Futuro?

reflexões sobre burlesco e vídeo-burlesco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2024.30.1.8492

Keywords:

Burlesque, Toys, Body, Video, Performance Art

Abstract

This article presents conceptual and methodological reflections on the language of cabaret and contemporary burlesque, based on the analysis of one of the actions of the research project Toys, doubles and other performative bodies: aesthetics, erotics, politics, developed at UFRGS: the process of creating and presenting the video-performance Future? in 2021. Future? assumed itself as an interrogation and took a fresh look at elements used in previous works: wind-up toys, plush animals, inflatable dolls, latex masks, prostheses and other tricks, household devices, silver glitter, some metalanguage and a lot of irony. Fragments of the past, activated and frictioned in the present, thematizing and being watched in the future. Dialoguing with researchers in burlesque, cabaret, theater, dance and philosophy, the article raises questions about the implications of the Covid-19 pandemic for performance creation, establishing connections and possibilities for artists, researchers and spectators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Henrique Saidel, UFRGS

Henrique Saidel é professor adjunto do Departamento de Arte Dramática do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul / UFRGS. Doutor em Artes Cênicas pela UNIRIO (2016), Mestre em Teatro pela UDESC (2009) e Bacharel em Direção Teatral pela UNESPAR (2006). Autor do livro “As artes do cover: performance para além da cópia e do original” (Editora Circuito/POP LAB, 2019) e líder do grupo de pesquisa “BURLÊMICAS – Grupo de Pesquisa em Burlesco, Cabaré, Performance e afins” (UFRGS/CNPq). Diretor de teatro, performer, crítico, curador e colecionador de brinquedos.

References

ARANTES, Guilherme. Amanhã. 1977. Disponível em: https://www.letras.mus.br/guilherme-arantes/46300/.

BEY, Hakim. TAZ: zona autônoma temporária. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2004.

COHEN, Renato. Work in progress na cena contemporânea. São Paulo: Perspectiva, 1997.

CONCEIÇÃO, Giorgia Barbosa da. Qual é o lugar do burlesco no Brasil? In: Horizonte da Cena. Publicado em 12/06/2018. Disponível em: https://www.horizontedacena.com/qual-e-o-lugar-do-burlesco-no-brasil/.

CONCEIÇÃO, Giorgia Barbosa da. A Burla do Corpo: estratégias e políticas de criação. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2013.

EDGAR. Plástico. 2018. Disponível em: https://www.letras.mus.br/edgar/plastico/.

KANTOR, Tadeusz. O Teatro da Morte. São Paulo: Perspectiva; Edições SESC-SP: 2008.

KANTOR, Tadeusz. O objeto torna-se ator – entrevista com Tadeusz Kantor. In: Cadernos de Teatro. Número 68. Janeiro/fevereiro/março de 1976. Rio de Janeiro: FUNARTE; Serviço Nacional de Teatro.

KLEIN, Reisa. Laughing It Off: Neo-burlesque striptease and the case of the Sexual Overtones as a theatre of resistance. In: IC – Revista Científica de Información y Comunicación. Sevilla, n. 11, 2014. Páginas 245 a 265. Disponível em: https://icjournal-ojs.org/index.php/IC-Journal/article/view/288/278.

LORDELO, Lia da Rocha; ALENCAR, Jorge. Despindo o Tempo: fendas erótico-políticas no projeto cênico Strip Tempo – stipteases contemporâneos. In: Revista Brasileira de Estudos da Presença. Porto Alegre, v. 13, n. 2, 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-2660126218vs01.

NOLASCO, Ricardo. Cabaréturgia: pirraças de um bufão para uma inscrição histórica do cabaré. In: Bocas Malditas. Publicado em: 22/04/2020. Disponível em: http://bocasmalditas.com.br/cabareturgia/.

NOLASCO, Ricardo; SILVA, Amabilis de Jesus da; MACHADO, Gabriel Matheus Lopes. Cabaré nas engrenagens da máquina cidade. In: Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas. Florianópolis, v. 2, n. 41, set. 2021. Disponível em: http:/dx.doi.org/10.5965/1414573102412021e0108.

PHILIPPE-MEDEN, Pierre. Strip-tease Burlesque is Not Dead. In: Revue d’Histoire du Théâtre. Paris, soixante-huitième année, n. 269, 2016. Páginas 119 a 130.

PRECIADO, Paul. Manifesto contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2014.

SAIDEL, Henrique. Olhares e processos do Futuro? – Notas sobre a criação (e apresentação) de um número burlesco em vídeo. In: Anais do XI Congresso da ABRACE. Campinas, vol. 21, 2021. Disponível em: <https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/issue/view/123>.

_______. As artes do cover: performance para além da cópia e do original. Rio de Janeiro: Circuito; POP LAB, 2019.

SAIDEL, Henrique; FERVENZA, Marina. Brinquedos, duplos e outros corpos performáticos: “experimento a quatro mãos”. In: eRevista Performatus, Inhumas, ano 8, n. 21, jul. 2020. Disponível em: <http://performatus.com.br/estudos/brinquedos-duplos-e-outros-corpos-performaticos/>.

SIMAS, Luiz Antonio; MUSSA, Alberto. Samba de enredo: história e arte. Rio de Janeiro: Record, 2023.

STREVA, Christina. O cabaré como objeto de estudo e o desafio de se (re)descobrir essa história. In: CAVALO LOUCO – Revista de Teatro. Tribo de Atuadores Óis Nóis Aqui Traveiz. Porto Alegre, ano 15, n. 20, 2020. Disponível em: https://issuu.com/terreira.oinois/docs/cavalo_louco_20.

WELDON, Jo. The burlesque handbook. New York: Harper Collins Publishers, 2010.

Published

2024-07-01

How to Cite

SAIDEL, Henrique. Futuro? reflexões sobre burlesco e vídeo-burlesco. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 30, n. 1, p. 524–547, 2024. DOI: 10.33871/19805071.2024.30.1.8492. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8492. Acesso em: 22 jul. 2024.