Geography teachers initial education: between school memories and teaching experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2024.16.37.7891

Keywords:

Teacher education, Teaching, Geography teaching, Narratives

Abstract

The article addresses the Geography teacher’s education course seeking to understand the role of school experiences’ memories and the dialogue with teachers of basic education in initial training. For data generation, records from a course discipline and focus group research were used. The analysis identified the need to expand opportunities for approximation between theory and practice in the profession. It also reveals uncertainties in relation to academic learning as capable of dealing with the challenges of the profession. Another analyzed aspect, experiences with geography in school and influences on initial training, indicated that the dialogue between students and teachers at basic school promotes learning; however, there is not necessarily an understanding that they are collaborators in the student-teacher’s education process. The investigation indicates that the student’s school life experiences influenced their choices for teaching, and the type of initial training experienced interfered with their professional expectations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

ANA. Entrevista concedida à Karen Duarte Ruzicki. Pelotas, 2022.

JOSÉ. Entrevista concedida à Karen Duarte Ruzicki. Pelotas, 2022.

MARIA. Entrevista concedida à Karen Duarte Ruzicki. Pelotas, 2022.

PEDRO. Entrevista concedida à Karen Duarte Ruzicki. Pelotas, 2022.

Referências

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memórias, narrativas e pesquisa autobiográfica. Revista História da Educação, n. 14, p. 79-95, 2003.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; FREITAS, Vera Lúcia Chalegrede. Experiência e construção de si: contribuições da pesquisa (auto)biográfica para a formação de professores. Cadernos de Educação, n. 57, p. 45-58, jul./dez. 2017.

AZEVEDO, Janete. A educação como política pública. Campinas: Autores Associados, 1997.

BELLETATI, Valéria Cordeiro Fernandes; PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Vanda Moreira Machado. Formar professores intelectuais crítico-reflexivos nos cursos de licenciatura apesar das diretrizes nacionais: transgressões possíveis. Nuances Estudos sobre Educação, v. 32, e021026, jan./dez. 2021.

BOHRER, Marcos; ROCKEMBACH, Igor; KAERCHER, Nestor. Pensar a docência é pensar a nossa existência: dúvidas e contrastes na expectativa de carreira docente de futuros professores de geografia. Signos Geográficos, v. 3, p. 1-20, 2021.

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Raciocínio geográfico e a teoria do reconhecimento na formação do professor de Geografia. Signos Geográficos, v. 1, p. 1-20, 2019.

CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos; TEIXEIRA, Christiano Corrêa. Que Geografia há na educação para o campo? In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos et al. (Orgs.). Movimentos para ensinar Geografia-oscilações. Porto Alegre: Ed. Letra 1, 2016, p. 279-288.

COSTA, Elisangela André da Silva; PIMENTA, Selma Garrido. Desafios e aprendizagens do diálogo e da profissão: com a fala os/as professores/as da educação básica. Acta Scientiarum Education, v. 43, e55483, p. 1-13, 2021.

CUNHA, Maria Isabel. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação em Pesquisa, n. 3, p. 609-625, jul./set. 2013.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação e Sociedade, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012.

GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Líber Livro, 2005.

KAERCHER, Nestor André. Práticas geográficas para lerpensar o mundo, converentendersar com o outro e entenderscobrir a si mesmo. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos; KAERCHER, Nestor André; REGO, Nelson (Orgs.). Geografia: práticas pedagógicas para o Ensino Médio. Artmed: Porto Alegre, 2007, p. 15-34.

MENEZES, Victória Sabbado. Das vidas vividas às vidas contadas: o método (auto)biográfico na formação inicial de professores de geografia. Geografia Ensino e Pesquisa, v. 4, p. 266-273, 2021.

MENEZES, Victória Sabbado; COSTELLA, Roselane Zordan. Por entre memórias da vida escolar e acadêmica: a formação docente em Geografia em questão. Revista Tamoios, v. 15, n. 2, p. 195-205, jul./dez. 2019.

NÓVOA, Antônio. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1.106-1.133, out./dez. 2017.

PINTO, Umberto de Andrade. A docência em contexto e os impactos das políticas públicas em educação no campo da didática. In: LIBÂNEO, Jose Carlos; ALVES, Nilda (Orgs.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012, p. 513-533.

Published

2024-01-17

Issue

Section

Dossier: Biographical and narrative approaches in training, research and intervention