Poetics of Sense:

sharing experiences in the field of accessibility in performing arts

Authors

  • Daniella Forchetti Unicamp/ Instituto de Artes

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2022.27.2.6979

Keywords:

ac

Abstract

Art and Accessibility is a relationship that is increasingly present in academic circles, and it is necessary to delve deeper into these shared practices. The clipping in this article is especially focused on the field of performing arts, seeking to recognize the creation of potential common territories. We started this process talking about the barriers that hinder the feasibility of accessibility, exemplifying a little about each of them the realities experienced in our daily lives and in what is limited to the area of ​​performing arts. The main barriers are: architectural, communicational, attitudinal, social, instrumental, methodological and programmatic. We will recognize what already exists in terms of rights guaranteed in our law and regulations in general in order to outline new possibilities for accessibility in the field of performing arts. At the end of the article, I intend to share about the poetic experiences in the field of cultural accessibility created by DiDanDa Grupo Experimental de Dança and about the show “Poéticas do Sentido”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 9050: Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. Rio de Janeiro, p.2. 2020. Disponível em: <https://www.caurn.gov.br/wp-content/uploads/2020/08/ABNT-NBR-9050-15- Acessibilidade-emenda-1_-03-08-2020.pdf>. Acesso em 18 de outubro de 2022.

AMARANTE, Paulo; LIMA, Ricardo (Coord.) Nada sobre nós sem nós. Rio de Janeiro:Laps, 2009. Disponível em: <http://www.cultura.gov.br/documents/10913/43697/nada-sobre-nos- sem-nos.pdf/1546353f-7bc7-4ac4-81e9-301b646c14e8>. Acesso em: 30 ago. 2015.

BRASIL, LEI no 13.146, de 6 de Julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm> Acesso em: 18 de Outubro de 2022.

CARLETTO, Ana Cláudia; CAMBIAGHI, Silvana. Desenho Universal: um conceito para todos. Disponível em <https://www.maragabrilli.com.br/wp- content/uploads/2016/01/universal_web-1.pdf> Acesso em: 01 de Março de 2019.

COSTA, Larissa Magalhães. Uma historiografia da audiodescrição como atividade e como objeto de estudo: práticas e estudos em relação. In: Audiodescrição em filmes: história, discussão conceitual e pesquisa de recepção. Rio de Janeiro, 2014, p. 25-55. Disponível em:<https://www.dbd.puc-rio.br/pergamum/tesesabertas/1012057_2014_cap_2.pdf> Acesso em: 18 de Outubro de 2022.

LEAL, Halina Macedo. A interseccionalidade como base do feminismo negro. Cadernos de Ética e Filosofia Política, v. 39, n.o 2/2021/ Dossiê II Encontro do GT Filosofia e Gênero/ Página 32, Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/193639/178687> Acesso em: 18 de Outubro de 2022.

LOSCHI, Marília. Pessoas com Deficiência: adaptando espaços e atitudes. Agência IBGE Notícias. 2019. Disponível em <https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012- agencia-de-noticias/noticias/16794-pessoas-com-deficiencia-adaptando-espacos-e-atitudes> 01 de Abril de 2019.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Nada sobre nós, sem nós: Da integração à inclusão – Parte 2. Revista Nacional de Reabilitação, ano X, n. 58, set./out. 2007, p.20-30.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr. 2009, p. 10-16.

Published

2022-12-16

How to Cite

FORCHETTI, Daniella. Poetics of Sense: : sharing experiences in the field of accessibility in performing arts. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 27, n. 2, p. 32–47, 2022. DOI: 10.33871/19805071.2022.27.2.6979. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/6979. Acesso em: 22 jul. 2024.