FROM QUIPU TO SLAM:
BODY WRITINGS AND POETIC INSURGENCIES IN CECÍLIA VICUÑA AND LUIZA ROMÃO
DOI:
https://doi.org/10.33871/19805071.2025.33.2.10914Keywords:
corpo feminino, epistemologias decoloniais, Quipu, SlamAbstract
This article investigates how Cecilia Vicuña and Luiza Romão construct insurgent poetics through the body, orality, and performance, activating languages that confront colonial, patriarchal, and Eurocentric paradigms. It is justified by the need to understand the body as a locus of subaltern knowledges and as a means of symbolic reinscription. From a qualitative and interpretative approach, the study analyzes the verbo-visual materiality of Vicuña’s quipus and quipoems, and Romão’s photo-performances and poems, especially in Sangría and Também Guardamos Pedras Aqui (We Also Keep Stones Here). The theoretical framework is built upon authors of decolonial, counter-colonial, and feminist epistemologies, such as Antônio Bispo dos Santos, Aníbal Quijano, Gloria Anzaldúa, Sueli Carneiro, Leda Maria Martins, and Conceição Evaristo. The study demonstrates that through the use of thread, voice, image, and above all, the body, both artists construct sensitive epistemologies that establish alternative modes of knowledge production and circulation.
Downloads
References
ANZALDÚA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Ensaios. Revista Estudos Feministas, ano 8, p. 229-236, 1/2000. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/9880/9106. Acesso em: jun. 2025.
BERNARDES, José Eduardo. Como o massacre de um povo se tornou a base de toda a literatura ocidental. Entrevista com Luiza Romão. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/podcast/brasil-de-fato-entrevista/2023/03/14/luiza-romao-como-o-massacre-de-um-povo-se-tornou-a-base-de-toda-a-literatura-ocidental. Acesso em: jun. 2025.
CABRAL, Rosangela Jacinto; SILVA, Aline Kelly da. Corpos femininos negros na escrevivência e interrogações à universidade. Revista Polis & Psique, Porto Alegre, v. 14, e024011, 2024. DOI: 10.22456/2238-152X.141092. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/PolisePsique/article/view/141092/93324. Acesso em: jun. 2025.
CARNEIRO, Sueli. Ennegrecer al feminismo:La situación de la mujer negra en América Latina desde una perspectiva de género. Nouvelles Questions Féministes, Lausanne, v. 24, n. 2, p. 21-26, 2005.
CORADIN, Cristiane M.; OLIVEIRA, Simone Santos. Contribuições do conceito de corpo-território e dos feminismos comunitários para pensarmos na construção de Territórios Saudáveis e Sustentáveis. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, vol. 48, Especial 1, e8731, ago. 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/gycPvWrCCttmphpXxvgKRyb/. Acesso em: 18 jun. 2025.
DASARTES. Cecília Vicuña. Dasartes, 17 maio 2024. Disponível em: https://dasartes.com.br/materias/cecilia-vicuna/. Acesso em: jun. 2025.
EVARISTO, Conceição. Da grafia – desenho de minha mãe: um dos lugares de nascimento de minha escrita. Texto apresentado na Mesa de Escritoras Afro-brasileiras, no XI Seminário Nacional Mulher e Literatura/II Seminário Internacional Mulher e Literatura, Rio de Janeiro, 2005. Publicado no livro Representações Performáticas Brasileiras: teórias, práticas e suas interfaces. Disponível em: https://revistazcultural.pacc.ufrj.br/wp-content/uploads/2020/10/DA-GRAFIA-DESENHO-DE-MINHA-M%C3%83E-UM-DOS-LUGARES-DE-NASCIMENTO-DE-MINHA-ESCRITA-%E2%80%93-Revista-Z-Cultural.pdf. Acesso em: jun. 2025.
EL PAIS. Entrevista com Conceição Evaristo | Cultura. 2017. (16m53s). Disponível em:
https://www.youtube.com/watch?v=wnB4YsSj1nA. Acesso em: jun. 2025.
HARVEY, David. Espaços de Esperança. São Paulo: Loyola, 2006.
MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar de memória. Letras n. 26 Santa Maria, p. 55-81, 2003.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MARQUESAN, F.; FIGUEIREDO, M. D. De artesão a empreendedor: a ressignificação do trabalho artesanal como estratégia para a reprodução de relações desiguais de poder. Revista de Administração Mackenzie, v. 15, n. 6, p. 76-97, 2014.
NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas?. Edições Aurora, São Paulo, 2016.
NOCHLIN, Linda. Why There Have Been no Gratests Women Artists? Art and Sexual Politics. New York, Macmilan Publishing Co, 1973, 2a ed.
OLIVEIRA, Márcia. “Da palavra ao fio: as tessituras fluidas de Cecilia Vicuña”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 27, n. 1, e58982, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n158982. Acesso em: jun. 2025.
OLIVEIRA, Luis Henrique Silva de. Escrevivência" em Becos da memória, de Conceição Evaristo. Revista Estudos Feministas. Ago 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2009000200019. Acesso em: jun. 2025.
POLLOCK, Griselda. Encuentros en el museo feminista virtual. Madrid, Ediciones Cátedra, 2010.
PRESTES, Taís Chaves; MARTINS, Aulus Mandagará. POESIA FOTOPERFORMADA: O CORPO FEMININO NA OBRA SANGRÍA. 8ª Semana Integrada UFPel/XXIV ENPOS- Encontro de Pós-Graduação. Pelotas, 2022. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/enpos/anais/anais-2022/. Acesso em: jun.2025.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Edgardo Lander (Org.). Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 107–130. Disponível em: http://www.liberdadeerevolucaopopular.com.br/wp-content/uploads/2018/02/49715997-Colonialidade-do-poder-eurocentrismo-e-America-Latina-Anibal-Quijano.pdf. Acesso em: jun. 2025.
ROMÃO, Luisa. Sangría. [fotografia Sérgio Silva; tradução Martina Altalef]. São Paulo: Selo do Burro, 2017 1ª ed. Disponível em: https://toaz.info/doc-view-3. Acesso em: jun. 2025.
ROMÃO, Luiza. Também guardamos pedras aqui. São Paulo: Editora Nós, 2021, 64p. Disponível em: https://aulasdathaisunitau.com/wp-content/uploads/2023/11/tambem-guardamos-pedras-aqui.pdf. Acesso em: jun. 2025.
SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora / Piseagrama, 2023. 112 p. ISBN 978‑85‑7126‑105‑1. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/8748486/mod_resource/content/1/Antonio%20Bispo%20dos%20Santos%20-%20A%20terra%20da%CC%81%2C%20a%20terra%20quer-Ubu%20Editora%20%282023%29.pdf. Acesso em: jun. 2025.
SILVA, Fidelainy Sousa; NEUMANN, Gerson Roberto. As fronteiras como feridas da modernidade: o corpo‑texto anunciando o futuro. Ipotesi – Revista de Estudos Literários, Juiz de Fora, v. 21, n. 2, p. 35–45, 15 dez. 2017. DOI: 10.34019/1982‑0836.2017.v21.19443.
VICUÑA, Cecília. Quipoem/The Precarious: The Art and Poetry of Cecilia Vicuna. Esther Allen (trans.). Edited by M. Catherine de Zegher, Wesleyan University Press, published by University Press of New England, Hanover and London, 1997.
VICUÑA, Cecilia. Quipus(fromGleaningsby Moira Roth, commissioned by the 18th Biennale of Sydney, June 2012). Santiago de Chile, 2012. Disponível em: https://www.ceciliavicuna.com/quipus/l2gly5g25orj1als59v7obertkm60u. Acesso em: jun. 2025.
VICUÑA, Cecília. Palabra e Hilo/ Word & Thread (1996). Disponível em: https://www.ceciliavicuna.com/poetry/ycson71qvim1qmgfnb9ylf48st5tt1. Acesso em: jun. 2025.
VILAR, Fernanda. Migrações e periferias: o levante do slam. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, v. 58, 2019. DOI: 10.1590/2316-4018588. Disponível em: https://www.scielo.br/j/elbc/a/5TcrrxVk98Bb3sPhswqDd8g/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: jun. 2025.
ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. Trad. por Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. Cosac Naify: São Paulo, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright, when licensing their production in Revista Científica/FAP, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the article, and upon acceptance, the author assigns his copyright for publication in that journal.
Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention of the author (s) and the Revista Científica/FAP, no changes to the original work are allowed. When submitting an article to Revista Científica/FAP and after its being accepted for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the Journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its metadata to indexing and reference services.