PORNOGRAFIA E GRAVURA

MOVIMENTOS POLÍTICOS DOS CORPOS E DAS IMAGENS ESTÁTICAS ENTRE O SÉC .XVI E XX.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2023.28.1.7441

Keywords:

etching; pornography; contradictory

Abstract

The article aims to highlight how etching and pornography were associated with the political movements of bodies, instrument and starting point of artistic productions with the representation of static movement until the 19th century and parallel to moving images in the 19th and 20th century. Divided into four sections, in the first the etching is technically addressed and its processes are linked to the contradictory as a principle from which the image becomes reproducible. In the second, an analysis of the terms erotic and pornographic and as in the 16 th century is made, the latter was linked to printing systems and the debate about the contradiction between original and copy. In the third section, pornography is linked to political-subversive and literary action in etching, mainly in 17th and 18th century France. In the latter section, the invention of lithography and photography in the 19th century XIX is addressed not only as an emancipatory element of the production of the artist's graphic work, as well as become propellant of modernist avant-gardes, some of which, identified with the explicit visuality of the genitalia and the sexual act despite the development of the moving image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilson Roberto da Silva, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Para

Graphic artist, Technician in Graphic Arts specialized in Visual Graphic Production by SENAI, worked professionally in Advertising and today holds the role of Teatcher the Faculty of Visual Arts of the Federal University of South and Southeast of Pará. Taught classes for the courses Industrial Design and Advertising of Mackenzie Presbyterian University. The artistic production has emphasis on Engraving, Graphic Arts and Human Anatomy in the segments of: drawing, woodcut, lithography, etching, graphic production, painting, illustration and modeling and more modestly in photographic still.

References

AMARAL, Aracy. Arte para quê?A preocupação social na arte brasileira 1930-1970: subsídios para uma história social da arte no Brasil. 3'. ed . - São Paulo: Studio Nobel. 2003.

ARGAN, Giulio C. Arte Moderna. Trad. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Porto Alegre: L&PM, 1987.

BELTING, Hans. Antropologia da imagem: Para uma ciência da imagem. 2ª ed. Rio de Janeiro: Muad, 2002.

BELLMER, Hans. Bellmer Obliques. Paris: Editiones Borderie, 1975.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica arte e política:Ensaios sobre literatura e história da cultura. 3ª ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

DA VINCI, Leonardo. Tratado da Pintura. Trad. Manuel ABRIL. Madri: Aguilar, S.A de Ediciones, 1964.

DEJEAN, Johan. A politização da Pornografia: L'École des filles. In: LYNN, Hunt (org.). A invenção da pornografia: Obscenidade e as origens da modernidade de 1500 a 1800. 1ª ed. São Paulo: Hedra, 1999. p. 115-130.

ECO, Umberto. História da feiura. Rio de Janeiro: Record, 2007

FINDLEN, Paula. Humanismo, Política e Pornografia no Renascimento Italiano. In: LYNN, Hunt (org.). A invenção da pornografia: Obscenidade e as origens da modernidade de 1500 a 1800. 1ª ed. São Paulo: Hedra, 1999. p. 49-114.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade. A vontade de saber. 13ª ed. Rio de Janeiro, Edições Graal, 1988.

HUNT, Lynn. (org.). A invenção da pornografia: Obscenidade e as origens da modernidade de 1500 a 1800. 1ª ed. São Paulo: Hedra, 1999. p. 9-48.

IVINS Jr, William Mills. Imagen y conocimiento: Análisis de la imagen prefotográfica. Barcelona: Editorial Gustavo GiIli. S.A, 1974.

JACOB, Margueret C. o Mundo materialista da Pornografia. In: LYNN, Hunt (org.). A invenção da pornografia: Obscenidade e as origens da modernidade de 1500 a 1800. 1ª ed. São Paulo: Hedra, 1999. p. 169-215.

MORAES, Eliane Robert. Café Filosófico: A pornografia. Youtube. Postado em 2013. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=PayIEbiS4_w> Acesso em: 14 maio 2022.

PERNIOLA, Mario. Pensando o ritual: sexualidade, morte, mundo. São Paulo: estúdio Nobel, 2000.

ROMEI, Danilo.Sonetti Lussuriosi. Edizione critica e commento di Danilo Romei. (internet) 2013. Disponível em: <https://docplayer.it/9245531-Pietro-aretino-sonetti-lussuriosi-edizione-critica-e-commento-di-danilo-romei-banca-dati-nuovo-rinascimento.html>Acesso em: 17 maio 2022.

TRIMBACH,Randolph. Fantasia erótica e libertinagem masculina no Iluminismo Inglês. In: LYNN, Hunt (org.). A invenção da pornografia: Obscenidade e as origens da modernidade de 1500 a 1800. 1ª ed. São Paulo: Hedra, 1999. p. 273-308.

Published

2023-06-30

How to Cite

DA SILVA, Wilson Roberto. PORNOGRAFIA E GRAVURA: MOVIMENTOS POLÍTICOS DOS CORPOS E DAS IMAGENS ESTÁTICAS ENTRE O SÉC .XVI E XX. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 28, n. 1, p. 433–461, 2023. DOI: 10.33871/19805071.2023.28.1.7441. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/7441. Acesso em: 21 nov. 2024.