OS DESAFIOS DAS PRÁTICAS DIGITAIS NO ENSINO DURANTE A PANDEMIA DA COVID-19
RECONFIGURAÇÃO DO PROFISSIONAL DA EDUCAÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.33871/22386084.2023.12.24.165-182Keywords:
Covid-19, Remote teaching, Teacher training, Digital literacyAbstract
This article aims to present the results of an investigation into the challenges of digital practices in remote teaching during the covid-19 pandemic, analyzing the reconfiguration of the education professional. Reports from G1, a news portal maintained by Grupo Globo, from April and June 2020, referring to the state of Goiás and Distrito Federal, were analyzed, seeking to discuss the reports of teachers about the experiences and challenges with distance learning and media resources during the pandemic. During this period, teachers had to adhere to digital resources as strategies in the teaching-learning process. To expand the discussions of this article, studies by Andrade and Dias (2023), Franco (2016), Kalantzis, Cope and Pinheiro (2020), Moran (2020), Ribeiro (2018), Valênia (2020) and others were consulted.
Downloads
References
ANDRADE, Elisângela Ladeira de Moura; DIAS, Anair Valênia Martins. Quadrinhos na escola: propostas de multiletramentos. Fólio - Revista De Letras, [S. l.], v. 14, n. 2, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/12576. Acesso em: 12 jun. 2023.
AVELAR, Michely G.; FREITAS, Carla C. (Re)pensando as práticas de linguagem em tempos digitais. 2020. In: FREITAS, Carla C.; BROSSI, Giuliana C.; SILVA, Valéria R. (org.). Políticas e formação de professores/as de línguas: o que é ser professor/a hoje? Anápolis: Ed. UEG, 2020. p. 59-68.
CASTRO, Milena. Educação a distância em tempos de pandemia: veja relato de estudantes e professores do DF. G1, 15 abr. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/df/distrito-federal/noticia/2020/04/15/educacao-a-distancia-em-tempos-de-pandemia-veja-relato-de-estudantes-e-professores-do-df.ghtml. Acesso em: 02 jun. 2023.
DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog. [online]. v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbeped/v97n247/2176-6681-rbeped-97-247-00534.pdf. Acesso em: 27 jun. 2023.
JUNQUEIRA, Michelle Asato; ANDREUCCI, Ana Cláudia Pompeu Torezan. Pandemia, educação infantil e ensino remoto: normativas, realidades, impactos e projeções para o desenvolvimento de crianças brasileiras na primeira infância. In: PUGA, Bruna Azzari et al. (orgs.). Os novos desafios das políticas públicas e da cidadania na era digital. São Paulo: D’Plácido, 2022. p. 69-86.
KALANTZIS, Mary; COPE, Bill; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Trad. Petrilson Pinheiro. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.
MORAN, José. A culpa não é do online: contradições na educação evidenciadas pela crise atual. Blog Educação Transformadora, jun. 2020. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/?p=1506. Acesso em: 26 jun. 2023.
PAULA. Maria Aparecida Martins de. A importância da divulgação científica para as políticas públicas de saúde na era digital. In: PUGA, Bruna Azzari et al. (orgs.). Os novos desafios das políticas públicas e da cidadania na era digital. São Paulo: D’Plácido, 2022. p. 87-110.
RIBEIRO, Ana Elisa. Escrever, hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo: Parábola, 2018.
RIBEIRO, Ana Elisa; NOVAIS, Ana Elisa C. (org.). Letramento digital em 15 cliques. Belo Horizonte: RHJ, 2012.
SANTANA, Vitor. Professoras falam sobre adaptação para dar aulas virtuais durante pandemia e citam “incertezas e improvisos”. G1, 6 jul. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/go/goias/noticia/2020/07/06/professoras-falam-sobre-adaptacao-para-dar-aulas-virtuais-durante-pandemia-e-citam-incertezas-e-improvisos.ghtml. Acesso em: 02 jun. 2023.
VALÊNIA, Anair. Compartilhamento de modos de vida: hibridação cultural e linguagem no ensino de língua portuguesa. In: DE PAULA, Maria Helena; XAVIER, Vanessa Regina Duarte. Estudos da linguagem em abordagens multiculturais. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2020. p. 39-60.