APOTHEKE/DEWEY AND THE PAINTED THOUGHT AS INVESTIGATIVE AND FORMATIVE ACTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23580437.2023.10.01.166-173

Abstract

The text presents reflections on the construction of pictorial thinking, in the midst of the painting studio and the development of aesthetic practice of the teaching artist, situated in the investigative context of the Painting Studio Group Apotheke. The thinking of painting comes from thinking together, with, in the midst of painting and not only about it, involving itself with different elements that constitute it, material and immaterial, theoretical and practical. I present possible dialogues carried out in the investigative and formative sphere, as a way to experience the painting atelier together with the concept of the investigating artist-teacher, who feeds on the movements that take place between artistic and pedagogical practices to reinvent himself, in order to transgress teaching as a subject in the practice of himself. The explanations reflect the investigative and pedagogical experiences carried out by the author during the formative period of the Graduate Program in Visual Arts in the painting studio.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Lucia Cargnin Facco, Universidade do Estado de Santa Catarina/UDESC

Doutoranda em Artes Visuais pela UDESC/PPGAV; Mestre em Artes Visuais pela UDESC; Graduada em Desenho e Plástica pela UFSM/RS. Integrante do Grupo de Pesquisa Entre Paisagens – UDESC/CNPq; membro do Projeto de Ensino e Extensão Estúdio de Pintura Apotheke – UDESC/CEART, do Grupo de Estudos Estúdio de Pintura Apotheke – UDESC/CEART (https://www.apothekeestudiodepintura.com) e do Projeto de Pesquisa "O estúdio de pintura como laboratório de ensino e aprendizado em Artes Visuais" – UDESC/CNPq, todos coordenados pela Profa. Dra. Jociele Lampert. Integra também a equipe editorial da Revista Apotheke UDESC/PPGAV (ISSN 2447-1267) (http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE). Seu eixo de pesquisa reflete sobre a formação em Artes Visuais, considerando como norteadores: o processo criativo, a experiência e os documentos de trabalho. Sua produção poética é composta de uma linguagem pictórica hí­brida, em que a materialidade da pintura se constrói por meio da contaminação com os objetos presentes no espaço de criação.

Published

2023-06-23