This is an outdated version published on 2024-06-27. Read the most recent version.

IMAGES OF MELANCHOLY IN THE ART FROM IMPRESSIONISM TO THE PRESENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.9247

Abstract

This article reflects on the persistent role of Melancholy in Art. It starts from a general history of the concept of melancholy, listing examples of works by artists from the Symbolist and Impressionist periods to contemporary ones that bring emblematic situations that we can associate with Melancholy. Through a cut, which aims to recover images in which the typical iconography of the melancholic person is represented with his hand under his chin, the authors used a qualitative semiotic methodology in their iconographic analysis. Hoping to contribute to current reflections and approaches on the topic, this short article repositions Melancholia on the map of arts and culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Eliézer Mikosz, Universidade Estadual do Paraná - Campus de Curitiba 1

Artista transmídia, professor e pesquisador. Pós-doutoramento no Núcleo de Estudos Ibéricos e Ibero-Americanos (Departamentode Línguas, Culturas e Literaturas Modernas) e do Centro de Humanidades (CHAM) no subgrupo Arte, História e Patrimônio, com o tema em Representações de Arte e Erotismo inspirados na Contracultura Psicodélica dos anos 1960 na Universidade NOVA de Lisboa, 2024. Pós-doutoramento em Ciências da Arte e do Patrimônio com o tema Arte Visionária e Psicodélica na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa (FBAUL), 2018. Doutorado pelo Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGICH-UFSC) com a tese A Arte Visionária e a Ayahuasca, 2009. Professor Associado da Universidade Estadual do Paraná (Unespar) e Editor da Revista Interdisciplinar Internacional de Artes Visuais ArtSensorium. Professor no Programa de Pós Graduação em Artes Visuais, Mestrado Acadêmico da Escola de Música e Belas Artes do Paraná (Embap - PPGAV - Unespar Campus de Curitiba 1) e no Programa de Pós Graduação em Artes, Mestrado Profissional da Faculdade de Artes do Paraná (FAP - PPGARTES - Unespar Campus de Curitiba 2). Membro do Centro de Investigação em Belas Artes da Universidade de Lisboa (CIEBA-FBAUL).

Teresa Lousa, Universidade de Lisboa

Bacharel em Filosofia. Mestre em Teorias da Arte. Doutora em Ciências da Arte e do Património. Investigadora integrada, Universidade NOVA de Lisboa. Investigadora e Professora Auxiliar da Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, Portugal.

Published

2024-06-26 — Updated on 2024-06-27

Versions

Issue

Section

Dossier - Melancholy and Art