Faggots at school: racism and homophobia in the life and education paths of black teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2023.15.36.57-70

Keywords:

Teacher education, (Auto)biographies, Blacks, Faggots

Abstract

This article discusses issues related to the teacher development of black/queer teachers in the Sertão do São Francisco territory between the states of Bahia and Pernambuco. The (auto)biography is configured as a central device in the adopted perspective because it reveals the place of the intended understandings. Thus, the research subjects produced narratives about their life paths through (auto)biographical interviews, where, without structured scripts, they were invited to talk about themselves and how they became teachers. Narrating is, in this text, a political/scientific gesture of inscription of our presence in the world, for it enables us to understand reality in different ways, by questioning and triggering memory. Events, places, and people build the narrative plot about being a homosexual, a black person, or a teacher. In this methodological perspective, knowledge is produced in the experience of what is lived by the body that says itself in the world in a biographical temporality. We are interested in how racism and homophobia are present in these trajectories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

PÉROLA PRETA. Entrevista concedida à Antonio Carvalho dos Santos Junior. Juazeiro, 21 mar. 2021.

PÉROLA VERMELHA. Entrevista concedida à Antonio Carvalho dos Santos Junior. Juazeiro, 26 mar. 2021.

Referências

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BOLIVAR, Antonio. Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogidos y análisis de dados. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Orgs.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Natal; Salvador: Porto Alegre: EDUFRN; EDUNEB; EdiPUCRS, 2012, p. 79-109.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 1, n. 1, p. 133-147, jan./abr. 2016.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte; Brasília: EdUFMG; UNESCO, 2013.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

NOGUEIRA, Paulo Henrique de Queiros. Quando as crianças viadas interpelam à docência. Formação Docente, v. 12, n. 24, p. 105-120, 2020.

OLIVEIRA, José Marcelo Domingos de; MOTT, Luiz. Mortes violentas de LGBT+ no Brasil – 2019. Salvador: Editora Grupo Gay da Bahia, 2020.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017.

POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.

SOUZA, Elizeu Clementino de; MEIRELES, Mariana Martins. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018.

SOUZA, Elizeu Clementino. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, Antônio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria (Orgs.). Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007, p. 59-74.

VEIGA, Lucas. Além de preto é gay: a diásporas da bixa preta. In: RESTIER, Henrique; SOUZA, Rolf Mulungo (Orgs.). Diálogos Contemporâneos sobre homens negros e masculinidade. São Paulo: Ciclo Contínuo Editorial, 2019, p. 77-94.

Published

2023-10-09

Issue

Section

Dossier: Biographical and narrative approaches in training, research and intervention