“Adjetivo Feminino”

relações entre arte, gênero e palavras que agem

Authors

  • Marina Tavares Jerusalinsky PGEHA-USP

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2024.30.1.8701

Keywords:

arte e palavra, feminismos, fala performativa, mulher e esfera pública, mulheres na arte

Abstract

This text presents the artist's book "Adjetivo Feminino: dicionário de experiências" (Female Adjective: a dictionary of experiences), a participatory work that received testimonies from 41 women about adjectives used to characterize them that have marked them throughout their lives, linked to their gender, from which 59 entries were created. Through the analysis of this work, we seek to understand to what extent women are seen as subjects at the present time, in the face of a history of objectification and domesticity, so that their speeches can be recognized and plural narratives about this gender can be incorporated into society. Using the articulation developed by Judith Butler (2003, 2021) between John Austin's theory of speech acts (1990) and the concept of gender performativity, we investigate the effects of language on the experiences that shape the category "woman", as well as the possibilities of displacing or re-signifying normative gender discourses through the creation of poetic counter-narratives. In this sense, the artistic production of women is also understood as a power to transform patriarchal statements, as advocated by Griselda Pollock (2007), which demonstrates the relevance of the still necessary discussion about the presence of women in the arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marina Tavares Jerusalinsky, PGEHA-USP

É artista visual, escritora e pesquisadora, graduada em Artes Visuais pela UFRGS, Mestre em Artes pela UERJ e atual doutoranda da Pós-Graduação em Estética e História da Arte na USP, com sanduíche na Universidade Nova de Lisboa. Trabalha com a palavra em projetos de arte participativa, ações no espaço urbano e livros de artista, propondo interlocuções entre arte, feminismos e vida cotidiana. Participou da Bienal Internacional de Arte de Cerveira (PT) e da Bienal de Arte Joven de Santa Fe (AR), além de diversas exposições nacionais. É também autora do livro "Adjetivo Feminino: dicionário de experiências" (2021).

References

AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1970.

BOCCHINI, Bruno. Mulheres têm rendimento 21% inferior ao dos homens, mostra pesquisa. Agência Brasil, 06 mar. 2023. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2023-03/mulheres-tem-rendimento-21-inferior-ao-dos-homens-mostra-pesquisa. Acesso em: 07 dez. 2023.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e a subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, Judith. Discurso de ódio: uma política do performativo. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2021.

CHADWICK, Whitney. Mujer, arte y sociedad, Barcelona: Ediciones Destino, 1992.

GIUNTA, Andrea. Feminismo y arte latinoamericano. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo XXI, Editores Argentina, 2021.

HIRATA, Helena, et al. (orgs.). Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

HOOKS, Bell. Talking Back: thinking feminist, talking black. Boston: South End Press, 1989.

IBGE. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de Trabalho e Rendimento. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2102020. Acesso em: 07 dez. 2023.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? São Paulo: Edições Aurora, 2016.

ONU. Chefe da ONU alerta para aumento da violência doméstica em meio à pandemia do coronavírus. 20 abr. 2020. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/85450-chefe-da-onu-alerta-para-aumento-da-violencia-domestica-em-meio-pandemia-do-coronavirus. Acesso em: 30 mar. 2021.

POLLOCK, Griselda. Visión, voz y poder: historias feministas del arte y marxismo. In: REIMAN, Karen Cordero; SÁENZ, Inda (orgs.). Crítica Feminista en la teoría e Historia del arte. México: Universidad Iberoamericana, 2007.

RACHEL, Denise Pereira. As mulheres andam mal: das aulas erráticas às aulas vadias na emergência dos mapas do medo. Rascunhos, Uberlândia, MG, v.5, n.3, p. 36-59, dez. 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/43163/24962. Acesso em: 19 jul. 2022.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcante. O corpo inacessível: as mulheres e o ensino artístico nas academias do século XIX. ArtCultura, Uberlândia, v. 9, n. 14, p. 83-97, jan.-jun. 2007.

Published

2024-07-01

How to Cite

JERUSALINSKY, Marina Tavares. “Adjetivo Feminino”: relações entre arte, gênero e palavras que agem. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 30, n. 1, p. 203–222, 2024. DOI: 10.33871/19805071.2024.30.1.8701. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8701. Acesso em: 3 jul. 2024.