Projeto de Pesquisa Contribuição para o mapeamento de vertentes da Historiografia da Arte no Brasil em anais de eventos científicos: 2000-2015 (2017-2020) com Fomento do CNPq. Pesquisa Teoria e Historiografia da Arte, sobretudo o Instituto Warburg, a recente teoria da arte francesa, Iconografia política e Historiografia da arte no Brasil.

References

BUSKIRK, Martha; NIXON, Mignon (eds.). The Duchamp effect: essays, interviews, round table. Cambridge, MA: The MIT Press, 1996.

DANTO, Arthur. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.

DE FUSCO, Renato. História da arte contemporânea. Lisboa: Editorial Presença, 1988.

DUCHAMP, Marcel. The great trouble with art in this country In Michel Sanouillet & Elmer Peterson [ed.]. The Essential Writings of Marcel Duchamp. Londres: Thames and Hudson, 1975, pp. 123-126.

DUCHAMP, M. O ato criador In: BATTCOCK, Gregory [ed.]. A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 2002, pp.71-74.

FRIED, Michael. Art and objecthood: essays and reviews. Chicago e Londres: The University of Chicago Press, 1998.

FOSTER, Hal. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

GREENBERG, Clement. Pintura à “americana” In FERREIRA, Glória e MELLO, Cecília Cotrim de [orgs.]. Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro: Funarte Jorge Zahar, 1997a, pp.75-95.

GREENBERG, C. Pintura modernista In FERREIRA, Glória e MELLO, Cecília Cotrim de [orgs.]. Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro: Funarte Jorge Zahar, 1997b, pp.101-110.

GREENBERG, C. Rumo a mais novo Laocoonte In FERREIRA, Glória e MELLO, Cecília Cotrim de [orgs.]. Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro: Funarte Jorge Zahar, 1997c, pp.45-59

LUZ, Angela Ancora. A História da Arte Contemporânea de Renato De Fusco - algumas considerações epistemológicas. Revista Interfaces (UFRJ), v. 1, p. 9-20, 1995.

LIPPARD, Lucy R. e John Chandler. A desmaterialização da arte. Revista Arte & Ensaios (UFRJ), v. 25, n.25, pp.150-165, 2013.

ROSE, Barbara. ABC Art In BATTCOCK, Gregory [ed.]. Minimal art: a critical anthology. Berkeley: University of California Press, 1995, pp. 274-297.

MEYER, James. Minimalism: art and polemics in the sixties. New Haven e Londres: Yale University Press, 2001.

STEINBERG, Leo. Outros critérios [1968-71] In Outros critérios: confrontos com a arte do século XX: Leo Steinberg. São Paulo: Cosac Naify, 2008, pp.79-125

WAGNER, Anne M. Reading Minimal Art In: Gregory [ed.]. Minimal art: a critical anthology. Berkeley: University of California Press, 1995, pp.3-18.

Published

2025-08-15 — Updated on 2025-08-15

Versions