Loreta Valadares, Anna Maria Maiolino and resistance to the brazilian military dictatorship: a “testimonial content” and gender perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2024.16.38.8633

Keywords:

Loreta Valadares, Anna Maria Maiolino, Gender, Testimony

Abstract

This paper aims to contrastively analyze the poems “Onde estão os homens?” (1966) and “às companheiras e companheiros” (1995) by Loreta Valadares and the photographs “Por um fio” (1976) and “Entrevidas” (1981) by Anna Maria Maiolino, to verify how both represented the repression that occurred during the period of the Brazilian civil-military dictatorship (1964-1985). Through the discussion, it is possible to see that the artists, further from representing the State's oppression, emphasized the authoritarianism and the “male domination” that were imposed even in militant groups and in the family structure itself. In this sense, the works mark the contestation, the representation of the feminine, the silence, and the patriarchal heritage crossed by the “testimonial content”. This study is justified due to "the national Alzheimer’s disease" that plagues Brazilian society and drives the need to recover works and artists representing the exception period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Branca Moreira; PITANGUY, Jacqueline. O que é feminismo? São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.

BERGAMASCHI, Bárbara. O eterno nascimento da forma – Fotopoemações de Anna Maria Maiolino. Revista Concinnitas, v. 19, n. 33, p. 210-237, 2018.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2023.

COLLING, Ana Maria. As mulheres e a ditadura militar no brasil. In: Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais. Anais... Coimbra: Universidade de Coimbra, 2004, p.1-11.

DELPHY, Cristine. Patriarcado (teorias do). In: HIRATA, Helena et al. (Orgs.). Dicionário Crítico do Feminismo. São Paulo: Editora UNESP, 2009, p. 173-178.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Ler escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2009.

JOFFILY, Olívia Rangel. Esperança equilibrista: resistência feminina à ditadura militar no Brasil (1964-1985). São Paulo: PUC, 2005.

KEHL, Maria Rita. Tortura sintoma social. In: TELES, Edson; SAFATLE, Vladimir (Orgs.). O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo Editorial, 2010, p. 123-132.

KUCINSKI, Bernardo. K. Relato de uma Busca. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

LÖWY, Michael. Walter Benjamin. Aviso de incêndio: uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo Editorial, 2015.

MAIOLINO, Anna Maria. “Entrevidas”, da série “Fotopoemação”. Philos. 2021. Disponível em: https://encurtador.com.br/imnA0. Acesso em: 16 abr. 2024.

MAIOLINO, Anna Maria. “Por um fio” (fotopoemação séries). Google Arts & Cuture. [s./I.]. Disponível em: https://encurtador.com.br/DGX36. Acesso em: 16 abr. 2024.

MAIOLINO, Anna Maria. Tudo começa pela boca. Arte & Ensaios, n. 29, p. 6-25, 2015.

RAGO, Margareth. Adeus ao feminismo? Feminismo e pós-modernidade no Brasil. Cadernos AEL, n. 3/4, p. 11-43, 1995/1996.

RESENDE, Joelma de Araújo Silva; COSTA, Margareth Torres de Alencar. Loreta Valadares e a violência de gênero na ditadura militar brasileira. REVELL, v. 2, n. 32, p. 181-202, 2022. DOI: https://doi.org/10.61389/revell.v2i32.7169

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Testemunho e política da memória: o tempo depois da catástrofe. Projeto História, v. 30, p. 71-98, 2005.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Narrar o trauma – a questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psicologia Clínica, v. 20, n. 1, p. 65-82, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-56652008000100005

VALADARES, Loreta; VALADARES, Carlos. Semeadores de sonhos. Salvador: Editora Pórtico, 2004.

Published

2024-06-20

Issue

Section

Dossier: Hidden memories: debates around truth, silencing and forgetting