O ensino de direção de fotografia nos cursos de Cinema e Audiovisual das IES públicas do Nordeste
DOI:
https://doi.org/10.33871/19805071.2025.32.1.10170Keywords:
Bacharelado, Ensino Superior, Cinema e Audiovisual, Direção de fotografiaAbstract
The present study observes the context in which Cinema and Audiovisual courses appear within this georeference, which coincide with the period of political actions of restructuring and expansion of public Higher Education Institutions in Brazil, implemented by federal administrations between 2003 and 2015. Check it out, beginning, the relevance of such policies for the development of the cinema area in the Northeast. The work specifically addresses the treatment given to the teaching of cinematography in the political pedagogical projects of bachelor's degrees in cinema at public university in the Brazilian Northeast. Based on the regulatory documents for bachelor's degrees, observed from a content analysis, particularities were identified in the way of presentation and approach to the area of photography direction in the curricular matrix of each of the degrees, based on the number of curricular components, in the nomenclatures, in the specifications of the menus and in the provisions of each project, as well as the need for updating in certain cases.. Points of approximation and distance between the courses were identified when viewed from the teaching of photography direction. With this balance, the constructed panorama is intended to guide those who do and those who seek training in photography direction in the Brazilian Northeast.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. O que é o REUNI. Brasília, 2010. Disponível em: https://reuni.mec.gov.br/o-que-e-o-reuni Acesso em: 9 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES 10/2006. Diário Oficial da União. Brasília, 27 de junho de 2006, Seção 1, p. 29. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces10_06.pdf. Acesso em: 4 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Consulta pública dos referenciais nacionais dos cursos de graduação. Brasília, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/consulta-publica/apresentacao. Acesso em: 30 ago. 2023.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO SUDOESTE DA BAHIA (UESB). Projeto de Reconhecimento do Curso de Graduação em Cinema e Audiovisual - Bacharelado. Vitória da Conquista, UESB, 2014. Disponível em http://catalogo.uesb.br/storage/documentos/cinema-bac-vc/projeto.pdf Acesso em: 15 ago. 2023.
*****, ---------- ------------- ----------; ********, ----------------- ---------.////////////////////////. In: ____________________________, 2023.
Conselho do Ensino, da Pesquisa e da Extensão da Universidade Federal de Sergipe. Resolução Nº 18/2017/CONEPE que aprova o Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Cinema e Audiovisual e dá outras providências. Aracaju, UFS, 2017. Disponível em: https://www.sigaa.ufs.br/sigaa/public/curso/documentos.jsf?lc=pt_BR&id=24788760. Acesso em: 30 ago. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE (UFRN). Projeto Pedagógico de Curso de Comunicação Social - habilitação em Audiovisual. Natal, 2016. Disponível em: https://sigaa.ufrn.br/sigaa/public/curso/ppp.jsf?lc=pt_BR&id=119512361. Acesso em: 15 ago. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ (UFC). Reformulação do Projeto Pedagógico de Curso de Cinema e Audiovisual. Fortaleza, UFC, 2014. Disponível em: https://si3.ufc.br/sigaa/public/curso/ppp.jsf?lc=pt_BR&id=657504 Acesso em: 15 ago. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO (UFPE). Projeto Político-Pedagógico - Bacharelado em Cinema e Audiovisual. Recife, UFPE, 2019. Disponível em: https://www.ufpe.br/documents/39162/0/PPC+-+Cinema+-+2019_reforma_parcial.pdf/a24e9c2c-9658-47cf-98cd-5102838a5dd0. Acesso em: 15 ago. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RECÔNCAVO DA BAHIA (UFRB). Projeto Pedagógico - Curso de Cinema e Audiovisual com ênfase em documentário. Cachoeira, UFRB, 2008. Disponível em: https://www.ufrb.edu.br/cahl/images/cinema-e-audiovisual---ppc.pdf. Acesso em: 15 ago. 2023.
MARTINO, Luís Mauro Sá. Métodos de pesquisa em comunicação: projetos, ideias, práticas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA (UFBA). Projeto Pedagógico do Bacharelado Interdisciplinar em Artes. Salvador, UFBA, 2010. Disponível em: https://ihac.ufba.br/download/ensino/graduacao/bacharelados_interdisciplinares/projetos_pedagogicos/projeto-pedagogico-bia.pdf. Acesso em: 15 ago. 2023.
RAMPAZZO, Lino. Metodologia científica: para alunos dos cursos de graduação e pós graduação. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA (UFSB). Projeto pedagógico do curso Som, Imagem e Movimento. Porto Seguro, UFSB, 2022. Disponível em: https://ufsb.edu.br/cfartes/images/PPC/PPC_SIM_2022_MAIO.pdf. Acesso em: 15 ago. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA (UFPB). Projeto Pedagógico do Curso Cinema e Audiovisual. João Pessoa, 2011. Disponível em: https://sig-arq.ufpb.br/arquivos/20211041639d682876025d0daf013a2d7/CINEMA_PPC.pdf. Acesso em: 15 ago. 2023.
VICENTE, Milene Siqueira; DIAS, Sabrina de Oliveira Moura; SANO, Barbara Harumy. Análise da ampliação do ensino superior no Brasil a partir do programa de reestruturação e expansão universitária: as novas universidades federais. Movimento - Revista de educação, Niterói, ano 5, n.9, p. 07-40, jul./dez. 2018. Disponível em https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32675/18823 Acesso em: 15 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright, when licensing their production in Revista Científica/FAP, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the article, and upon acceptance, the author assigns his copyright for publication in that journal.
Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention of the author (s) and the Revista Científica/FAP, no changes to the original work are allowed. When submitting an article to Revista Científica/FAP and after its being accepted for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the Journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its metadata to indexing and reference services.