EDUCAÇÃO, DIVERSIDADE E RESISTÊNCIAS
A SÉRIE SEX EDUCATION NO ENFRENTAMENTO ÀS VIOLÊNCIAS DE GÊNERO NA ESCOLA
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.10279Keywords:
Sex Education, Formação docente, Pedagogias culturais, Gênero e sexualidade, Violência escolarAbstract
This article investigates the pedagogical potential of the series Sex Education in raising teachers' awareness of gender and sexuality issues in school environments, with an emphasis on addressing violence experienced by LGBTQIAPN+ students. The research, conducted with Art teachers from the Regional Education Center of Guarapuava (PR), employed focus groups to explore teachers' perceptions of media representations and their relation to educational practices. Grounded in cultural pedagogies, the analysis of the discussions highlighted both cultural and institutional resistances as well as the transformative potential of audiovisual narratives in teacher training. The findings reveal that the series fosters critical reflections and contributes to the development of more inclusive pedagogical practices, although its use requires preparation and institutional support.
Downloads
References
ALTMANN, Helena. Gênero e Sexualidade na Educação: Estudos e Pesquisas. São Paulo: Cortez, 2003.
BALESTRIN, Patrícia Abel; SOARES, Rosângela de Fátima Rodrigues. Gênero e sexualidade nas práticas educativas. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 16, pág. 47-61, jan./jun. 2015.
BALISCEI, João Paulo. Vilões, heróis e coadjuvantes: um estudo sobre Masculinidades, Ensino de Arte e Pedagogias Disney. 2018. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2018.
BORGES, Rafaela Oliveira. Direito às diferenças em detrimento da “ideologia de gênero”: resistências cotidianas na educação. ACENO-Revista de Antropologia do Centro-Oeste, v. 9, n. 21, p. 173-186, 2022.
BUTLER, Judith. Corpos que importam/Bodies that matter. Sapere Aude, v. 6, n. 11, p. 12-16, 2015.
CADILHE, Alexandre José. “Tenho dificuldades em lidar com essa situação”: narrativas, gênero e sexualidade na formação continuada de professores/as. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 6, pág. 46-49, 2017.
CASSIANO, Fernando Henrique et al. O diálogos acerca das diversidades de gênero e de sexualidades no currículo das escolas públicas. Revista de Estudos Interdisciplinares, v. 5, n. 1, p. 37-57, 2023.
CHARTIER, Roger; BOURDIEU, Pierre. A leitura: uma prática cultural. Debate entre Pierre Bourdieu e Roger Chartier. In: CHARTIER, R. (org.) Práticas de Leitura. Trad. Cristiane Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 2001, p. 229-254.
CONNELL, Raewyn W. Growing up masculine: Rethinking the significance of adolescence in the making of masculinities. Irish journal of sociology, v. 14, n. 2, p. 11-28, 1995.
CONNELL, Raewyn W. Masculinities, change, and conflict in global society: Thinking about the future of men's studies. The Journal of Men’s Studies, v. 11, n. 3, p. 249-266, 2003.
CONNELL, Raewyn. The men and the boys. Univ of California Press, 1997.
CONNELL, Robert W. Change among the gatekeepers: Men, masculinities, and gender equality in the global arena. Signs: Journal of Women in Culture and Society, v. 30, n. 3, p. 1801-1825, 2005.
CONNELL, Robert W.; MESSERSCHMIDT, James W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista Estudos Feministas, v. 21, n. 01, p. 241-282, 2013.
DADICO, Luciana. Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 32, n. 69, p. 78-89, 2023.
ELLSWORTH, Elizabeth. Places of learning: Media, architecture and pedagogy. New York: Routledge, 2005.
ESPERANÇA, Angelo Cabral; SILVA, Iolete Ribeiro da; GOMES, Fábio Alves. As trajetórias escolares de sujeitos LGBTQIA+ amazônidas: possibilidades críticas para a formação de professores. Revista e-Curriculum, v. 21, 2023.
FERNANDES, Nathaly Cristina; NATIVIDADE, Carolina dos Santos Jesuino da. A naturalização da violência contra a mulher. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 10, p. 76076-76086, 2020.
FINCO, Daniela; SOUZA, Adalberto dos Santos; OLIVEIRA, Nara Rejane Cruz. Desafios para discussão sobre gênero e diversidade na escola. In: FINCO, Daniela; SOUZA, Adalberto dos Santos, OLIVEIRA; Nara Rejane Cruz (Orgs.). Educação e resistência escolar: gênero e diversidade na formação docente. São Paulo: Alameda, 2017.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Televisão & educação-fruir e pensar a tv. Autêntica, 2017.
GIROUX, Henry (2012). Memória e pedagogia no maravilhoso mundo da Disney. In Tomaz T. Silva (Ed.), Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais da educação(pp. 129-154). Vozes.
