School in Mozambique: reflections on ethnic-racial prejudice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2022.14.31.74-90

Keywords:

Ethnic-racial prejudice, School, Racism, Education

Abstract

The aim of this study was to reflect on ethnic-racial prejudice in a Portuguese school located in the province of Zambezia. To achieve this objective, it was adopted an exploratory, descriptive and qualitative research. Five subjects participated in this study: three male teachers and two female teachers. As a data collection instrument, a semi-structured interview for teachers was used, applying content analysis. The research is grounded, mainly, on the theories of Bento (2011), Cavalleiro (2004) and Munanga (2005), who contributed to the conclusion that the child starts to face racism from a very early age, and that the school is responsible, in part, for the construction and dissemination of relations of ethnic-racial prejudice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel. Vidas ameaçadas: exigências-respostas éticas da educação e da docência. Petrópolis: Vozes, 2019.

AZEVEDO, Celia. Onda negra, medo branco: o negro no imaginário das elites século XIX. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

BENTO, Maria Aparecida Silva (Org.). Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades, 2011.

CAVALLEIRO, Eliane. Identificando o racismo, o preconceito e a discriminação racial na escola. In: LIMA, Ivan Costa et al. (Orgs.). Os negros e a escola brasileira. Florianópolis: NEN, 2004.

CAVALLEIRO, Eliane. Do silêncio do lar ao silêncio escolar. São Paulo: Contexto, 2007.

HERNANDEZ, Leila Maria Gonçalves Leite. O olhar imperial e a invenção da África. In: HERNANDEZ, Leila Maria Gonçalves Leite. A África na sala de aula: visita a história contemporânea. São Paulo: Selo, 2005, p. 17-44.

HOOKS, Bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.

LOPES, Nei. Introdução ao racismo. In: LOPES, Nei. O racismo explicado aos meus filhos. Rio de Janeiro: Agir, 2007, p. 12-13.

MOREIRA, Antônio Flávio. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.

MOTA, Myriam Becho. Ensino de história e cultura afro-brasileira: uma análise do caderno do professor de história do ensino médio público paulista. 106f. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista. Marília, 2014.

MOURA, Clovis. O negro de bom escravo a mal cidadão. Rio de Janeiro: Conquista, 1977.

MUNANGA, Kabengele. Os estereótipos racistas nas falas de educadores. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2005.

PINTO, Regina Pahim. A escola e a questão da pluralidade étnica. Cadernos de Pesquisa, n. 55, p. 3-17, 1985.

RAUEM, Margarida; VERILLO, Josmar. Racismo em educação. Revista USP, n. 8, p. 43-44, 1991.

REIS, Liana Maria. O racismo nas escolas privadas e públicas. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

SANTANA, Antônio Olímpio. História e conceitos básicos sobre o racismo e seus derivados. In: MUNANGA, Kabengelen (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, 2005, p. 9-10.

SANTOS, Maria José Pereira; GALVÃO, Mariana. Direitos humanos e as relações étnico-raciais e de gênero. In: MORAIS, Célio Vanderlei (Org.). Educação, participação política e direitos humanos. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2011, p. 81-93.

SILVA, Vanessa Cristina. O dia da consciência negra no Brasil: algumas reflexões. Bilros, v. 2, n. 3, p. 153-166, jul./dez. 2014.

SILVA, Vera Lucia. Os estereótipos racistas nas falas de educadores infantis – suas implicações no quotidiano educacional da criança negra. 107f. Mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro, 2002.

SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. Pesquisa Científica. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

SOUZA, Jaíse Nascimento; PAIVA, Tatiana Rachel Andrade. Formação docente: um olhar para a universidade étnico-racial na escola. In: Congresso Nacional de Educação. Anais... Curitiba, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2013.

Published

2021-12-20