ARTE CONTEMPORÂNEA EM TRÊS TEMPOS, DE RICARDO FABBRINI
DOI:
https://doi.org/10.33871/27639657.2025.5.2.10921Keywords:
Contemporary art, Image criticism, Aesthetics, Cultural industry, Avant-gardeAbstract
This review analyzes Ricardo Fabbrini’s Contemporary Art in Three Times, emphasizing its philosophical and critical approach to modern and contemporary art. The author offers a tripartite reading of art history — from modern avant-gardes to contemporary images — questioning the boundaries between art and life, aesthetics and the market, image and simulacrum. Drawing on authors such as Agamben, Bürger, Bourriaud, Rancière, and Baudrillard, Fabbrini examines the loss of criticality in art under hypervisibility and cultural industry. The review highlights how the book helps to rethink art’s role as a critical practice and a space for otherness amid contemporary spectacle.
Downloads
References
ARANTES, P. Formação e desconstrução: uma visita ao museu da ideologia francesa. 1° edição. São Paulo: Editora 34, 2021.
BÜRGER, P. Teoria da vanguarda. Tradução Ernesto Sampaio. 1° edição. Lisboa: Vega, 1993.
FABBRINI, R. Arte em três tempos. Belo Horizonte: Autêntica, 2024.
FABBRINI, R. As fronteiras entre arte e vida. Ouro Preto-MG, ArteFilosofia, vol. 9, n.17, 2014, p. 41-60.
FABBRINI, R. “Imagem e enigma”. Niterói-RJ, Viso: Cadernos de estética aplicada, v. 10, n. 19 jul-dez., 2016, p. 241-262.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Filosofia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Artigo publicado em acesso aberto sob a licença Creative Commons Attribuition 4.0 International Licence.
Os autores cedem o direito exclusivo de primeira publicação à Revista, sendo o trabalho licenciado simultaneamente sob a licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY). Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (por exemplo: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
