Revisiting the trajectories of psychologists in education: implications of Law n. 13.935/2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2025.17.42.8876

Keywords:

School and Educational Psychology, psychologists’ trajectories, educational policy

Abstract

This qualitative and exploratory study investigated how educational psychologists working in a federal teaching context understand their professional trajectories and the challenges of the field in light of Law n. 13,935/2019. Four online interviews were conducted with psychologists with 9 to 14 years of experience in School and Educational Psychology. Content analysis identified three categories: (a) the construction of practice: roles and challenges in School and Educational Psychology; (b) aspects of training: conceptions and questions; and (c) psychologists’ trajectories in education: implications of Law n. 13,935/2019. The accounts revealed a collective dimension in the constitution of praxis, emphasizing the centrality of dialogue, exchange, and encounters as possibilities for producing new meanings, knowledge, and (de)constructions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

BRANCA. Entrevista concedida à Bruna Letícia de Aviz Corrêa. Joinville, 29 ago. 2022.

BRASIL. Ofício Circular n. 015/2005/CGGP/SAA/SE/MEC. Brasília: MEC, 2005.

BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 30 dez. 2008.

BRASIL. Um novo modelo em Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: MEC, 2010a.

BRASIL. Decreto n. 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. Brasília: Diário Oficial da União, 20 jul. 2010b.

BRASIL. Lei n. 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de Educação Básica. Brasília: Diário Oficial da União, 12 dez. 2019.

CFP. Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. Brasília: CFP, 2019.

CFP. Psicólogas(os) e assistentes sociais na rede pública de Educação Básica: orientações para regulamentação da Lei n. 13.935, de 2019. Brasília: CFP, 2021.

CFP. CFP e entidades repudiam Portaria MEC que autorizava curso EAD de Psicologia – normativa foi tornada sem efeito. CFP – Conselho Federal de Psicologia. 16 jul. 2022. Disponível em: https://encurtador.com.br/ywlb. Acesso em: 11 nov. 2025.

CINZA. Entrevista concedida à Bruna Letícia de Aviz Corrêa. Joinville, 05 set. 2022.

ROSA. Entrevista concedida à Bruna Letícia de Aviz Corrêa. Joinville, 24 set. 2022.

ROXO. Entrevista concedida à Bruna Letícia de Aviz Corrêa. Joinville, 03 out. 2022.

Referências

ANDRADA, Paula Costa de et al. Possibilidades de intervenção do psicólogo escolar na Educação Inclusiva. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 11, n. 1, p. 123-141, 2018.

ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. Psicologia Escolar e Educacional: história, compromissos e perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 12, n. 2, p. 469-475, 2008.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARRETO, Maria da Apresentação; CALAFANGE, Paula Ângela Fernandes Ribeiro Dantas; LIMA, Zilanda Pereira de. Estudo com psicólogos escolares: ações e desafios. Psicologia Argumento, v. 27, n. 58, p. 261-269, jul./set. 2009.

CASSINS, Ana Maria et al. Manual de psicologia escolar/educacional. Curitiba: Gráfica e Editora Unificado, 2007.

FEITOSA, Lígia Rocha Cavalcante; MARINHO-ARAUJO, Claisy Maria. O papel do psicólogo na Educação Profissional e Tecnológica: contribuições da Psicologia Escolar. Estudos de Psicologia, v. 35, n. 2, p. 181-191, 2018.

FEITOSA, Ligia Rocha Cavalcante; MARINHO-ARAUJO, Claisy Maria. Psicologia Escolar nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: oportunidades para atuação profissional. In: FRANCISCHINI, Rosângela; VIANA, Meire Nunes (Orgs.). Psicologia Escolar: que fazer é esse? Brasília: CFP, 2016, p. 176-186.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 21-39, 2002.

GONÇALVES, Mônica Lopes et al. (Orgs.). Fazendo pesquisa: do projeto à comunicação científica. Joinville: Editora Univille, 2014.

KOEHLER, Solange Ester; MATA, Lourdes. História da Psicologia Escolar e a Rede Federal de Ensino Profissional e Tecnológica. In: NEGREIROS, Fauston; SOUZA, Marilena Proença Rabello de. (Orgs.). Práticas em Psicologia Escolar: do Ensino Técnico ao Superior. Teresina: EDUFPI, 2017, p. 16-34.

MARTINEZ, Albertina Mitjáns. Psicologia Escolar e Educacional: compromissos com a educação brasileira. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 13, n. 1, p. 169-177, jan./jun. 2009.

MARTINEZ, Albertina Mitjáns. O que pode fazer o psicólogo na escola? Em Aberto, v. 23, n. 83, p. 39-56, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

PATTO, Maria Helena Souza. Psicologia e ideologia: uma introdução crítica à psicologia escolar. São Paulo: T. A. Queiroz, 1984.

PATTO, Maria Helena Souza (Org.). Introdução à psicologia escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

PREDIGER, Juliana; SILVA, Rosane Azevedo Neves da. Contribuições à prática do psicólogo na Educação Profissional. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 34, n. 4, p. 931-939, 2014.

SCHMIDT, Beatriz; PALAZZI, Ambra; PICCININI, Cesar Augusto. Entrevistas online: potencialidades e desafios para coleta de dados no contexto da pandemia de covid-19. REFACS, v. 8, n. 4, p. 960-966, 2020.

TITON, Andreia Piana; ZANELLA, Andrea Vieira. Revisão de literatura sobre psicologia escolar na educação profissional, científica e tecnológica. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. 2, p. 359-368, 2018.

VINUTO, Juliana. Amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, v. 22, n. 44, p. 203-220, ago./dez. 2014.

Published

2025-12-01