Metáforas da memória:
A atração na cinematografia de "A cor do seu destino"
DOI:
https://doi.org/10.33871/19805071.2025.32.1.10296Keywords:
cor, cinematografia, mise en scène, direção de arte, memóriaAbstract
In this article, we intend to discuss possible modes of color attraction through the Cinematography and the Art Direction. Through the analysis of the film “The Color of Your Destiny” (1986), a work written and directed by Chilean Jorge Durán, I present the hypothesis that mise-en-scène, constructed through the confluence of photography and art, will play a role essential for the viewer's attention to focus not only on the characters' actions and dialogues, but, above all, on color. Based on studies of visual perception, attraction (GUNNING, 1995, 2006) and attention (MUNSTERBERG, 2003, 2024), this text will present color as a structuring part of history, memory and image of the film.
Downloads
References
A COR DO SEU DESTINO. Direção: Jorge Durán. Produção: Paulo Callado, Maria Da Salete, Jorge Durán e Sergio Otero. Roteiro: Jorge Durán. Música: David Tygel. Brasil: Nativa Filmes, c1985-86. (96min 36s), som, cor. 35mm. Disponível em http://tiny.cc/acordoseudestino. Acesso em: 8 abr. 2025.
ALVAREZ, Tiago Mendes. Cor, mise-en-scène e neurociência do consumo: estudos de filmes publicitários do mercado de luxo. 2023. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade Federal do Paraná, Setor de Artes, Comunicação e Design, Programa de Pós-graduação em Comunicação, Curitiba, 2023. Disponível em http://tiny.cc/tese1. Acesso em: 31 jan. 2025.
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. São Paulo: Papirus, 2003.
BAZIN, André. O que é o cinema?. São Paulo: Ubu, 2018.
BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Campinas: Papirus, 2008.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Campinas: Unicamp, 2013.
BROWN, Blain. Cinematografia: Teoria e prática: Produção de Imagens para Cineastas e Diretores. 2.ed. USA: Elsevier, 2012.
CONSEJO NACIONAL DE LA CULTURA Y LAS ARTES. Los Jaivas y La Música Latinoamericana. Cuaderno Pedagógico. 2.ed. Gobierno de Chile. 2016.
DURÁN, Jorge. Sala de Cinema – Sesc TV. Entrevista com Jorge Durán. 2009. Disponível em: http://tiny.cc/_duran. Acesso em: 31 jan. 2025.
GUIMARÃES, Luciano. A cor como informação: a construção biofísica, linguística e cultural da simbologia das cores. São Paulo: Annablume, 2004.
GUNNING, Tom. Colorful Metaphors: The Attraction of Color in Early Silent Cinema, Fotogenia nº1, 1995. Disponível em: http://tiny.cc/gunning. Acesso em: 31 jan. 2025.
GUIMARÃES, Luciano. The Cinema of Attraction[s]: Early Film, Its Spectator and the Avant- Garde. In: The Cinema of Attractions Reaload. STRAUVEN, Wanda. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2006.
GOMES, Caroline Faria. Emergência mapuche no chile pós-ditadura: O surgimento das propostas de autonomia. Vozes, Pretérito & Devir Ano X, Vol. XVI, No I (2023) Dossiê Temático ISSN: 2317-1979.
KATRIKIR, Jorge Weke. História de la creación de la bandera mapuche. 1992. Disponível em: http://tiny.cc/mapuche. Acesso em: 8 abr. 2025.
KOSSOY, Boris. Realidades e Ficções na trama fotográfica. 3.ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.
MCCRAKEN, Grant. Cultura e Consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.
MUNSTERBERG, Hugo. Film: A Psychological Study. In: A Experiência do Cinema: antologia. 3.ed.Rio de Janeiro: Graal, 2003.
MUNSTERBERG, Hugo. Fotodrama: um estudo psicológico. 1. ed. Jundiai: Paco, 2024.
MONCLAR, Jorge. O Diretor de Fotografia. Rio de Janeiro: Solutions Comunicações, 1999.
MONTORY, Armando Cartes. Arauco, matriz retórica de Chile: Simbolos, etnia y Nación. Si Somos Americanos. Revista de Estudios Transfronterizos, Chile, v.13, n.2, p. 191-214, dez. 2013.
MOUESCA, Jaqueline. Cine chileno: veinte años, 1970-1990. Ministério de Educación, 1992.
MOURA, Edgar. 50 anos luz, câmera e ação. 5.ed. São Paulo: Senac, 2010.
MOURA, Edgar. Da Cor. Santa Catarina: iPhoto, 2016.
NETO, Antonio Leão da Silva. Dicionário de fotógrafos do cinema brasileiro. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.
OLIVEIRA JUNIOR, Luiz Carlos. A mise-en-scène no cinema: Do clássico ao cinema de fluxo. São Paulo: Papirus, 2013.
PASTOUREAU, Michel. Dicionário das cores do nosso tempo: simbólica e sociedade. Lisboa: Estampa, 1997.
PASTOUREAU, Michel; SIMONNET, Dominique. Breve História de los Colores. Barcelona: Paidós, 2006
PEDROSA, Israel. Da cor à cor inexistente. 10.ed. Rio de Janeiro: Senac, 2010.
PEDROSA, Israel.. O Universo da Cor. 6.ed. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2014.
ROUILLÉ, A. A fotografia: entre o documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2009.
SANTOS, Amanda Carneiro. Lute como uma mulher: Josina Machel e o movimento de libertação em Moçambique (1962-1980). 2018. 134p. Dissertação (Mestrado em História Social) – Programa de Pós- Graduação em História Social da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo), São Paulo, 2018.
SILVA, Carmem Gloria. El Espacio Cinematográfico en el Cine Chileno. 2006. 196p. Tese (Título Profesional de Diseñadora Teatral) – Universidad de Chile. Facultad de Artes. Escuela de Teatro, Santiago, Chile. 2006.
SILVEIRA, Luciana Martha. Introdução à teoria da cor. Curitiba: UTFPR, 2015.
STANGOS, Nikos. Conceitos da Arte Moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 4. ed. São Paulo, Paz e Terra, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright, when licensing their production in Revista Científica/FAP, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the article, and upon acceptance, the author assigns his copyright for publication in that journal.
Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention of the author (s) and the Revista Científica/FAP, no changes to the original work are allowed. When submitting an article to Revista Científica/FAP and after its being accepted for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the Journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its metadata to indexing and reference services.