REGIONAL DEVELOPMENT THROUGH THE IMPLEMENTATION OF SOCIAL CURRENCIES

PERSPECTIVES FROM THE POINT OF VIEW OF TWO EXPERIENCES IN BRAZIL

Authors

  • Daniel Mendes Pires Haack Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ https://orcid.org/0000-0002-4296-0531
  • Paulo Andre Ferreira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Bianca Ponciano Prell Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ
  • Ellen Natalia da Silva Santos Instituto Nacional de Infectologia Evandro Chagas - INI
  • Luciana Gomes Malta Colégio Pedro II
  • Kylenny Rachell Mendes Ferreira Colégio Pedro II
  • Marcela Ferreira Azeredo Colégio Pedro II
  • Leonardo Borges Gonçalves Colégio Pedro II

DOI:

https://doi.org/10.33871/26747170.2024.6.1.8609

Keywords:

Social inequality, Solidarity economy, Social currency

Abstract

This work has as its central theme the relationship between the implementation of social currencies and their impact on local communities. The main objective of this study is to illustrate the perspectives for regional development in peripheral communities through the implementation of social currencies from the perspective of two experiences in Brazil. Among the results obtained, was presented the idea that social currencies provide opportunities for several advances to communities, such as the development of the local economy, increase in family income, retention of wealth in communities, among others. However, challenges such as the shortening of the currency circulation circuit and the distrust of the local population about the credibility of this alternative financial system emerge as obstacles to its effective implementation.

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Author Biographies

Daniel Mendes Pires Haack, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ

Doutorando em Sistemas de Gestão Sustentáveis - UFF, Técnico-administrativo em Educação – IFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Paulo Andre Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro

Mestre em Administração - UNIGRANRIO, Técnico-administrativo em Educação – IFRJ, Niterói, RJ, Brasil.

Bianca Ponciano Prell, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ

Bacharel em Administração Pública - UFF, Técnico-administrativo em Educação - IFRJ, Paracambi, RJ, Brasil.

Ellen Natalia da Silva Santos, Instituto Nacional de Infectologia Evandro Chagas - INI

Especialista em Fisioterapia – FAVENI, Fisioterapeuta - INI, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Luciana Gomes Malta, Colégio Pedro II

Mestra em Sistemas de Gestão – UFF, Técnico-administrativo em Educação – Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Kylenny Rachell Mendes Ferreira, Colégio Pedro II

Mestra em Sistemas de Gestão – UFF, Técnico-administrativo em Educação – Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Marcela Ferreira Azeredo, Colégio Pedro II

Mestra em Sistemas de Gestão – UFF, Técnico-administrativo em Educação – Colégio Pedro II, Niterói, RJ, Brasil.

Leonardo Borges Gonçalves, Colégio Pedro II

Doutorando em Estudos Estratégicos - UFF, Técnico-administrativo em Educação – Colégio Pedro II, Niterói, RJ, Brasil.

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Published

2024-05-28

Issue

Section

Artigos