PHILOSOPHY AND ART: ALLIES FOR A LIBERATING PHILOSOPHY TEACHING

Aliados para um ensino de filosofia libertador

Authors

  • Aline de Oliveira Rosa UFRJ
  • Mauricio Rasia Cossio Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.33871/27639657.2022.2.2.7138

Abstract

We are a couple of philosophy techers who wonder how to make our classes have meaning for the lives of our students. This meaning that we are looking for, points to the idea of ​​freedom and autonomy, of expansion of consciousness for an increasingly effective understanding and action in the world, following the concept of liberating pedagogy by Paulo Freire and bell hooks. For us, the interaction between philosophy and art has much to contribute to this process. Not just because, according to Gilles Deleuze, the work with philosophical concepts itself resembles the rhythm and tempo of music, but because, as in art, the philosophical doing cannot give up emotions so that it can be really understood and meant in its depth. We also noticed that working with artistic products, a teaching practice that Deleuze calls Pop'Philosophy, makes the classroom turn into a laboratory of sensations and thoughts, bringing philosophy to the bodies and minds of all who are part of this experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDET, Marie. A filosofia da dança: um encontro entre dança e filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

BATTEZZATO, Luigi. Sappho’s Metres and Music. In.: FINGLASS, P. J.; KELLI, Adrian. The Cambridge Companion to Sappho. Cambridge: Cambridge University Press, 2021.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

DELEUZE, Gilles. Abecedário: D de desejo. Claire Parnet: Transcrição integral do vídeo, 1994. In: http://escolanomade.org/images/stories/biblioteca/downloads/deleuze-o-abecedario.pdf. Acessado dia 19/06/2016.

_______. Conversações. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

DELEUZE, G. GUATTARI, Felix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

_______. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 4. Rio de Janeiro: Editora 34, 2005.

_______. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. São Paulo: Editora 34, 2007.

DYRREL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

____________. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

___________. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Elefante, 2021.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A Natureza. 2ª ed. Ed. Martins Fontes, São Paulo, 2006.

NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre educação. São Paulo: Ed. Loyola, 2012.

WINNICOTT, Donald. O brincar e a realidade. São Paulo: Imago, 1971.

RANCIÈRE, Jacques. O Mestre Ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte : Auténtica, 2002.

ROSA, Aline de Oliveira. “Arte&Filosofia: entre conceitos e afetos.” Revista Estudos De Filosofia E Ensino. v.2, n.2, jul./dez., 2020. pp. 70-89.

SAVIANI, Demerval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez Editora: Autores Associados, 1985.

TIBURI, Márcia. Filosofia em comum: para ler-junto. Rio de Janeiro: Record, 2008.

ZIRBEL, Ilze; KULKAMP, Camila; SATTLER, Janyne. “Pensar Safo como uma filósofa pré-socrática - Parte I”. Germina. Disponível em: https://germinablog.wordpress.com/2022/03/30/pensar-safo-como-uma-filosofa-pre-socratica-parte-i/. Acessado em: 28/10/2022.

Published

2022-12-20

How to Cite

Rosa, A. de O., & Rasia Cossio, M. (2022). PHILOSOPHY AND ART: ALLIES FOR A LIBERATING PHILOSOPHY TEACHING: Aliados para um ensino de filosofia libertador. Revista Paranaense De Filosofia, 2(2), 66–93. https://doi.org/10.33871/27639657.2022.2.2.7138

Issue

Section

Dossiê: As Artes e o Ensino de Filosofia - Artigos e Relatos de Experiência