Printed press (newspapers) and Paulo Freire's literacy theory: written media as a teaching-pedagogical resource for children's literacy
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2021.13.29.278-292Keywords:
Literacy, Written media, AwarenessAbstract
Based on the practical-theoretical principles of Paulo Freire's educational proposal, we discuss the use of the printed newspaper in children's literacy, considering its insertion in the literacy activities as a simplified possibility of understanding the totality of the material, the information and the context to which it refers. Through the interpretative and critical appreciation of contemporary literacy and the issue of the written media, we hermeneutically present the printed newspaper as a methodological resource for a reading of the world that leads to the reading of the word in the literacy process that raises awareness. It follows from this that written media is a potentially freeing teaching-pedagogical resource, for it enables awareness by means of reflection on the concrete context of life. We conclude that the option to use the printed press (newspapers) in children's literacy activities is pertinent to the variation of media and information carriers, as well as necessary to the understanding of the totality of information accessible in digital media.
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é método Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
GAZETA DO POVO. Edição de final de semana. Gazeta do Povo, n. 17, p. 13, 23-24 abr. 2016a.
GAZETA DO POVO. Edição de final de semana. Gazeta do Povo, n. 21, p. 9, 14-15 maio 2016b.
CERTEAU, Michel de. Lire: un braconnage. In: CERTEAU, Michel de. L’invention du quotidien 1. Arts de faire. Paris: Folio, 1990, p. 244-255.
CHARTIER, Roger. Escutar os mortos com os olhos. Estudos avançados, v. 24, n. 69, p. 6-30, 2010.
CHARTIER, Roger. Roger Chartier entrevistado por Robert Darnton. Matrizes, v. 5, n. 2, p. 159-177, jan./jun. 2012.
DICIONÁRIO MICHALIS. Alfabetizar. In: Dicionário Michaelis. São Paulo: Melhoramentos, 2016, p. 43.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1997.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GADAMER, Hans-Georg. O problema da consciencia histórica. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
OLIVEIRA, Roberto. Depressão, “uma doença do século”. Jornal Marco Zero, v. 7, n. 47, p. 5, abr./maio 2016.
PONTUAL, Joana Cavalcante. O jornal como proposta pedagógica. São Paulo: Paulus, 1999.
PRIBERAN. Alfabetizar. In: Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. 2008. Disponível em: https://www.priberam.pt/DLPO/alfabetiza%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 10 abr. 2021.
SOARES. Ismar de Oliveira. Gestão comunicativa e educação: caminhos da educomunicação. Comunicação e Educação, n. 23, p. 16-25, jan./abr. 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista NUPEM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.