Omniscient and the dialectic between logos and pathos

an aesthetic and narrative analysis in the pilot episode

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2025.32.1.10292

Keywords:

Tecnologia e vigilância, Estética audiovisual, Logos e pathos, Ficção científica, Direção de fotografia

Abstract

This article analyzes the pilot episode of the Brazilian series Onisciente (2020), exploring the relationship between logos (reason) and pathos (emotion) in the narrative and audiovisual aesthetics. Set in a dystopian future, the series presents a society monitored by drones that record the actions of all citizens, with the promise of an infallible surveillance system. The main plot follows Nina, a technology employee who challenges the system after the murder of her father, a failure that exposes the limits of technological reason. The analysis focuses on the cinematography, which uses cold color palettes, aerial shots, and symmetrical framing to highlight the rationality and control inherent in the system. At the same time, the protagonist's private spaces and moments of mourning offer emotional contrasts that amplify the narrative tension. This study also discusses the ethical, moral and political dilemmas explored by the series, such as the relationship between security, freedom, and individual autonomy. By articulating narrative and aesthetic elements, the pilot episode of Omniscient tensions emotion and reason by questioning the limits of technological control and the human implications of its fallibility. Finally, the article reflects on how the series contributes to contemporary debates in the science fiction genre, connecting aesthetics and reception in a Latin American sociocultural context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caroline Fogaça, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutoranda e Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo – Escola Superior de Propaganda e Marketing; Pós-graduada em Semiótica Psicanalítica Clínica da Cultura na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; Professora Colaboradora na Pós-Graduação em Negócios e Marketing Digital para Moda e Beleza – Escola Superior de Propaganda e Marketing.

References

ARISTÓTELES. Arte retórica. Tradução de Manuel Alexandre Júnior. São Paulo: Edições 70, 2005.

DEWEY, John. Arte como Experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FONTENELLE, Isleide. Cultura do consumo: fundamentos e formas contemporâneas. Ed. FGV, Rio, 2017

HANICH, Julian. The Audience Effect: On the Collective Cinema Experience. Edinburgh University Press, 2018.

HANICH, Julian. Cinematic Emotion in Horror Films and Thrillers: The Aesthetic Paradox of Pleasurable Fear. Routledge, 2010.

MERCADO, Gustavo. The filmmaker's eye: learning (and breaking) the rules of cinematic composition. Burlington: Focal Press, 2011.

NOGUEIRA, Luís. Manuais de Cinema II: Géneros Cinematográficos. Covilhã: LabCom.IFP, 2010.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2009.

SHUSTERMAN, Richard. Consciência corporal. Tradução de Pedro Sette-Câmara.Rio de Janeiro: E Realizações, 2012.

SIMMEL, George. A metrópole e a vida mental. In: VELHO, Otávio Guilherme. O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

PARRET, Herman. A estética da comunicação: além da pragmática. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1997.

Referências audiovisuais

ONISCIENTE. Direção: Pedro Aguilera. São Paulo: Boutique Filmes, Netflix, 2020. 1 temporada, 6 episódios. Disponível em: https://www.netflix.com. Acesso em: 31 de janeiro de 2025.

3%. Direção: Pedro Aguilera. São Paulo: Boutique Filmes, Netflix, 2016-2020. 4 temporadas. Disponível em: https://www.netflix.com. Acesso em: 31 de janeiro de 2025.

CROMO. Direção: Lucía Puenzo, Nicolás Puenzo, Pablo Fendrik. Buenos Aires: Historias Cinematográficas, 2015. 1 temporada, 12 episódios.

A CIDADE ONDE ENVELHEÇO. Direção: Marília Rocha. Belo Horizonte: Anavilhana Filmes, 2016.

Published

2025-07-01

How to Cite

FOGAÇA, Caroline. Omniscient and the dialectic between logos and pathos: an aesthetic and narrative analysis in the pilot episode. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 32, n. 1, p. 161–183, 2025. DOI: 10.33871/19805071.2025.32.1.10292. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/10292. Acesso em: 5 dec. 2025.