Get the message? Lucy R. Lippard após a desmaterialização da arte
DOI:
https://doi.org/10.33871/23580437.2020.7.2.001-014Keywords:
Ativismo curatorial, Desmaterialização da arte, Arte de Guerrilha, Curadoria menor.Abstract
O presente artigo aborda a atuação de Lucy R. Lippard como crítica e curadora de arte, em diálogo com os conceitos de desmaterialização, arte de guerrilha, ativismo curatorial e curadoria menor. Com objetivo de desvelar uma importante parte da trajetória de Lippard – muitas vezes encoberta por sua atuação junto à arte conceitual – este trabalho discorre sobre o engajamento político e social de seus projetos marcadamente a partir da década de 1970.
Downloads
References
ABREU, Simone R. Tucuman Arde: Arte, processo e exposição. In: Simpósio Nacional de História, 26., 2011, São Paulo. Anais... São Paulo: ANPUH, 2011, p. 1-14.
ANJOS, Moacir dos. Por uma curadoria menor. Disponível em: <https://bit.ly/2LxUuVf>. Acesso em: 20 jun. 2018.
BISHOP, Claire. O que é um curador? A ascensão (e queda?) do curador auteur. Concinnitas, Rio de Janeiro, ano 16, v. 2, n. 27, p. 270-282, dez. 2015.
BUTLER, Cornelia; LIPPARD, Lucy et al. From conceptualism to feminism: Lucy Lippard"™s Numbers Shows 1969–74. London: Afterall Books (Exhibition Histories), 2012.
CAUQUELIN, Anne. Frequentar os incorporais: contribuição í uma teoria da arte contemporânea. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
CHANDLER, John; LIPPARD, Lucy. A desmaterialização da Arte. Revista Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 25, p. 151-165, 2013.
FIRST Issue, n. 1, maio 1981. Disponível em: <https://bit.ly/2LBjL1A>. Acesso em: 12 mar. 2018.
HERESIES COLLECTIVE.. Heresies. New York: vol. 1, n. 2, 1977.
HANISCH, Carol. O pessoal é político. 1969. Disponível em: <https://bit.ly/2JP5jNP>. Acesso em: 20 jun. 2018.
LIPPARD, Lucy. Six years after the desmaterialization of the art object from 1966 to 1972 ["¦] Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1973.
______. From the center: feminist essays on women"™s art. New York: Dutton. 1976.
______. Get the message? A decade of art for social change. New York: E. P. Dutton, 1984.
______. A different war: Vietnam in art. Bellingham: Real Comet Press, 1990.
______. Partial recall photographs of native north americans. New York: The New Press, 1992.
______. The pink glass swan: selected feminist essays on art. New York: The New Press, 1995.
______. The Lure of the local: Senses of Place in a Multicentered Society. New York: The New Press, 1997.
______. Mixed blessings: new art in a multicultural America. New York: The New Press, 2000.
______. Weather report: art and climate change boulder. C.O.: Boulder Museum of Contemporary Arts. 2007.
______. Entrevista concedida a Hans Ulrich Obrist. In: OBRIST, Hans Ulrich. Uma breve história da curadoria. São Paulo: BEI Comunicação, 2010. p. 241-290.
______. Entrevista com Susan Heinnemann gravada em 15 de março de 2011. In: Lucy R. Lippard papers, 1930s-2007, bulk 1960s-1990s. Archives of American Art, Smithsonian Institution.
______ et al. Hay em Português? Florianópolis: Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Estadual de Santa Catarina, edição dois, 2013. Disponível em: <https://bit.ly/2OhPKBM>. Acesso em: 2 jul 2017.
______. Undermining: a wild ride through land use, politics, and art in the changing west. New York: The New Press, 2014.
______. Entrevista concedida í Ian Wallace. Artspace, 2014. Disponível em: <https://bit.ly/
mVChmI>. Acesso em: 12 mar. 2018.
MORAIS, Frederico. Contra a arte afluente: o corpo é o motor da obra. Revista de Cultura Vozes, Rio de Janeiro, v. 1, n. 64, p. 45-59, 1970.
______. A crise da hora atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.
______. Entrevista concedida í Marília Andrés Ribeiro. Revista UFMG, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 336-351, 2013.
SHOLETTE, Gregory. A Collectography of PAD/D. 2011. Disponível em: <https://bit.ly/2OvQwuH>. Acesso em: 20 jun. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).