This is an outdated version published on 2024-12-20. Read the most recent version.

O O inventário como ampliação da valoração do patrimônio ferroviário em acervos fotográficos

estudos entre o Brasil e Portugal.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.10097

Abstract

Abstract: The research deals with the results of a period of the PhD in Cultural Heritage and Society at the University of Joinville – (UNIVILLE), Santa Catarina, Brazil, carried out at the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon – (FBAUL), Portugal, in a doctoral format sandwich, financed by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, linked to the Ministry of Education – (CAPES), from April to June 2024. The international research project begins field research in Portugal in an archive, focusing on forms of inventory and software used specifically for photographic collections and a photographic collection in Brazil. The inventory is a tool for identifying, surveying or listing cultural assets, and has been included since the first Brazilian and Portuguese laws, as well as in cultural heritage preservation policies. There are some variables, from the precautionary inventory to the knowledge inventory, and combined

with digital software tools, they can increase the valuation of cultural heritage. The problem lies in how inventories of photographic collections are carried out and whether they promote the expansion of the valuation of heritage, specifically collections that portray an imaginary of railway memory and history. The first case study was carried out at the Lisbon Municipal Archive – Photographic, in Portugal and the second in the collection of the extinct RFFSA, carried out by the National Historical and Artistic Heritage Institute – (IPHAN), Brazil. The research concludes that the more investigations carried out in the collections, the more possibilities for opening descriptor fields and expanding the possibilities of search engines in the software, new inventories emerge, and thus the greater the possibilities for valuing collections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vivian Letícia Busnardo Marques, UNESPAR - CAMPUS DE CURITIBA I - EMBAP

Doutoranda na Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE, Joinville, Santa Catarina (BR). Docente na Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR - Embap. Possui graduação em Licenciatura em Desenho- EMBAP/1993. Especialista em Conservação de obras sobre papel – UFPR/2001. Estágio probatório na Biblioteca Nacional /RJ – Conservação e restauração/Setor de obras raras. Estágio probatório no Laboratório Philobiblion, Florença/Itália (2001). Especialista em História da Arte do Século XX – EMBAP/2001. Mestrado em Comunicação e Linguagens midiáticas – UTP/2001. Curitiba, Paraná, Brasil.

Ilanil Coelho, UNIVERISDADE DE JOINVILLE - UNIVILLE, SC, BRASIL

Docente/Orientadora na Universidade da Região de Joinville, Joinville, Santa Catarina (BR). Possui graduação em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1986), Mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1993), Doutorado em História Cultural pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010) e Pós-doutorado pela Universidade de Coimbra, em Portugal (2018). É professora do curso de História e do Programa de Pós-Graduação em Patrimônio Cultural e Sociedade da Universidade da Região de Joinville (Univille). É líder do grupo "Cidade, cultura e diferença" (CNPq), desenvolve pesquisas de interlocução da história cultural com estudos dos campos do patrimônio cultural, da educação e da antropologia e da sociologia urbanas.  Joinville,  Santa  Catarina,  Brasil. 

 

Teresa Lousa, FACULDADE DE BELAS ARTES DE LISBOA - FBAUL

Doutora em Ciências da Arte e do Património - Belas Artes (FBAUL, 2013), Pós-Graduada em Arteterapia (2010, ISPA/SPAT); Mestre em Teorias da Arte (FBAUL, 2005) e Licenciada em Filosofia (FCSH-UNL, 2000). Professor Associado Convidado (50%) na FBAUL desde 2009 até ao presente. Investigador integrado do CHAM na Unidade de Investigação "Arte, História e Património". Foi bolseira de investigação contratada no CHAM de 2017 a 2021. No CHAM foi Coordenadora do Grupo Ibero-Americano de Investigação de 2021 até ao final de 2022. Atua na(s) área(s) de Humanidades com ênfase em Artes.

Published

2024-12-20

Versions

Issue

Section

Artigos