Dissident Images: Reflections in the context of the 35th Bienal de São Paulo
Reflexões no contexto da 35ª Bienal de São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.11280Keywords:
Imaginação, Imaginário social, imagens poéticas., Contra-hegemônico, RepresentaçõesAbstract
This essay is organised into the sections “Introduction”, “Methodological Procedures”, “Argument”, and “Final Considerations”. In the Introduction, we present the theoretical framework that underpins the proposed reflections and interpretations, drawing on the theory of the Imaginary as developed by Gaston Bachelard (1884–1962) and Gilbert Durand (1921–2012). Complementarily, we incorporate a contribution from philosophy through the work of Vilém Flusser (1920–1991). We then describe the methodological procedures employed in the development of the essay, which comprise a theoretical–conceptual approach followed by an analytical, comparative, and interpretative procedure. Throughout the Argument section, we begin with a contextualisation of the Bienal de São Paulo, discuss issues surrounding the term hegemony, and proceed to interpretations of three works presented at the 35th Bienal de São Paulo, held in 2023. At last, in the Final Considerations, we employ the theory of the Imaginary to identify, based on the three interpreted artworks, the potential of the exhibition’s space of the Bienal and of the artistic field to activate the imagination and promote the diversification of the Imaginary. We seek to understand how the production of dissident images in these three works contributes to a reaction to the tendency toward the production and circulation of hegemonic and homogeneous images. Drawing on hermeneutic tools derived from the theory of the Imaginary, we also discuss the significance of this reaction for fostering new possible Imaginaries. The principal contribution of the essay lies in the mobilisation of the theory of the Imaginary as an interpretative resource for artistic production oriented towards digital images, opening pathways for a deeper engagement with the issues addressed herein.
Downloads
References
Aljafari, Kamal. Kamal Aljafari. Disponível em: https://kamalaljafari.art/. Acesso em 04 ago. de 2025.
Bachelard, Gaston. Introdução – Imaginação e Mobilidade. In: Bachelard, Gaston. O Ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Bailly, Anatole. Le dictionnaire grec–français d'Anatole Bailly: ἡγεμονία. 2020. Disponível em <https://bailly.app/>. Acesso em 04 ago. de 2025.
Beiguelman, Giselle. Políticas da imagem: Vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021.
Berrada, Omar. Kamal Aljafari. In: Fundação Bienal de São Paulo (org.). 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível: catálogo. São Paulo: Bienal de São Paulo, 2023. (catálogo de exposição). p. 176-177.
Dicionário online Michaelis da Língua Portuguesa. Hegemonia. Editora Melhoramentos. Disponível em <https://michaelis.uol.com.br/>. Acesso em 04 ago. de 2025.
Durand, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Tradução de Renée Eve Levié. Rio de Janeiro: DIFEL, 1998.
España, Kike. flo6x8. In: Fundação Bienal de São Paulo (org.). 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível: catálogo. São Paulo: Bienal de São Paulo, 2023. (catálogo de exposição). p. 130-131.
Fernandes, Laerte Matias. A virada decolonial da curadoria da Bienal de São Paulo. Dissertação (Mestrado em História da Arte). Guarulhos: Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. 2025.
Fl6x8. Página web do coletivo flo6x8. Disponível em <https://flo6x8.com/>. Acesso em 07 jan. de 2024.
Flusser, Vilém. O universo das imagens técnicas. São Paulo: Ed. Annablume, 2008.
Fundação Bienal de São Paulo (org.). 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível: catálogo. São Paulo: Bienal de São Paulo, 2023. p. 8-9.
Fundação Bienal de São Paulo (org.). Caminhar através da dança, através da esquiva e de seus saberes, seguimos aprendendo: publicação educativa da 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível. São Paulo: Bienal de São Paulo, 2024. p. 53.
Fundação Bienal de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo anuncia a abertura da 35ª Bienal de São Paulo – coreografias do impossível. Disponível em <https://35.bienal.org.br/fundacao-bienal-de-sao-paulo-anuncia-a-abertura-da-35a-bienal-de-sao-paulo-coreografias-do-impossivel/>. Acesso em 07 jan. de 2024.
Fundação Bienal de São Paulo (Org.). Meu modo de pensar é um pensar coletivo antes de estar em mim já esteve nelas: publicação educativa da 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível. São Paulo: Bienal de São Paulo, 2023.
Instituto Moreira Salles. Frente 3 de Fevereiro (SP). Disponível em <https://ims.com.br/convida/coletivo-frente-3-de-fevereiro/>. Acesso em 07 jan. de 2024.
Itaú Cultural. Frente 3 de Fevereiro - São Paulo (SP): Bandeiras, 2006. Disponível em <https://www.itaucultural.org.br/sites/cidadegrafica/bandeiras.html>. Acesso em 07 jan. de 2024.
Karras, Tero; Aittala, Miika; Laine, Samuli; Härkönen, Erik; Hellsten, Janne; Lehtinen, Jaakko; Aila, Timo. Alias-Free Generative Adversarial Networks. 2021. Disponível em <https://nvlabs.github.io/stylegan3/>. Acesso em 16 jan. de 2025.
Leal, Abigail Campos. Frente 3 de Fevereiro. In: Fundação Bienal de São Paulo (org.). 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível: catálogo. São Paulo: Bienal de São Paulo, 2023. (catálogo de exposição). p. 134-135.
Lima, Eugenio. Frente 3 de Fevereiro: um olhar pessoal sobre uma trajetória coletiva. O Menelick 2º Ato. Publicado em fevereiro de 2012. Disponível em <http://www.omenelick2ato.com/mais/frente-3-de-fevereiro>. Acesso em 07 jan. de 2024.
MASP. Frente 3 de Fevereiro: Onde Estão os Negros? Intervenção no MASP, 2018. Disponível em: <https://masp.org.br/index.php/acervo/obra/onde-estao-os-negros-intervencao-no-masp>. Acesso em 07 jan. de 2024.
MASP. Histórias Afro-Atlânticas. 2018. Disponível em <https://masp.org.br/exposicoes/historias-afro-atlanticas>. Acesso em 08 nov. de 2025.
Paglen, Trevor. Invisible Images: Your Pictures Are Looking at You. Architectural Design, 89. p. 22-27. 2019. <https://doi.org/10.1002/ad.2383>.
Paglen, Trevor. Operational Images. e-flux Journal. 2014. p. 1-12.
Platão. O Banquete. Tradução de Donaldo Schüler. Porto Alegre: L&PM, 2011.
Rozestraten, Artur. Representações: Imaginário e Tecnologia. São Paulo: Annablume, 2019.
Stengers, Isabelle. No tempo das catástrofes: resistir à barbárie que se aproxima. São Paulo: Cosac Naify, 2015. Ebook.
Tavares, Artur. "O que são 70 anos diante de 521, meu querido?". 2021. Elástica. Disponível em <https://elastica.abril.com.br/especiais/jaider-esbell-bienal-mam/>. Acesso em 26 fev. de 2025.
Wisnik, Guilherme. Dentro do nevoeiro: arquitetura, arte e tecnologia contemporâneas. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).