Dissident Images: Reflections in the context of the 35th Bienal de São Paulo

Reflexões no contexto da 35ª Bienal de São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.11280

Keywords:

Imaginação, Imaginário social, imagens poéticas., Contra-hegemônico, Representações

Abstract

This essay is organised into the sections “Introduction”, “Methodological Procedures”, “Argument”, and “Final Considerations”. In the Introduction, we present the theoretical framework that underpins the proposed reflections and interpretations, drawing on the theory of the Imaginary as developed by Gaston Bachelard (1884–1962) and Gilbert Durand (1921–2012). Complementarily, we incorporate a contribution from philosophy through the work of Vilém Flusser (1920–1991). We then describe the methodological procedures employed in the development of the essay, which comprise a theoretical–conceptual approach followed by an analytical, comparative, and interpretative procedure. Throughout the Argument section, we begin with a contextualisation of the Bienal de São Paulo, discuss issues surrounding the term hegemony, and proceed to interpretations of three works presented at the 35th Bienal de São Paulo, held in 2023. At last, in the Final Considerations, we employ the theory of the Imaginary to identify, based on the three interpreted artworks, the potential of the exhibition’s space of the Bienal and of the artistic field to activate the imagination and promote the diversification of the Imaginary. We seek to understand how the production of dissident images in these three works contributes to a reaction to the tendency toward the production and circulation of hegemonic and homogeneous images. Drawing on hermeneutic tools derived from the theory of the Imaginary, we also discuss the significance of this reaction for fostering new possible Imaginaries. The principal contribution of the essay lies in the mobilisation of the theory of the Imaginary as an interpretative resource for artistic production oriented towards digital images, opening pathways for a deeper engagement with the issues addressed herein.

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Author Biographies

Jessica Carvalho Silva, Mestranda FAUUSP

É mestranda na área de Tecnologia da Arquitetura e Urbanismo na Universidade de São Paulo (início em 2024). Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (2017). Tem experiência na área de Conservação do Patrimônio, projeto e montagem de exposições, Design Gráfico e Comunicação Visual. Faz parte do Grupo de pesquisa Representações: Imaginário e Tecnologia (RITe). Desde 2017, atua como Arquiteta de Patrimônio na Associação Nóbrega de Educação e Assistência Social (Pateo do Collegio).

Artur Simões Rozestraten, Professor Titular, FAUUSP

Arquiteto e Urbanista (FAUUSP 1995). Professor Titular em Tecnologia da Arquitetura e Urbanismo e do Design (2024). Pós-doutorado junto ao Centre Max Weber, Laboratoire de Sociologie Généraliste, Université Jean Monnet/Université de Lyon, França (BPE/FAPESP 2019-2020). Coordenador da organização dos Colóquios franco-brasileiros ICHT (Imaginário: Construir e Habitar a Terra) (2015); coordenador do Grupo de Pesquisa CNPq "Representações: Imaginário e Tecnologia" (RITe) (2013), vinculado ao Centre de Recherches Internationales sur l'Imaginaire CRI2i (2015); coordenador do acervo do Atelier de Escultura e Pesquisa da Forma, Caetano Fraccaroli (desde junho de 2016). Desde 2008 coordena o projeto Arquigrafia (Programa eScience FAPESP), atualmente como Projeto Temático FAPESP Experiência Arquigrafia 4.0 (2022-2026).

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Published

2025-12-02