Ela não está lá: a ausência como potência performativa
DOI:
https://doi.org/10.33871/23580437.2020.7.2.028-037Keywords:
Ana Mendieta, Ausência, Performance, Presença.Abstract
Ao examinar ações da performer cubana Ana Mendieta, esse estudo pretende problematizar e ampliar a noção de ausência como potência performativa nas artes presenciais. Entre as performances elencadas nessa análise, estão aquelas que trazem à discussão a condição de desterritorialização e as consequentes marcas na trajetória artística de Mendieta. Desse modo, parte-se da acepção dicionarizada do vocábulo "ausência" no intuito de construir ao longo dessa escrita outras miradas possíveis para questionar o estatuto hegemônico da presença como aquela unívoca atrelada ao corpo do(a) perfomer.Downloads
References
BOETZKES, Amanda. The ethics of Earth Art. University of Minessota Press. Minneapolis. 2010.
CHEVALIER, Jean ; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos. Rio de Janeiro: José Olympio, 2003.
CLEAWATER B. Y J (Org.): Ana Mendieta: A Book of Works, Miami, Grassfield Press, 1993.
DELEUZE, Gilles. Lógica da Sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
ANDRADE, Carlos Drummond. Obra poética, Volumes 4-6. Lisboa: Publicações Europa-América, 1989.
FÉRAL, Josette. How to define presence effects: the work of Janet Cardiff. In Archaeologies of presence: art, performance and the persistence of being/ edited by Gabriella Giannachi, Nick Kaye and Michael Shanks. New York: Routledge, 2012.
GUMBRECHT, H. U. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Trad. Ana Isabel soares. Rio de Janeiro: Contraponto; Ed. PUC-Rio, 2010.
HEATHFIELD, Adrian. Brasas. eRevista Performatus, Inhumas, ano 3, n. 14, jul. 2015.
KRAUSS, Rosalind. O Duplo Negativo: Uma nova sintaxe para a escultura. In: Caminhos da Escultura Moderna. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
LARANJEIRAS, Maíra Dias. Ana Mendieta y Las Esculturas Rupestres (1981). Una lectura Semiológica, 2009. Disponível em http://interartive.org/2008/12/ana-mendieta/. Acessado em 15/10/2016, í s 11:23h.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 2. ed. – São Paulo: Martins Fontes, 1999.
VISO, Olga M.; BRETT, Guy. Ana Mendieta – Earth Body: Sculpture and Performance, 1972 – 1985. Washington, DC: Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).