The occupation of Guarapuava: socio-spatial and educational inequalities from the Latin American decolonial perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2023.15.35.101-122

Keywords:

Colonialism, Urbanization, Socio-spatial inequalities, Educational inequalities

Abstract

The present study is composed of theoretical reflections from the decolonial perspective on the influence of colonialism in the production of social and, consequently, educational inequalities in the urban space of the city of Guarapuava, in Paraná, especially those produced around the idea of “race”, a concept used to differentiate subjects and to rank social relations. For that, we start from the analysis of the origins of Guarapuava, discussing its model constituted by urbanization and territorialization, concept-tions, concepts, plans and practices of production and use of spaces. By means of the historical aspects, we awaken the understanding regarding the consolidated inequalities in Latin American society that the urban phenomenon is an accumulation of cultural goods. Hence, the result we have is cumulative of all historical events, since urbanization is one of the clearer global trends and which, over time, acquire certain specificities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Sociedade, cotidiano escolar e cultura(s): uma aproximação. Educação & Sociedade, n. 79, p. 125-161, ago. 2002.

CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de; NASCIMENTO, Conceição dos Santos; PAIVA, Clotilde Miranda de. O lugar do dever de casa na sala de aula. Olhar de Professor, v. 9, n. 2, p. 341-357, 2006.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (Eds.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia escolar e a cidade. Ensaios sobre o ensino de Geografia para a vida urbana. São Paulo: Papirus, 2008.

CÉSAR, Cibele Comini; SOARES, José Francisco. Desigualdades acadêmicas induzidas pelo contexto escolar. Revista Brasileira de Estudos Populacionais, v. 18, n. 1/2, p. 97-110, 2001.

COELHO, Ricardo Corrêa. O público e o privado na gestão pública. Florianópolis: UFSC; Brasília: CAPES, 2009.

CORRÊA, Roberto Lobato. O espaço urbano. São Paulo: Palas Athena, 2004.

DAMATTA, Roberto. A casa e a rua. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

DURAT, Cristiano Augusto. Os processos incorporativos do indígena Kaingáng de Atalaia à sociedade luso-brasileiro: o papel do catolicismo. 175f. Mestrado em História pela Universidade de Passo Fundo. Passo Fundo, 2006.

FAJARDO, Sérgio. Aspectos da ocupação, da formação da estrutura produtiva e das transformações na paisagem rural no território paranaense. Caminhos da Geografia, v. 7, n. 20, p. 89-101, fev. 2007.

FERREIRA JUNIOR, Francisco. A prisão sem muros: Guarapuava e o degredo no Brasil do século XIX. 156f. Mestrado em História Social pela Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2012.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GANDIN, Adriana Beatriz. Metodologia de projetos na sala de aula: relato de uma experiência. São Paulo: Loyola, 2001.

GUARESCHI, Pedrinho Alcides. Sociologia crítica: alternativas de mudança. Porto Alegre: Mundo Jovem, 1990.

GOTTDIENER, Mark. A produção social do espaço urbano. São Paulo: EDUSP, 1993.

HOORNAERT, Eduardo. A Igreja no Brasil-Colônia (1550-1800). São Paulo: Brasiliense, 1984.

HOLSTON, James. Cidadania insurgente: disjunções da democracia e da modernidade no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

KLEIN, Lígia Regina. Alfabetização de jovens e adultos: questões e propostas para a prática pedagógica na perspectiva histórica. Brasília: Universa, 2003.

KNÜPPEL, Maria Aparecida Crissi. Permanências e diversidades na constituição de um espaço escolar em Guarapuava (1910-1930). In: MACIEL, Margareth de Fátima; et al. Educação e alteridade. Guarapuava: Unicentro, 2007, p. 87-96.

LACERDA, Marcos; PEREIRA, Cícero; CAMINO, Leoncio. Um estudo sobre as formas de preconceito contra homossexuais na perspectiva das representações sociais. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 15, n. 1, p. 165-178, 2002.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

MARCONDES, Gracita Gruber. 200 anos de uma caminhada histórica: 1810- 2010. Londrina: Midiograf, 2010.

MARQUES, Márcia Terezinha Tembil. De onça a rouxinol: a favela e a cidade (1950-1999). 123f. Mestrado em História pela Universidade Estadual Paulista; Universidade Estadual do Centro Oeste. Assis; Guarapuava, 2000.

MARICATO, Ermínia. A terra é um nó na sociedade brasileira... também nas cidades. Revista Cultura Vozes, v. 93, n. 6, p. 7-22, 1999.

MORAES, Alexandre de. Direito constitucional. São Paulo: Atlas, 2017.

MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, v. 23, n. 2, p. 4-30, 2007.

NAROLL, Raoul. Ethnic unit classification. Current Anthropology, v. 5, n. 4, p. 283-312, 1964.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

QUIJANO, Aníbal. Modernidad y colonialidad/racionalidad. Perú Indígena, v. 13, n. 29, p. 11-20, 1992.

QUIJANO, Aníbal. Modernidad, Identidad y utopia en América Latina. Lima: Sociedad y Política Ediciones, 1988.

PIERONI, Geraldo. Vadios, heréticos e bruxas: os degredados portugueses no Brasil Colônia. Salvador: UFBA, 1991.

PILETTI, Nelson. História da educação no Brasil. São Paulo: Ática, 1994.

PONTAROLO, Fabio. Homens de ínfima plebe: os condenados ao degredo interno no Brasil do século XIX. Rio de Janeiro: Apicuri, 2010.

RADIN, José Carlos; CORAZZA, Gentil. Caminho das tropas. In: CORAZA, Gentil; RADIN, José Carlos. Dicionário histórico-social do Oeste catarinense. Chapecó: UFFS, 2018, p. 32-34.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

ROMANELLI, Otaíza. História da educação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1986.

SARAVÍ, Gonzalo Andrés. Mundos separados: percepciones y experiencias de la segregación urbana en jóvenes de sectores populares. In: Foro Internacional Sobre Juventud: “Juventud ¿Divino Tesoro? Anais... Ciudad de México: ENTS; UNAM, 2008, p. 93-110.

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. São Paulo: Edusp, 2007.

SILVA, Joseli da. Valorização fundiária e expansão urbana recente de Guarapuava-PR. 181f. Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 1995.

SOARES, José Francisco. O efeito da escola no desempenho cognitivo de seus alunos. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 2, n. 2, p. 83-104, 2004.

SOUZA, Françoise Jean de Oliveira. Do altar à tribuna: os padres políticos na formação do Estado Nacional brasileiro. 459f. Doutorado em História Política pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2010.

Published

2023-06-05

Issue

Section

Dossier: Society, Culture and Borders: relationships, sensibilities, and conflict in an interdisciplinary perspective