Esteriótipos femininos no cinema de ficção científica holywoodiano
a representação da cientista mulher no filme "Gravidade"
DOI:
https://doi.org/10.33871/19805071.2025.32.1.9516Keywords:
Cinema, Ficção Científica, FeminismoAbstract
This article aims to follow a journey about the stereotypes aimed at female scientists in Hollywood Science Fiction cinema through the studies of the researcher Eva Flicker (2003). Based on feminist theorists of cinema and science, awakened in the mid-1970s, particularly in the United States and Europe, the study aims to reflect on how the cinematographic representations of female scientist occurs and whether they are linked to negative stereotypes, whether they are seen as inferior when compared to male scientists, or even if they are listened to by their peers and society. From this, we seek to highlight the way of representing the character Dr. Ryan Stone (Sandra Bullock), from the film Gravity, directed by Alfonso Cuarón and released in 2013, to verify the occurrence or not of such stereotypes. The choice for this film is justified because it was a work that won seven awards at the 2014 Oscars, and starred for more than an hour by just one female science professional, alone in the space.
Downloads
References
ARRUDA, Angela. Teorias das Representações Sociais e Teorias de Gênero. Scielo Brasil. Cad. Pesqui. (Fund. Carlos Chagas), nov.2002, n.117, p.127–147. Recuperado de: <https://www.scielo.br/j/cp/a/T4NRbmqpmw7ky3sWhc7NYVb/?lang=pt>. Acesso em: 15 jan. 2022.
BRASILIENSE, Maria. O olhar tem gênero? O corpo feminino no cinema. Iberic@l, Revue d’ études ibériques et ibéro-américaines, 2017, n.11, p. 121-133. Recuperado de: < https://hal.science/hal-03790939/document>. Acesso em: 10 abril 2025.
CITELI, Maria T. Mulheres nas ciências: mapeando campos de estudo. Cadernos Pagu, Campinas, SP, 2015, n.15, p.39–75. Recuperado de: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8635362>. Acesso em: 18 jan. 2022.
CRUSOÉ, Nilma M. A teoria das representações sociais em Moscovici e sua importância para a pesquisa em educação. Aprender – Cad. de Filosofia e Psic. da Educação, Vitória da Conquista, 2004, Ano II, n.2, p.105–114. Recuperado de: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/3065/2559>. Acesso em: 20 jan. 2022.
CRUZ, Joliane. Representações de cientistas na narrativa do cinema de ficção e na divulgação científica. Seminário Mulher, UESC, 2007. Recuperado de: <http://www.uesc.br/seminariomulher/anais/PDF/Mesas/Joliane%20Olschowsky%20da%20Cruz.pdf>. Acesso em: 31 jun. 2020.
FERREIRA, Ceiça. Reflexões sobre a “mulher”, o olhar e a questão racial na teoria feminista no cinema. Revista Famecos – Mídia, cultura e tecnologia. Porto Alegre, jan./abril 2018, v.25, n.1. Recuperado de: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26788/16251.>. Acesso em: 18 ago. 2020.
FLICKER, Eva. Between Brains and Breasts – Women Scientists in Fiction Film: On the Marginalization and Sexualization of Scientific Competence. Sage Publications, 2003, v.12, p.307–318.
______. Women Scientist in Mainstream Film Social Role Models – A Contribution to the Public Understanding of Science from the Perspective of Film Sociology. In: Science Images and Popular Images of the Sciences. London: Routledge, 2007.
GEORGE, Susan. Science Fiction Film: Nineteenth and Twentieth Centuries. IN: REID, Robin. Women in Science Fiction and Fantasy. London: Bloomsbury Publishing, 2009, p.112–123.
GUBERNIKOFF, Giselle. A imagem: representação da mulher no cinema. Conexão – Comunicação e Cultura. Caxias do Sul, jan./jun.2009, v.8, n.15. Recuperado de: <http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conexao/article/view/113/104>. Acesso em: 20 abril 2020.
HARAWAY, Donna. Manifesto Ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: HOLLANDA, Heloísa B. (org.). Pensamento feminista conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019, p.157–210.
HOPCKE, Robert. Guia para a Obra completa de C.G. Jung. 3ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2012, p.11–50.
LIMA JUNIOR, Eduardo; OLIVEIRA, Guilherme; SANTOS, Adriana; SCHNEKENBERG, Guilherme. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, MG, 2021, v.20, n.44, p.36–51. Recuperado de: <https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/download/2356/1451.> Acesso em: 27 mar. 2023.