GOMES, Marcos Alexandre de Souza. O papel da mídia na difusão das representações sociais. Comum, Rio de Janeiro, v. 6, n. 17, p. 111-125, jul./dez. 2001.
GUI, Roque Tadeu. Grupo focal em pesquisa qualitativa aplicada: intersubjetividade e construção de sentido. Revista Psicologia: organizações e trabalho, v. 3, n. 1, p. 135-159, 2003.
HALL, Stuart. A ideologia e a teoria da comunicação. Matrizes, v. 10, n. 3, p. 33-46, 2016.
JENKINS, Henry. Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. An occasional paper on digital media and learning. John D. and Catherine T. MacArthur Foundation, 2006.
KNOBEL; M.; LANKSHEAR, C. (2005). Memes and affinities: Cultural replication and literacy education. ANNUAL NRC, Miami.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
MACHADO de Oliveira Junior, W. ., & Girardi, G. (2020). O CINEMA COMO DIFERENÇA NA LINGUAGEM DO ENSINO DE GEOGRAFIA: : uma cartografia provisória. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 10(19), 45–66. https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.872
MARCUSCHI, L.A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo, Parábola: 2008.
MARCUSCHI, L. A.; DIONÍSIO, A. P. Princípios gerais para o tratamento das relações entre a fala e a escrita. In: Marcuschi, Luiz Antonio; Dionisio, Angela Paiva. Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
MARCUSCHI, L. A. Análise da Conversação. 5. ed. São Paulo: Ática, 2003.
MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.
QUEIROZ, Jandira. Rumo ao final do arco-íris: o que mudou no discurso sobre personagens homossexuais na grande mídia de entretenimento na última década e por quê? 2005. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Jornalismo) – Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2005. Disponível em: https ://repositorio .uniceub .br /jspui /handle /123456789 /1292. Acesso em: 19 dez. 2024.
RAMALHO, Felipe de Castro. A representação do diverso no cinema de animação. 2020. Tese de doutorado. 450 p.
REID, Julian. Foucault and the imagination: the roles of images in regimes of power and subjectivity. Subjectivity, v. 11, p. 183-202, 2018.
ROSOSTOLATO, Breno. O homem cansado: uma breve leitura das masculinidades hegemônicas e a decadência patriarcal. Revista Brasileira de Sexualidade Humana, v. 29, n. 1, p. 57-70, 2018.
RUSSO, Vito. The celluloid closet. New York: Harpe & How, Publishers, 1987.
SANTAELLA, Lucia; HISGAIL, Fani. Semiótica Psicanalítica: clínica da cultura. Editora Iluminuras Ltda, 2016.
SILVA, Andrey Ferreira da et al. Elementos constitutivos da masculinidade ensinados/apreendidos na infância e adolescência de homens que estão sendo processados criminalmente por violência contra a mulher/parceira. Ciência & Saúde Coletiva, v. 27, p. 2123-2131, 2022.
SILVA, Vinícius de Oliveira; MARTELLI, Andréa Cristina; SANDRI, Simone. As temáticas de gênero e sexualidade na bnc-formação. Diversidade e Educação, v. 11, n. 1, p. 911-938, 2023.
SILVA, Mateus Rosalvo de Oliveira. Corpos indecentes na escola e suas revoluções, Revista Fragmentos do Nucleo de Estudos dos Conflitos e Intolerâncias (DIVERSITAS FFLCH-USP), 2018.
SILVA, Tomás Tadeu. Identidade e diferença. 2 ed. Vozes, Petrópolis, 2003.
TORRES, M. A.; SARAIVA, I. M. M.; GONZAGA, R. M. Sexualidades no contexto escolar: violência ética e disputas por reconhecimento. Revista Brasileira de Educação, v. 25, p. e250049, 9 nov. 2020.
TORRES, Marco Antônio; SARAIVA, Izabella Marina Martinho; GONZAGA, Rubens Modesto. Sexualidades no contexto escolar: violência ética e disputas por reconhecimento. Revista Brasileira de Educação, v. 25, p. e250049, 2020.
URRA, Flávio. Trabalho com homens e masculinidades: teorias e pressupostos metateóricos. Autores de Agressão: Subsídios Para uma Abordagem Interdisciplinar, 2021.
VIEIRA, Davi Aragão; VITELLI, Celso. O filme Don Juan DeMarco e a construção do ‘homem sedutor'. Revista Digital do LAV. v. 14, n. 3 (2021), p. 5-26, 2021.
WRIGHT, J. J.; FALEK, Joshua; GREENBERG, Ellis. Queer joy-centered sexuality education: offering a novel framework for gender-based violence prevention. Journal of LGBT Youth, p. 1-23, 2024.
Downloads
Published
Versions
- 2025-06-26 (2)
- 2025-04-09 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).