The relationship between memory and the teaching practice of teachers who teach Mathematics in the Early Years
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2025.17.42.9022Keywords:
Mathematics education, memory, teacher education, Teaching and Learning Laboratory for MathematicsAbstract
This article presents the results of a study whose objective was to investigate, through an analysis of memory, which teaching practices carried out by teachers who teach Mathematics in the early years of elementary school are related to their memories of their own learning. Methodologically, this is a qualitative study that draws on a literature review and field research, using a questionnaire and semi-structured interviews, as well as the analysis of memories and of the attitudes and dispositions narrated by Early Years teachers from a state public school. As theoretical support, studies from both the field of mathematics education and social memory were used. The findings indicate that teachers’ mathematical learning experiences have an impact on their pedagogical approaches, revealing a tendency to reproduce rote teaching. Based on the results, the restructuring of the school’s Teaching and Learning Laboratory for Mathematics was proposed, in order to foster the creation of positive memories for both students and teachers.
Downloads
References
Fontes
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
P1. Entrevista concedida à Mônica de Freitas. Araranguá, 2023.
P2. Entrevista concedida à Mônica de Freitas. Araranguá, 2023.
P3. Entrevista concedida à Mônica de Freitas. Araranguá, 2023.
P4. Entrevista concedida à Mônica de Freitas. Araranguá, 2023.
P5. Entrevista concedida à Mônica de Freitas. Araranguá, 2023.
Referências
ALBERTI, Verena. Manual de história oral. Rio de Janeiro: FGV, 2013.
ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Unicamp, 2011.
CANDAU, Joel. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2012.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Formação de professores de Matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Autores Associados, 2007.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.
KALEFF, Ana Maria Martensen Roland. Do fazer concreto ao ensino de geometria: ações e atividades desenvolvidas no laboratório de ensino de geometria da Universidade Federal Fluminense. In: LORENZATO, Sérgio (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006, p. 113-134.
LORENZATO, Sergio Apparecido (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. Campinas: Autores Associados, 2012.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2012.
NÓVOA, António. Formação de Professores e profissão docente. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
NÓVOA, António (Org.). Professores imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
PASSOS, Carmen Lúcia Brancaglion. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de Matemática. In: LORENZATO, Sergio Apparecido (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006, p. 77-92.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.
SANTOS, Myrian Sepúlveda. Memória coletiva, trauma e cultura: um debate. Revista USP, n. 98, p. 51-68, 2013.
TEDESCO, João Carlos. Nas cercanias da memória: temporalidade, experiência e narração. Passo Fundo: EdUPF; Caxias do Sul: EdUCS, 2014.
YIN, Robert. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rute Henrique da Silva Ferreira, Mônica de Freitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
