AFFECTIVE MEMORIES: MAMOOTOT (2003)

Mamootot (2003)

Authors

  • Demmy Cristina Ribeiro de Sousa Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2024.30.1.8891

Keywords:

Mamootot; Processo criativo; Linguagem Gaga; Ohad Naharin.

Abstract

In this text I present elements of the biography, allegories, and reflections on choreographic composition Mamootot (2003) of Ohad Naharin, an Israeli choreographer, who since 1990 has been working at the head of the Batsheva Dance Company in the elaboration of the movement language he called Gaga. I highlight the historical context with the objective of identifying how Naharin's language developed and highlighting the main artistic currents that moved his practice and his language until it gained international relevance. I raise questions about death regarding analysis of the choreographic work Mamootot through which I articulate the notions of body, pedagogical aspects to achieve some relationship with Gaga. I use as sources interviews, texts and documentaries produced through the image-speech of the choreographer. It is worth noting that most of the information contextualized so far was collected in the British documentary has the fabulation of stories about Naharin and his achievements inside Batsheva produced by Tomer Heymann, Mr. Gaga: A true story of love and dance (2015), translated into Portuguese as Gaga: the love of dance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Demmy Cristina Ribeiro de Sousa, Universidade do Estado de Santa Catarina

“Demmy Cristina Ribeiro de Sousa, Professora de Arte, Doutoranda em Artes-Cênicas, Mestra em Letras e Artes, Graduação plena em Dança, com experiência em processos criativos em dança-teatro. Atuo em montagens coreográficas, oficinas de dança contemporânea e performance desde 2012 até o presente momento. Tenho experiência em projetos de iniciação científica atuando na área do corpo, performance, processos criativos e dança contemporânea, em específico – o método de Dança-Teatro desenvolvido pela coreógrafa alemã Pina Bausch e, a linguagem de movimento Gaga do coreógrafo israelense Ohad Naharin.”

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Tradução Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó, SC: Argos, 2009.

BOLSANELLO, Débora Pereira. A educação somática e o contemporâneo profissional da dança. DAPesquisa, Florianópolis, v. 7, n. 9, p. 001-017, 2012.

DUARTE, Nicole Blach; CAVALCANTI, Raquel Pires. A influência de princípios somáticos em processos de composição coreográfica: Ensaio a partir de uma experiência. Cadernos do GRIPE-CIT: Grupo Interdisciplinar de Pesquisa e Extensão em Contemporaneidade, Imaginário e Teatralidade. Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas – No 36, setembro, 2016, P. 64 -85.

GALLILI, Deborah Friends. Going Gaga: My Intro to Dance Classes. Israel: 2008. Disponível em: <https://www.danceinisrael.com/2008/11/going-gaga-my-intro-to- gaga-dance/ >. Acesso em: 08 mar. 2021.

GALLILI, Deborah Friends. Gaga: Ohad Naharin’s Movement Language, in His Own Words. Dance in Israel: 2008. Disponível em: < https://www.danceinisrael.com/2008/12/gaga-ohad-naharins-movement-language-in-his-own-words/>. Acesso em: 28 dez. 2008.

HOGSTAD, Ine Terese. Finding Layers in the Gaga Moviment Language: A study of Lived Experience of the Gaga Moviment Language in the Dancing Community Gaga/people at the Suzanne Dellal Center, Tel Aviv. Norway, 2015. 71f. Master thesis dance studies. Department of Music, Dance Studies, Nowegian University of Science and Technology Faculty of Humanities, Norway, 2015.

KATAN, Einav. Move and Rest in peace: “Pathosformel” in Mamootot, A Dance Work by Ohad Naharin, Batsheva Dance Company. Berlin”: Akademie Verlag, 2012.

KATAN, Einav. Embodied philosophy in dance: Gaga and Ohad Naharin’s movement research. London: Palgrave Macmillan, 2016.

LAPOUJADE, David. William James, a construção da experiência. Tradução Hortencia Santos Lencastre. São Paulo: n-1 edições, 2017.

LAPOUJADE, David. Ficções do Pragmatismo. Tradução Hortencia Santos Lencastre. São Paulo: n-1 edições, 2022.

MOVEMENT RESEARCH. Ohad Naharin in conversation with Zachary Whittenburg. Disponível em: <https://movementresearch.org/publications/critical-correspondence/ohad-naharin-in-conversation-with-zachary-whittenburg>. Publicado em: 26 maio 2012.

RESTREPO, Iván A. Montoya; DÁVILA, Celia Dávila. El kibutz desde el período pre-estatal (1945-1948) hasta finales del siglo XX. ver. Innovar. Vol. 16, No. 28, julio a diciembre de 2006.

SAABI, Luiza Beloti Abi. As coisas que viajam dentro de você: Um registro do processo de trabalho de Gaga. Brasília, 2015. 110f. Dissertação (Mestrado em Artes). Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

Published

2024-07-01

How to Cite

RIBEIRO DE SOUSA, Demmy Cristina. AFFECTIVE MEMORIES: MAMOOTOT (2003): Mamootot (2003). Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 30, n. 1, p. 109–124, 2024. DOI: 10.33871/19805071.2024.30.1.8891. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8891. Acesso em: 3 jul. 2024.