"THE BODY IS A MEMORY"

MARKS ON THE BODY AS A RITUALISTIC PERFORMANCE IN FEBRÔNIO ÍNDIO DO BRASIL (1895-1984)

Authors

  • Paulo Roberto Rego Barros Biscaia Filho UNESPAR CURITIBA II

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2024.30.1.8759

Keywords:

Tatuagem, Expressão Cultural, Identidade,

Abstract

This article explores the meaning and importance of tattooing as a form of cultural and spiritual expression, based on the study of Febrônio Índio do Brasil, a criminal who marked his body and that of his victims. When analyzing the relationship between tattoos, culture and identity, we examined how body marks became part of a religious and performative ritual, with dramatic elements, created by Febrônio. The article is built from historical records of the practice of tattooing in various cultures, demonstrating that the deliberate marking on the body has been used as a means of artistic and religious expression throughout the ages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Roberto Rego Barros Biscaia Filho, UNESPAR CURITIBA II

Paulo Biscaia Filho é Mestre em Artes pela Royal Holloway University of London e Doutorando em História pela UFPR. Professor na UNESPAR Campus Curitiba II. Diretor de cinema e teatro pela produtora Vigor Mortis. Vencedor de dezenas de prêmios internacionais por seus longas Nervo Craniano Zero(2012), Morgue Story (2009) e Virgin Cheerleaders in Chains(2018). Autor do livro ‘Palcos de Sangue’ e co-autor nos dois volumes da ‘Vigor Mortis Comics’. 

References

BACELAR, Tiago. Febrônio Índio do Brasil e a construção do medo com o uso da Medida de Segurança. Recife: Edição do Kindle, 2021. p. 38.

BASTOS, Glaucia Soares. Como se Escreve Febrônio. Curso de Letras, Departamento de Teoria Literária, Universidade Estadual de Campinas: Campinas, 1994. 176 fls. Dissertação de mestrado.

CAMARA CASCUDO, Luís da. Civilização e Cultura. São Paulo: Editora Global, 2004.

CENDRARS, Blaise. Febrônio Índio do Brasil. In: CENDRAS, Blaise. Etc., etc. (Um livro 100% brasileiro). São Paulo: Perspectiva, 1976.

CLASTRES, Pierre. Da Tortura nas Sociedades Primitivas. In: A sociedade contra o Estado. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1990.

DARWIN, Charles. A origem do homem e a seleção sexual; tradução de Attilio Cancian e Eduardo Nunes Fonseca. São Paulo: HEMUS, 1974.

RIO, João do. A alma encantadora das ruas. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Cultura, 1995.

FRAYZE-PEREIRA, João. Revista Brasileira de Psicanálise. Volume 50, n.2, p. 78-93, 2016.

FRANÇA, Leandro Ayres; NETO, Alfredo Steffen; ARTUSO, Alysson Ramos. As Marcas do Cárcere. Curitiba: iEA Sociedade, 2016.

FRY, Peter. Febrônio Índio do Brasil: onde cruzam a psiquiatria, a profecia, a homossexualidade e a lei. In: EULÁLIO, Alexandre et al. Caminhos cruzados: linguagem, antropologia e ciências naturais. São Paulo: Brasiliense, 1982. p. 65-80.

GODOI, Edileide. A tatuagem na (des)ordem do discurso religioso. In: Análises em (dis)curso: perspectivas, leituras, diálogos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.

HOPE ROBBINS, Rossell. The Encyclopedia Of Witchcraft & Demonology. Girard & Stewart, 2015. Disponível em: https://books.apple.com/br/book/the-encyclopedia-of-witchcraft-demonology/id1616675378 . Acesso em 8 de novembro de 2023.

JEHA, Silvana. Genealogias dos corpos tatuados no Brasil. Disponível em: https://www.coletiva.org/dossie-corpo-n26-artigo-genealogias-dos-corpos-tatuados-no-brasil. Acesso em 9 de outubro de 2023.

LACASSAGNE, A. Les Tatouages. Paris: Librarie J.B. Baillièpe et Fils. 1881.

LISE, Michelle Larissa Zini; GAUER, Gabriel José Chittó; CATALDO NETO, Alfredo. Tatuagem: Aspectos Históricos e Hipóteses Sobre a Origem do Estigma. In: Brazilian Journal of Forensic Sciences, Medical Law and Bioethics 2 (3): 294-316, 2013.

LOMBROSO, Cesare. O homem delinqüente. São Paulo: Ícone, 2007.

MALAGUTI BATISTA, Vera. O medo na cidade do Rio de Janeiro: dois tempos de uma história. Rio de Janeiro: Revan, 2003.

MARQUES, Toni. O Brasil Tatuado e outros mundos. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

PAREDES CV. A influência e o significado das tatuagens nos presos no interior das penitenciárias. Curso de Pós-Graduação da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2003. 40 fls. Dissertação de especialização em Tratamento Penal e Gestão Prisional.

RANCIÈRE, Jacques. Aisthesis. São Paulo: Editora 34, 2021.

SAD, Breno Bitarello. A tatuagem como processo. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2016. Tese de doutorado em Educação, Arte e História da cultura.

SCALLAN, Marilyn. Ancient ink: Iceman Otzi has the world's oldest tattoos. Smithsonian, 2015. Disponível em: https://www.si.edu/stories/ancient-ink-iceman-otzi-has-worlds-oldest-tattoos. Acesso em 12 de setembro de 2023.

XAVIER, Valêncio. Crimes à moda antiga. São Paulo: Ed. Publifolha, 2004.

REFERÊNCIA AUDIOVISUAL

O PRÍNCIPE do Fogo. Direção de Silvio Da-Rin. [S.I.]: Lumiar Produções Audiovisuais e Embrafilme, 1984. (14 min.), Vídeo digital. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KbrSJ3ZQO8A&t=155s . Acesso em: 30 jul. 2020.

PERIÓDICOS

JORNAL DO BRASIL, 29 de maio de 1983 - Interno 000001, móveis e utensílios. p. 6.

DISFARÇADO de homem sério. A Noite. Rio de Janeiro, p.1. 19 jan. 1922.

UM CRIME hediondo. A noite, p. 4. 17 ago 1927.

AS INVESTIGAÇÕES da polícia carioca em torno de um crime monstruoso. A noite, p. 3. 19 ago 1927.

O HEDIONDO crime da ilha do Ribeiro. Correio da Manhã. Rio de Janeiro, p.3. 2 set. 1927.

OS ATOS hediondos de um degenerado. A Rua. p.4. 2 set 1927.

O CRIME da ilha do ribeiro. Gazeta de notícias, p.4. 2 set 1927.

FEBRÔNIO, o scelerado. A Rua, p. 1. 6 set 1927.

Published

2024-07-01

How to Cite

REGO BARROS BISCAIA FILHO, Paulo Roberto. "THE BODY IS A MEMORY": MARKS ON THE BODY AS A RITUALISTIC PERFORMANCE IN FEBRÔNIO ÍNDIO DO BRASIL (1895-1984). Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 30, n. 1, p. 46–69, 2024. DOI: 10.33871/19805071.2024.30.1.8759. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8759. Acesso em: 23 nov. 2024.