O Atentado de Eduardo Srur
da pintura de cavalete para a intervenção urbana
DOI:
https://doi.org/10.33871/19805071.2025.33.2.10836Keywords:
Eduardo Srur, pintura, intervenção urbanaAbstract
This text discusses the production of artist Eduardo Srur, particularly the 2004 action Atentado (Attack), seeking to investigate how Srur's pictorial practice was transferred from the studio to the urban space, while still maintaining a dialogue with the history of painting. To this end, we chose to study the artist's poetics, understood here as the set of aspects that are important for the realization of artistic activity, such as the operating modes promoted. This article suggests that in Atentado (Attack) — an intervention in which the artist explodes balloons filled with paint on billboards in the city of São Paulo — Srur made use of other artistic references, distant from the representative painting, of a realistic-symbolic nature, which identifies his early works. To carry out the action, the artist employed expedients that derived from the “action painting” of the 1940s and 1950s and also from the neo-avant-garde movements of the 1960s and 1970s. Through dialogue with these models, the pictorial activity, which becomes an interventionist activity, subsists through unconventional materials and methods.
Downloads
References
ARGAN, G. C. Arte e crítica de arte. 2. ed. Lisboa: Estampa, 1993.
BÜRGER, P. Teoria da vanguarda. São Paulo: Cosac & Naify, 2008.
CARROLL, N. Art, History, and Narrative. In: CARROLL, N. Beyond Aesthetics: Philosophical Essays. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2003. p. 63-156.
EDUARDO Srur exibe seu realismo simbólico na Pinacoteca de Santos. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 17 jul. 2001. Disponível em: https://www.estadao.com.br/cultura/srur-expoe-em-santos-seu-realismo-simbolico/. Acesso em 27 maio 2025.
EDUARDO SRUR. Eduardo Srur, c2025. Intervenções. Atentado. Disponível em: https://www.eduardosrur.com.br/intervencoes/atentado. Acesso em 27 maio 2025.
FABRIS, A. Robert Rauschenberg e a fotografia: uma atitude pós-moderna? In: FABRIS, A. Fotografia e arredores. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2009. p. 254-263.
FOSTER, H. Quem tem medo da neovanguarda? In: FOSTER, H. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. São Paulo: Cosac Naify, 2014. p. 21-49.
HARRISON, C; WOOD, P. Modernidade e Modernismo reconsiderados. In: WOOD, P. et al. Modernismo em disputa: a arte desde os anos quarenta. São Paulo: Cosac & Naify, 1998. p. 170-259.
HIRSZMAN, M. Intervenções na rua: Eduardo Srur transforma o espaço público em plataforma de experimentação plástica. Revista Pesquisa FAPESP, São Paulo, ed. 202, dez. 2012. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/intervencoes-na-rua/. Acesso em: 30 maio 2025.
KAPROW, A. O legado de Jackson Pollock. In: FERREIRA, G; COTRIM, C. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2006. p. 37-45.
LICHTENSTEIN, J. (org.). A pintura – vol. 14: vanguardas e rupturas. São Paulo: Editora 34, 2014.
MESQUITA, T. A pintura de imagem. In: DIEGUES, I.; COELHO, F. (org.). Pintura brasileira século XXI. Rio de Janeiro: Cobogó, 2011. p. 270-279.
NOVAES, T. Artista monta barracas em prédio em SP. Folha de S. Paulo, São Paulo, 06 abr. 2004. Ilustrada. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq0604200411.htm. Acesso em 28 maio 2025.
PEIXOTO, N. B. Intervenções urbanas. In: PEIXOTO, N. B. Intervenções urbanas: Arte/Cidade. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2002. p. 16-29.
RIOUT, D. Vanguardas e rupturas. In: Lichtenstein, J. (org.). A pintura – Vol. 14: vanguardas e rupturas. São Paulo: Editora 34, 2014. p. 9-16.
ROSENBERG, H. Os Action Painters Norte-Americanos. In: ROSENBERG, H. A tradição do novo. São Paulo: Perspectiva, 1974. p. 11-22.
SRUR, E. [Entrevista concedida a Fernando Luna]. LUNA, F. Guerrilha urbana: os artistas Marcelo Cidade e Eduardo Srur utilizam a própria cidade como mural para suas obras. Revista Trip, São Paulo, 05 jun. 2006. Disponível em: https://revistatrip.uol.com.br/trip/guerrilha-urbana. Acesso em 28 maio 2025.
SRUR, E. Manual de intervenção urbana. São Paulo: Beï Comunicação, 2012a.
SRUR, E. [Palestra proferida em evento]. TEDX TALKS. Eduardo Srur at TEDxAvNaçõesUnidas. YouTube, 24 maio 2012b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sKnp_JzjnaY. Acesso em 28 maio 2025.
SRUR, E. Legenda do álbum “Veículos (Pinturas)”. Facebook, 04 out. 2012c. Disponível em: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.4612648675295&type=3. Acesso em 27 maio 2025.
SRUR, E. Legenda do álbum “Contêineres (Pinturas)”. Facebook, 04 out. 2012d. Disponível em: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.4612676715996&type=3. Acesso em 27 maio 2025.
SRUR, E. [Entrevista concedida a Elisabete Pacheco]. EDUARDO SRUR. Programa Almanaque - Eduardo Srur. [Programa Almanaque, Globo News, fev. 2013]. Vimeo, 25 jul. 2013. Disponível em: https://vimeo.com/71048460. Acesso em 28 maio 2025.
SRUR, E. [Palestra proferida a alunos do curso de pós-graduação Geografia, Cidade e Arquitetura, da Escola da Cidade – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. São Paulo, 2013]. ESCOLA DA CIDADE. Eduardo Srur: Manual de Intervenção Urbana. YouTube, 04 jun. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bw6mJaOJsNE. Acesso em 27 maio 2025.
SRUR, E. [Entrevista concedida a Kátia Lessa]. SP CIDADE GENTIL. Eduardo Srur e o caminhão que entrega bolha de sabão. [Websérie Um gesto, menos lixo, episódio dois: “O caminhão com bolhas de sabão”]. YouTube, 21 abr. 2016a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ieljdO-kUPs. Acesso em 27 maio 2025.
SRUR, E. [Entrevista concedida a Éder Fonseca]. FONSECA, E. Eduardo Srur aposta na sua coragem artística. Panorama Mercantil, Franca, São Paulo, 17 dez. 2016b. Disponível em: http://panoramamercantil.com.br/eduardo-srur-aposta-na-sua-coragem-artistica/. Acesso em 27 maio 2025.
SRUR, E. Legenda de publicação. Facebook, 14 out. 2017. Disponível em: https://www.facebook.com/photo?fbid=1778161982223994&set=a.416645051709034. Acesso em 27 maio 2025.
STEINBERG, L. Outros critérios. In: STEINBERG, L. Outros critérios: confrontos com a arte do século XX. São Paulo: Cosac & Naify, 2008. p. 79-125.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright, when licensing their production in Revista Científica/FAP, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the article, and upon acceptance, the author assigns his copyright for publication in that journal.
Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention of the author (s) and the Revista Científica/FAP, no changes to the original work are allowed. When submitting an article to Revista Científica/FAP and after its being accepted for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the Journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its metadata to indexing and reference services.