ARGs e filmes
uma remixabilidade real e imersiva
DOI:
https://doi.org/10.33871/19805071.2024.31.2.9443Keywords:
cultura digital, remixabilidade, transmidialidade, imersãoAbstract
In this paper I propose the analysis of the ARGs like of entertainment tool and sociabilities, relating this format with the concepts of transmedia raised by Henry Jenkins (2009), as well as the connection to the concepts of remixability given by Lev Manovich (2005) and Vito Campanelli (2015). To discuss the most varied forms of ARGs, the article will be based on the theoretical study of author Jane McGonigal (2003, 2011). Thus, the article will expose this game format as an innovative way of approaching the "real", deconstructing some aspects related to networks and their virtualities.
Downloads
References
ANDRADE, Luiz Adolfo de Paiva. Jogos de Realidade Alternativa: Cibercultura, Espaço e (trans)Mídia. 2012. 312 f. Tese de Doutorado (Programa de Pós-graduação em Comunicação e Cultura Contemporânea) – Universidade Federal da Bahia, UFBA, Salvador, 2012.
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. 2ºed. Dicionário teórico e crítico de cinema. São Paulo: Papirus, 2006.
BLADE Runner. Direção: Ridley Scott. Produção: Michael Deeley. Intérpretes: Harrison Ford; Rutger Hauer; Sean Young; Edward James Olmos e outros. Roteiro: Hampton Fancher e David Peoples. Música: Vangelis. Los Angeles: Warner Bros, c1982. 1 DVD (117 min), widescreen, cor.
BRUXA de Blair. Direção: Daniel Myrick, Eduardo Sánchez. Produção: Bob Eick, Gregg Hale, Kevin J. Foxe, Michael Monello, Robin Cowie. Intérpretes: Heather Donahue, Michael C. Williams, Joshua Leonard e outros. Roteiro: Daniel Myrick, Eduardo Sánchez. Música: Antonio Cora. Flórida: Haxan Films, c1999. 1 DVD (81 min), fullscreen quadrado, cor.
CAMPANELLI, Vito. Web Aesthetics: How Digital Media Affect Culture and Society. In: NAVAS, Eduardo; GALLAGHER, Owen; BURROUGH, xtine. The Routledge companion to remix studies. New York: Routledge, 2015.
CAMPFIRE. Art of the Heist. Disponível em https://campfirenyc.com/. Acesso em 03 mai. 2020.
CHORE WARS. http://www.chorewars.com/. Acesso em 07 jul. 2024.
CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
DANGEROUS Days: Making Blade Runner. Direção: Charles de Lauzirika. Produção: Charles de Lauzirika e Paul Prischman. Intérpretes: Harrison Ford; Rutger Hauer; Sean Young; Edward James Olmos e outros. Los Angeles: Warner Bros, c2007. 1 DVD (100 min), widescreen, cor.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2010, (v. 1).
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. 2ºed. São Paulo: Aleph, 2009.
LÉVY, Pierre. A inteligência Coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
MANNONI, Laurent. A grande arte da luz e da sombra: arqueologia do cinema. São Paulo: SENAC, 2003.
MANOVICH, Lev. Remixability And Modularity. 2005. Disponível em http://manovich.net/. Acesso em 07 jul. 2024.
MANOVICH, Lev. Software Takes Command. New York: Bloomsbury, 2013.
MATRIX. Direção: Lana Wachowski e Lilly Wachowski. Produção: Andy Wachowski, Larry Wachowski, Bruce Berman, Barrie M. Osborne, Andrew Mason. Intérpretes: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss e outros. Roteiro: Lana Wachowski e Lilly Wachowski. Música: Don Davis. Los Angeles: Warner Bros, c1999. 1 DVD (136 min), widescreen, cor.
MCGONIGAL, Jane. Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. New York: The Penguin Press, 2011.
MCGONIGAL, Jane. 'This Is Not a Game': Immersive Aesthetics and Collective Play. Melbourne DAC, 2003. Disponível em https://janemcgonigal.com/. Acesso em 07 jul. 2024.
NAVAS, Eduardo; GALLAGHER, Owen; BURROUGH, xtine. The Routledge companion to remix studies. New York: Routledge, 2015.
RÉGIS, Fátima. Tecologias de comunicação, entretenimento e competências cognitivas na cibercultura. Revista FAMECOS: mídia cultura e tecnologia, num. 37. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2008. Disponível em http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/. Acesso em 07 jul. 2024.
REZENDE, Rian Oliveira. Entre mundos: Uma análise do design de Alternative Reality Games. Dissertação de mestrado (Programa de Pós Graduação em Design) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, Rio de Janeiro, 2011. Disponível em https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/. Acesso em 07 jul. 2024.
THE Game. Direção: David Fincher. Produção: Ceán Chaffin e Steve Golin. Intérpretes: Michael Douglas, Deborah Kara Unger, Sean Penn e outros. Roteiro: John Brancato e Michael Ferris. Música: Howard Shore. Los Angeles: Universal Pictures Home Entertainment, c1997. 1 DVD (129 min), widescreen, cor.
WHYSOSERIOUSREDUX. https://www.whysoseriousredux.com/. Acesso em 07 jul. 2024.
ENTERTAINMENT. http://www.42entertainment.com/. Acesso em 07 jul. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright, when licensing their production in Revista Científica/FAP, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the article, and upon acceptance, the author assigns his copyright for publication in that journal.
Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention of the author (s) and the Revista Científica/FAP, no changes to the original work are allowed. When submitting an article to Revista Científica/FAP and after its being accepted for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the Journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its metadata to indexing and reference services.