(Self)formation of a Chemistry teacher in the process of producing a gincana on ultra-processed foods
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2025.17.42.8291Keywords:
(Self)formation, Science Education, didactic resourceAbstract
This article discusses the creation of a didactic resource within the context of Science Education that values citizenship education. The central research question was: How can I transform the way I teach, emphasizing citizenship education within my pedagogical practice? As theoretical frameworks, the new epistemology of teacher education and the concept of citizenship education were adopted; and as methodological reference, narrative research. Each stage of the creation of the didactic resource was characterized by specific activities, including discussions, reflections, questions and propositions, carried out collaboratively. The interpretative process of the field texts took into account conceptions of Science Education, both in the theme and in the choice of the didactic resource. Through the investigation of the production process of the gincana, it is possible to plan pedagogical practices that differ from traditional ones and that value student participation in debates on socially relevant issues.
Downloads
References
Fontes
BRASIL. Portaria SVS n. 540, de 28 de outubro de 1997. Aprova o regulamento técnico: aditivos alimentares – definições, classificação e emprego. Brasília: Diário Oficial da União, 29 out. 1997.
BRASIL. Resolução n. 386, de 05 de agosto de 1999. Aprova o regulamento técnico sobre aditivos utilizados segundo as boas práticas de fabricação e funções. Brasília: Diário Oficial da União, 05 ago. 1999.
BRASIL. Rotulagem nutricional obrigatória: manual de orientação às indústrias de alimentos. Brasília: Ministério da Saúde; Agência Nacional de Vigilância Sanitária; Universidade de Brasília, 2005.
BRASIL. Guia alimentar para a população brasileira. Brasília: Ministério da Saúde, 2014.
BRASIL. Guia para comprovação da segurança de alimentos e ingredientes. Brasília: Anvisa, 2019.
BRASIL. Resolução da Diretoria Colegiada – RDC n. 727, de 1º de julho de 2022. Dispõe sobre rotulagem dos alimentos embalados. Brasília: Diário Oficial da União, 06 jul. 2022.
Referências
ALBUQUERQUE, Miriane et al. Educação Alimentar: uma proposta de redução do consumo de aditivos alimentares. Revista Química Nova na Escola, v. 34, n. 2, p 51-57, 2012.
ANDRÉ, Marli. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, Marli (Org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2016, p. 17-34.
CACHAPUZ, António Francisco. Cultura científica e defesa da cidadania. Revista Campo Abierto, v. 35, n. 1, p. 3-12, 2016.
CACHAPUZ, António Francisco; PRAIA, João; JORGE, Manuela. Perspectivas de ensino das Ciências: formação de professores/Ciências. Porto: CEEC, 2000.
CACHAPUZ, António Francisco; PRAIA, João; JORGE, Manuela. Da educação em ciência às orientações para o ensino das Ciências: um repensar epistemológico. Revista Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 363-381, 2004.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Uniijuí, 2018.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para inclusão social. Revista Brasileira de Educação, v. 1, n. 22, p. 89-100, jan./abr. 2003.
CHASSOT, Attico; VENQUIARUTO, Luciana Dornelles; DALLAGO, Rogério Marcos. De olho nos rótulos: compreendendo a unidade de caloria. Revista Química Nova na Escola, v. 21, n. 1, p. 10-13, 2005.
CLANDININ, Dorothy Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.
CONTRERAS, José. A autonomia dos professores. São Paulo: Cortez, 2002.
CUNHA, Márcia Borin. Jogos no ensino de química: consideração teóricos para sua utilização em sala de aula. Revista Química Nova na Escola, v. 34, n. 2, p. 92-98, 2012.
FELÍCIO, Cinthia; SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa. Da intencionalidade à responsabilidade lúdica: novos termos para uma reflexão sobre o uso de jogos no ensino de química. Revista Química Nova na Escola, v. 40, n. 3, p. 160-168, 2018.
GATTI, Bernadete Angelina et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: Editora Unesco, 2019.
LA SERNE, Manuel de. La formación permanente del profesorado desde la autoproducción conjunta de los materiales didácticos. Una propuesta práctica. Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, v. 7, n. 6, p. 227-240, nov. 1993.
LOPES, Alice Casemiro. Os parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio e a submissão ao mundo produtivo: o caso do conceito de contextualização. Revista Educação e Sociedade, v. 23, n. 80, p. 386-400 2002.
MACIEL, Eduardo de Paula; PARENTE, Andrela Garibaldi Loureiro. Gincana educativa: os alimentos ultraprocessados. Belém: UFPA, 2022.
NEVES, Amanda Porto; GUIMARÃES, Pedro Ivo Canesso; MERÇON, Fabio. Interpretação de rótulos de alimentos de ensino de Química. Revista Química Nova na Escola, v. 31, n. 1, p. 34-39, 2009.
NÓVOA, António. A formação tem que passar por aqui: histórias de vida no Projeto Prosalus. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010, p. 155-188.
PARENTE, Andrela Garibaldi Lourenço; ALVES, José Moysés. Imaginação e construção de jogos didáticos sobre alimentação: formação de professores e autoformação. Eletrônica Ludus Scientiae, v. 4, n. 1, p. 135-149, 2020.
PARENTE, Andrela Garibaldi Loureiro; ALVES, José Moysés; BEZERRA, Sérgio Henrique Oliveria. Densidade e força de empuxo: imaginação e produção de um recurso didático. Revista REAMEC – Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 8, n. 2, p. 793- 816, maio/ago. 2020.
ROMEIRO, Sara; DELGADO, Mayume. Aditivos alimentares: conceitos básicos, legislação e controvérsias. Revista Nutríci, v. 18, n. 22, p. 22-26, 2013.
PEZZINI, Elen Carmen. Gincana: uma experiência educativa e lúdica no espaço escolar. Produção Didático Pedagógica apresentada ao Programa de Produção de Desenvolvimento Educacional. Pranchita: Unioeste, 2011.
POLÔNIO, Maria Teixeira; PERES, Frederico. Consumo de aditivos alimentares e efeitos à saúde: desafio para saúde pública brasileira. Cadernos Saúde Pública, v. 25, n. 8, p. 1.653-1.666, 2009.
POZO, Juan Inácio. A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. Revista Pátio, n. 8, p. 34-36, 2004.
POZO, Juan Inácio; CRESPO, Miguel Ángel Gomez. A aprendizagem e o ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: Artimed, 2009.
ROMEIRO, Sara; DELGADO, Mayume. Aditivos alimentares: conceitos básicos, legislação e controvérsias. Revista Nutrícias, v. 18, n. 22, p. 22-26, 2013.
SANTOS, Paula Macedo Lessa dos et al. Análise de alimentos: contextualização e interdisciplinaridade em curso de formação continuada. Revista Química Nova na Escola, v. 38, n. 2, p. 148-156, 2016.
SILVA, Marcos Felipe; FRANÇA, Pedro Rennan Lopes; OLIVEIRA; Silvana Nazareth. Análise de rotulagem de macarrão instantâneo sabor carne. Revista Brasileira de Agrotecnologia, v. 7, n. 2, p. 304-308, 2017.
VIDAL, Ruth Maria Bonfim; MELO, Rute Claudino. A química dos sentidos – uma proposta metodológica. Revista Química Nova na Escola, v. 35, n. 1, p. 182-188, 2013.
ZEICHNER, Kenneth. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Editora Educa-Professores, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eduardo de Paula Maciel, Andrela Garibaldi Loureiro Parente

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
