Constellations, montages, and supernovae
in search of a comparative method between images of film and other visual arts
DOI:
https://doi.org/10.33871/19805071.2025.33.2.11050Keywords:
Film Analysis, Comparative Cinema, Filmic Constellations, Film and Visual ArtsAbstract
Starting from the premise that every image is part of a visual culture that precedes it, this article seeks to discuss the possibility of an analytical method for film that considers its images as participants in a broader universe of images, in continuity with the visual arts. Such a possibility emerges from theoretical elaborations such as the notion of "montage" (Didi-Huberman, 2012) and from analytical devices such as “filmic constellations” (Souto, 2020) and “image crossing” (Samain, 2012). The article also reflects on the potentialities of the comparative approach, as well as its possible fragilities, particularly regarding issues related to the illusion of movement, the duration of the filmic image, and the framing.
Downloads
References
AUMONT, Jacques. O Olho Interminável – Cinema e pintura. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
________; MARIE, Michael. A Análise do Filme. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2004.
________. A Imagem. Campinas: Papirus Editora, 2008.
BARTHES, Roland. O óbvio e o Obtuso. São Paulo: Edições 70, 2018.
BATESON, Gregory. Steps To An Ecology of Mind. Nova Jersey: Jason Aronson Inc., 1972.
BAZIN, André. O Cinema - Ensaios. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Tradução de Patrícia Carmello e Vera Casa Nova. PÓS, Belo Horizonte, v. 2 n. 4, p. 204-219, nov. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15454. Aceso em 11/08/2025.
_______________. A imagem sobrevivente – História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013a.
_______________. Diante da Imagem. São Paulo: Editora 34, 2013b.
_______________. Diante do Tempo: História da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
_______________. Que Emoção! Que Emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.
EISENSTEIN, Serguei. A Forma do Filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
JACQUES, P.B. Pensar por montagens. In: JACQUES, P.B., and PEREIRA, M.S., comps. Nebulosas do pensamento urbanístico: tomo I – modos de pensar [online]. Salvador: EDUFBA, p. 206-234, 2018.
MELNIK, Igor Antonio Cancela. Estudos dos Remanescentes de Supernova N49 e N63A. Tese de Doutorado - Programa de Pós-Graduação em Física, Área de concentração em Astronomia, Universidade Federal de Santa Maria, 2013.
MOURÃO, Ronaldo Rogério de Freitas. Dicionário Enciclopédico de Astronomia e Astronáutica. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1987.
NASA. Supernova Remnant W49B. Disponível em: https://images.nasa.gov/details/GSFC_20171208_Archive_e002134. Acesso em 11/08/2025.
SAMAIN, Etienne. (org). Como Pensam as Imagens. Campinas: Editora Unicamp, 2012.
SERGUEI Eisenstein e o Mundo. Site do MON, Curitiba, 2023. Disponível em: https://www.museuoscarniemeyer.org.br/exposicoes/serguei-eisenstein. Acesso em 11/08/2025.
SOUTO, Mariana. Constelações fílmicas: um método comparatista no cinema. Galáxia, São Paulo, n. 45, p. 153-165, set.-dez., 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/44673. Acesso em 11/08/2025.
VASCONCELOS, Beatriz Avila. Imagens pensantes do indígena brasileiro no filme Rituais e Festas Bororo, de Luiz Thomaz Reis (1917). RCL — Revista de Comunicação e Linguagens Journal of Communication and Languages, Lisboa, n. 57, p. 265-289, 2022. Disponível em: https://revistas.fcsh.unl.pt/rcl/issue/view/106/70. Acesso em 11/08/2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright, when licensing their production in Revista Científica/FAP, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the article, and upon acceptance, the author assigns his copyright for publication in that journal.
Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention of the author (s) and the Revista Científica/FAP, no changes to the original work are allowed. When submitting an article to Revista Científica/FAP and after its being accepted for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the Journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its metadata to indexing and reference services.