This is an outdated version published on 2025-05-23. Read the most recent version.

OS ANTÍPODAS DA ARTE VISIONÁRIA

a União das Polaridades nas Visões de Luz e Trevas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.10781

Abstract

The main purpose of this work is to carry out an aesthetic analysis and philosophical description of the manifestations of light and darkness on the horizons of visionary art in line with the ideas of Aldous Huxley and Laurence Caruana. Based on iconographic studies of the works of Coppo di Marcovaldo, François le Barbier, Pieter Bruegel, Marcello Provenzale, Gustave Doré and Ada Mangilli, we intend not only to identify the representations of luminosity and obscurity, but also to demonstrate the correspondences between the latter and the images of life and death, hell and heaven, particularly in medieval and modern artistic creations. Thus, through an analytical-descriptive methodology that combines phenomenological experience, bibliographical research, hyperfocused reading, a hermeneutic approach, intercultural dialogues, critical thinking and creative writing on the selected themes, we aim to obtain, as a result of this enquiry, a deeper understanding of the union of polarities that is present in the timelessness of the creative process of visionary artists. In general terms, by interpreting the iconographies of illumination and darkening as representative of states of spirit, under the auspices of a philosophy of mind that recognises creative activity as a form of expanded cognition, where the real and the imaginary intertwine on the journey through multiple ontological spheres, we aim to explain how the antipodes of consciousness are integrated into the expressions of visionarism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jan Clefferson Costa de Freitas, Universidade Estadual do Ceará

Bacharel, Mestre e Doutor com Pós-Doutorado em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Licenciado em Filosofia e Especialista em Neurociências pela Faculdade Única de Minas Gerais. Especialização em andamento na área de Cannabis Medicinal pela Faculdade do Leste Mineiro. Professor Visitante de Filosofia na Universidade Estadual do Ceará. Coordenador Adjunto do Grupo de Estudos em Sabedorias Enteogênicas e Filosofias Psicodélicas. Editor Chefe da Revista Polymatheia. Professor Convidado da Pós-Graduação em Enteogenia Terapêutica do Instituto Hermes de Transformação Humana/Faculdades UNICORP. Colaborador Acadêmico da Sociedad Científica Vía Synapsis (México). Autor do livro “Transfigurações Psicodélicas: as Metamorfoses da Arte em Friedrich Nietzsche e Alex Grey” pela Editora Dialética. Fortaleza, Ceará, Brasil.

Nathalia Cristina Medeiros Maia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciada em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Psicanalista pelo Instituto Brasileiro de Psicanálise Clínica. Mestranda em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Pesquisadora-Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento do Pessoal de Nível Superior. Coordenadora Adjunta do Grupo de Estudos em Sabedorias Enteogênicas e Filosofias Psicodélicas. Secretária Executiva da Revista Polymatheia. Nísia Floresta, Rio Grande do Norte, Brasil.

Published

2025-05-23 — Updated on 2025-05-23

Versions

Issue

Section

Dossier: Unconscious and Counterculture: Alternative Artistic Dissidences