Relations, sensitivities and conflicts at school: interfaces in the pedagogical coordinator’s work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2024.16.38.7484

Keywords:

Interpersonal relationships, Pedagogical coordinator, Wallonian psy-chogenetics

Abstract

This text is part of a research whose main objective was to understand how the interpersonal relationships existing in the school interfere in the professional practices of the pedagogical coordinators, influencing their formative processes. In our study, the instruments selected form the questionnaire and the interview. For the clipping presented here, the questionnaire applied to forty-three teachers from three public schools in the state network of São Paulo will be considered. We support our theoretical journey in Wallonia, our understanding of groups and Lebanon, to understand the influence of the school environment on relationship dynamics. The results of the study will show that the management style adopted in the school influences the interactions between people, marking forms of relationship and the most varied practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

ANDERSON, professor de Sociologia. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

BIANCA, professora de Biologia. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

CARLA, professora de Português. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

CÍNTIA, professora de Português. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

DIOGO, professor de Filosofia. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

ÉRICA, professora de Filosofia/Sociologia. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

JOÃO, professor de Geografia. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

LÚCIA, professora de Português. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

MARINA, professora de História. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

MURILO, professor de Matemática/Física. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

NELSON, professor de Português. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

PATRICK, professor de Matemática. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

RAFAEL, professor de Educação Física. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

RICARDO, professor de Matemática. Questionário desenvolvido por Jeanny Meiry Sombra Silva. São Paulo, 22 set. 2016.

Referências

ALMEIDA, Laurinda Ramalho. Um olhar para própria atuação: coordenadores pedagógicos e suas metáforas. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (Orgs.). O coordenador pedagógico e seu desenvolvimento profissional na educação básica. São Paulo: Loyola, 2022, p. 9-18.

ALMEIDA, Laurinda Ramalho. A dimensão relacional no processo de formação docente. In. BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOV, Luiza Helena da Silva (Orgs.). O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2015, p. 77-88.

ALMEIDA, Laurinda Ramalho. Formação centrada na escola: das intenções às ações. In. ALMEIDA, Laurinda Ramalho; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (Orgs.). O coordenador pedagógico e a formação centrada na escola. São Paulo: Loyola, 2013, p. 9-24.

ALMEIDA, Laurinda Ramalho; MAHONEY, Abigail Alavarenga. A psicogenética walloniana e sua contribuição para a educação. In: AZZI, Roberta Gurgel; GIANFALDONI, Mônica Helena Tieppo Alves (Orgs.). Psicologia e educação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011, p. 2-27.

ALMEIDA, Laurinda Ramalho; SILVA, Jeanny Meiry Sombra (Orgs). Relações de poder na escola: emoção e razão. Diários de Itinerância II. Campinas: Pontes, 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho. As relações interpessoais e a formação inicial do coordenador pedagógico. In. PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho (Orgs.). O coordenador pedagógico e os desafios da educação. São Paulo: Loyola, 2008, p. 91-102.

CANÁRIO, Rui. A escola, o lugar onde os professores aprendem. Psicologia da Educação, n. 6, p. 9-28, 1998.

CANÁRIO, Rui. Formação e desenvolvimento profissional dos professores. In: Desenvolvimento profissional de professores para a qualidade e para a equidade da aprendizagem ao longo da vida. Comunicações da Conferência. Portugal: Presidência Portuguesa do Conselho da União Europeia, 2007, p. 133-148.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo, Heccus, 2013.

SOUZA, Vera Lucia Trevisan de; PETRONI, Adriana; DUGNANI, Luciana. A dimensão do trabalho do coletivo na escola: intervenções com a equipe gestora. In. PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho (Orgs.). O coordenador pedagógico no espaço escolar: articulador, formador e transformador. São Paulo: Loyola, 2015, p. 53-72.

WALLON, Henri. Evolução psicológica da criança. Lisboa: Edições 70, 1995.

WALLON, Henri. O papel do outro na consciência do Eu. São Paulo: Ática, 1986.

WALLON, Henri. Psicologia e educação da infância. Lisboa: Estampa, 1975.

WALLON, Henri. As origens do caráter na criança: os prelúdios do sentimento de personalidade. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1971.

Published

2024-06-20