LAQUEUR, Thomas. Inventando o sexo: corpo e gênero dos gregos a Freud. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
LOPES, Maria M. “Aventureiras” nas ciências: Refletindo sobre gênero e História das Ciências Naturais no Brasil. Cadernos Pagu, Campinas, SP, 2012, n.10, p.345–368. Recuperado de: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/4689345> Acesso em: 12 jul. 2024.
KAPLAN, A.E. A mulher e o cinema: os dois lados da câmera. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.
MCGARTHY, Graig; YZERBYT, Vincent; SPEARS, Russell. Stereotypes and Explanations – Meaningful Beliefs about Social Groups. Cambridge University Press, 2004, p.01–15.
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978, p.41–51.
MULVEY, Laura. Prazer Visual e Cinema Narrativo. Dep. Francês, da Universidade de Wisconsin, Madison, 1973, p.437–453.
PEREIRA, Ana Catarina. A mulher cineasta: Da arte pela arte a uma estética da diferenciação. Covilhã: Ed. LabCom.IFP, 2016.
PRECIADO, Paul B. Texto Junkie: Sexo, drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. n-1 edições, 2018.
SANTAELLA, Lúcia. Comunicação e Pesquisa. São Paulo: Hacker, 2001.
SCHIEBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência? Bauru, SP: EDUSC, 2001.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. In: HOLLANDA, Heloísa (org.). Pensamento feminista conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019, p.49–80.
STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. 5ed. Campinas, SP: Papirus, 2013, p.192–202.
TASKER, Yvonne. Working Girls – Gender and Sexuality in Popular Cinema. London: Routledge, 1998.
VOGLER, Christopher. A jornada do escritor. 2ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira: Sinergia: Ediouro, 2009.
FILMOGRAFIA
ALIEN, o oitavo passageiro. Direção: Ridley Scott. Produção: David Giler, Ivor Powell, Water Hill, Gordon Carroll, Ronald Schusett. Estados Unidos, Reino Unido, Irlanda: Fox Film do Brasil, 1979.
CONTATO. Direção: Robert Zemeckis. Produção: Robert Zemeckis, Steve Starkey. Estados Unidos: Warner Bros.,1997.
GRAVIDADE. Direção: Alfonso Cuarón. Produção: Alfonso Cuarón, David Heyman. Estados Unidos, Reino Unido, Irlanda do Norte: Warner Bros., 2013.
INDIANA JONES E A ÚLTIMA CRUZADA. Direção: Steven Spielberg. Produção: Arthur F. Repola, Frank Marshall, George Lucas, Robert Watts. Estados Unidos: Paramount Pictures, 1989.
INTERESTELAR. Direção: Christopher Nolan. Produção: Christopher Nolan, Emma Thomas, Hoyte van Hoytema, Jordan Goldberg, Linda Obst. Estados Unidos, Reino Unido, Irlanda do Norte: Paramount Pictures, 2014.
LARA Croft: Tomb Raider. Direção: Simon West. Produção: Lawrence Gordon, Chris Kenny, Bobby Klein, Llyod Levin, Stuart Baird, Colin Wilson. Estados Unidos, Reino Unido, Japão, Alemanha: Paramount Pictures, 2001.
LARA Croft: Tomb Raider – A origem da vida. Direção: Jan de Bont. Produção: Lawrence Gordon, Llyod Levin, Shelly Clippard, Holly Goline, Jeremy Heath-Smith, Philip Lee, Louis A. Stroller. Estados Unidos: Paramount Pictures, 2003.
O MUNDO PERDIDO: JURASSIC PARK. Direção: Steven Spielberg. Produção: Colin Wilson, Gerald R. Molen. Estados Unidos: Universal Studios, 1997.
QUANDO FALA O CORAÇÃO. Direção: Alfred Hitchcock. Produção: David O. Selznick. Estados Unidos: United Artists, 1945.
TOMB Raider: A origem. Direção: Roar Uthaug. Produção: Garry Basher, Graham King. Estados Unidos, Reino Unido: Metro Goldwyn-Mayer (MGM): 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright, when licensing their production in Revista Científica/FAP, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the article, and upon acceptance, the author assigns his copyright for publication in that journal.
Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention of the author (s) and the Revista Científica/FAP, no changes to the original work are allowed. When submitting an article to Revista Científica/FAP and after its being accepted for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the Journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its metadata to indexing and reference services.