CORPORACULAR

Oracle, art, invented methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.10789

Keywords:

Arte e narrativa, Metodologia inventada, Oráculo

Abstract

This article presents part of a theoretical and practical investigation into the oracular in artistic processes, carried out since 2016. The research is driven by the following questions:  what are oracles? What are the possible connections between oracles and visual arts? What are the relationships between oracles and cartography? How to invent oracles? The article provides a very brief mythological and historical contextualization, provocations, hypotheses, and discusses the intertwining between my oracular and artistic practices through Corporacular work. Talking about oracles is assuming belief systems and ways of reading worlds, visible and invisible, in different cultures, over time. Traditionally they involve randomization systems, rituals, elaboration of questions, operations with signs, and creation of narratives that seek to contemplate the questions, uncertainties, pains and anxieties of those who consult them. In common sense, the word oracle means the prediction, the person who makes the prediction, the ritual or place where it is carried out, however it is important to emphasize that the focus of the research is not the oracle as a prediction of the future, but rather as a system of language and methodology that allows approaches to the arts. This study proposes oracular as a verb, therefore as an action and state of the body. When analyzing the possibilities of the oracular verb, others are found such as investigating, traveling, imagining, mapping and fictionalizing. Corporacular is also proposed as a verb in a rite in which Tarot cards, objects brought by the participating person and their body are read and written as an oracle. Corporacular is a verb, name of the rite, cartographic process, invented methodology and machinery activated by the participation of the other. It is an aesthetic experience that involves reading, writing, narration, and the production of thoughts about poetic health.

Keywords: Art and narrative; Invented methodology; Oracle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Faetusa Tirzah Tezelli Souza, Udesc - Universidade Estadual de Santa Catarina

Artista visual, oraculista e arquiteta. Mestranda em Artes Visuais, linha de Processos artísticos contemporâneos, UDESC; com especialização em História da Arte Moderna e Contemporânea pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná, EMBAP (2012), e graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Estadual de Londrina, UEL (1998). Investiga atravessamentos entre práticas oraculares e artísticas. Vive em Curitiba, Paraná, Brasil.

References

Abel, Thiago. Arriar o butô em 7 encruzilhadas: micropolíticas do corpo. São Paulo: Editora Trevas, 2023.

Aira, César. Pequeno manual de procedimentos. Curitiba: Arte & Letra, 2007.

Azevedo, Francisco F. Dicionário Analógico da língua portuguesa: ideias afins / thesaurus, 3. ed. atual. e revista. Rio de Janeiro: Lexikon, 2016.

Benjamin, Walter. A capacidade mimética. In: CHACON, Vamireh. (Org.). Comunicação 2: Humanismo e comunicação de massa. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 1970, p. 48-51.

_______________. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: __________Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 197-221.

_______________. Imagens de Pensamento. Lisboa: Assírio& Alvim, 2004.

Costa, Luciano B. Cartografia: uma outra forma de pesquisar. Revista Digital do LAV, Santa Maria, vol. 7, n.2, p. 66-77, mai./ago.2014.

Cousté, Alberto. Tarô Ou a Máquina de Imaginar. São Paulo: Global, 1983.

Deleuze, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 2011.

_____________. Conversações: 1972-1990. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

_____________. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1998.

_____________. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

Dravet, Florence. Entrever no (in)visível: imaginação, comunicação oracular e potência criativa. Revista E-Compós, Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1627. Acesso em: 10/01/2023.

Dufourmantelle, Anne. Potências da suavidade. São Paulo: n-1, 2022.

Frade, Gustavo. Adivinhação e profecia na Grécia Antiga. Phaos: Revista de Estudos Clássicos, Campinas, SP, 2019. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/phaos/article/view/9835. Acesso em: 20/02/2023.

Greiner, Christine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

Rolnik, Suely. Cartografia Sentimental, Transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.

Stengers, Isabelle. Reativar o animismo. Tradução Jamille Pinheiro Dias. Belo Horizonte: Chão de Feira, 2017.

Volker, Camila. As palavras do oráculo de Delfos: um estudo sobre o de Pythiae oraculis de Plutarco. Dissertação (Mestrado em Letras: Estudos Literários). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

Published

2025-05-27 — Updated on 2025-05-27

Versions

Issue

Section

Dossier: Unconscious and Counterculture: Alternative Artistic Dissidences